Famagusta Cypern (Sammanfogade trådar)

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Famagusta Cypern (Sammanfogade trådar)

Inlägg av snoken »

Jag besökte cypern för ett antal år sedan, som en vanlig badsemester. Dock hyrde jag en scooter och körde ut på landsbygden en sväng, och kom efter ett par mil fram till en gräns med militärer. Bakom dessa kunde man skymta en stad.

Famagusta, Spökstaden, hette den tydligen. Jag kikade lite med kikare, men inget mer..
Nu i efterhand ångrar jag att jag inte smög inte och tittade närmre, är det någon här som gjort detta?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Famagusta?

Inlägg av Grishnac »

Jag har läst på mycket om staden och det verkar lite tvetydigt vad som finns att tillgå. Klart är i alla fall att det ur vårat perspektiv är egentligen vad man skulle defeniera som paradiset på jorden, en hel stadsdel som utrymdes på egentligen några timmar när turkarna invaderade cypern.
Det här var ju 30 år sedan men läget är fortfarande spänt mellan länderna.

Vissa uppger att stadsdelen är i princip omöjlig att ta sig in i eftersom det patrulleras av beväpnad militär eller polis och dom är inte rädda att använda det staten givit dom i utrustningsväg. Men andra anger att det nu minsann går sightseeingresor in i dom delarna av Famagusta som evakuerades.
Men det säkraste jag har hört är att det råder dryga böter och eventuellt fängelse för den som ertappas med att ta sig in i området så man kanske inte skall chansa.


Klart är i alla fall att där bakom taggtråden ligger hela hotell som lämnats som dom stod den dagen för snart 30 år sedan när turkarna kom, hus är sönderskjutna men i många av dom står allt kvar som man inte fick med sig i brådskan - möbler, kaffekoppar, mat, tidningar, väskor, kläder, bilar och annat personligt som ger illusionen av att folk kommer tillbaka vilken sekund som helst.....om det inte vore för att allt är från 70-talet.
Ja Famagusta är och har varit en våt dröm för min del i några år nu.
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

Det låter på din beskrivning precis som det såg ut när jag var där. Nu blev jag sugen på riktigt att titta in. Det borde inte vara så svårt att kamoflera in sig en kortis.. :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""rostmannen""]Famagusta eller Varosha som är vad jag förstått kontrollerat av FN soldater som har order att skjuta skarpt.

Varosha var/är turistdelen av Famagusta som blev okuperat som Grishnac skriver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Famagusta#Since_1974
http://maps.google.com/maps?hl=en&t=k&q ... 26865&z=15[/quote]

Coolt, för er med Google Earth så finns det en massa bilder att hitta...

Ganska spökligt ställe!
weidmann
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 16:38

Sv: Famagusta?

Inlägg av weidmann »

Är ganska säker på att det går turist turer dit men vet inte hur mycket man får gå in å kolla osv.
Vi va där för ca 5 år sen å då vet jag att det hade lättat lite så att man kunde åka dit med guide men man fick säkert inte gå in nånstans men man kan ju alltid kolla med resebolag dom bör ju veta.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Äntligen en orsak till att jag skulle kunna tänka mig att åka till Cypern! Det hade varit mumma att kunna vandra omkring där.
Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

När jag var ute med en båt vid vattengränsen utanför Famagusta mellan den grekiska och turkiska delen, så stod det turkiska soldater längsmed kusten med k-pistar riktade mot oss.
Diphallia
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 17:12

Sv: Famagusta?

Inlägg av Diphallia »

Problemet är att konflikten är ju fortfarande aktiv.
Men enligt vad jag har läst så är det väl egentligen bara stadsdelen Varosha och inte hela Famagusta som är så bevakad.
Jag är inte helt klar på vilka trupper det är som bevakar Varosha. Men det verkar vara FN.
Famagusta skall tydligen fortfarande vara en aktiv turiststad.

De videor som finns på youtube visar väl bara vägarna som är runt Varosha och inte inuti?

Ända tills konflikten "löser sig" tror jag inte att en liten insmygning är den bästa idén.
Det är ju som sagt fortfarande ett kraftigt laddat militärt område.
Sorgligt egentligen.
Användarvisningsbild
jaswane
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 02 jun 2009, 15:48

Inlägg av jaswane »

Jeg var også på Kypros for noen år siden og var med en guidet tur rundt byen. Grensen mellom den sørlige delen (dit turister drar) og den nordlige tyrkisk oppkuperte delen ble åpnet i 2004 og dermed ble det mulig arrangere turer over dit for turoperatører. Var Star Tour som arrangerte tur med tyrkisk, svensk talende guide.

Men byen blir stadig bevoktet av både FN soldater og tyrkiske soldater (noe som må være verdens minst meningsfulle jobb) og det er strengt fotoforbud. Blir man tatt i å fotografere byen beslaglegger de ihvertfall kameraet, hvis man ikke blir skutt i tillegg..

Inne i selve den forlatte byen har jeg ikke sett så mange bilder fra, selvom det er mange bilder utenfra. Spesielt fra stranden forran rekken av hoteller som kjennetegner byen. Noen av bildene jeg tok derfra ser man her.

Skulle gjerne sett fler bilder innenifra byen så hvis noen vet om noen heftige gallerier så si fra. :)
famagusta_1.jpg
famagusta_8.jpg
famagusta_13.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 jaswane, redigerad totalt 0 gånger.
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

Gick ett program på Kunskapskanalen 11/1-10 om Farmagusta.
En helt ovanlig äventyrare
Skriv svar