Karelska näset

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

kermac
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:21

Karelska näset

Inlägg av kermac »

Vill minnas att jag sett en massa förfallna träslott på Karelska näset för länge sedan.De sades vara från den siste tsarens dagar.Kanske var det sommarvillor för finsk överklass och området hade isåfall hamnat på fel sida gränsen när järnridån gick ned.Jag noterade inte om det var finskt eller ryskt område.Bara att det var väldigt spooky.Eller kanske var det tsarens kompisar som varit där på sommarnöje när det begav sig.De stod(står?)ju inte så högt i kurs vissa år... Viborg var också en förträffligt,bedagad plats,kommer jag ihåg.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""kermac""]. . . Jag noterade inte om det var finskt eller ryskt område . . . [/quote]
Det som avgör om stället går att besöka utan "strul" med visum och annat pappersarbete...
Hade varit kul att se bilder därifrån!
Senast redigerad av 2 Saddam, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Glömde lite text/stul med citat...
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

[quote=""Saddam""]Det som avgör om stället går att besöka utan "strul" med visum och annat pappersarbete...
Hade varit kul att se bilder därifrån![/quote]

Viborg ligger ju på ryska sidan och det gör säkert byggnaderna som avses här också. Enligt finsk kompis ligger mycket gårdar för fäfot där sedan finnarna fick lämna näset på 40-talet. Enligt uppgift kan man få endags visum utan mördande byråkrati. Vill man se stora träkåkar men hålla sig i finland så ligger träkyrkan i Kerimäki i närheten. Tror det är världens största träkyrka som rymmer ca 3000 människor - enorm! Verkar som ingen riktigt vet varför den blev så stor brevid ett samhälle på några 100 själar.
Så nära Viborg man kan komma på finska sidan kan man få se en av de 60 STUG Adolf gav till Finland. Nu blev jag helt OT igen -sorry
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 NoFace, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar