Spenrath

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Andreas Ingefjord
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:19

Spenrath

Inlägg av Andreas Ingefjord »

Utanför Köln, ungefär en timmes körning, ligger en väldigt intressant plats. Jag hade privilegiet att få besöka med tillstånd förra sommaren, det är ett helt byområde som precis står inför att exploateras av ett kolbolag. Området ligger precis på gränsen till ett stort dagbrott för brunkol, och husen är evakuerade sedan ett par år.

Kvar står en veritabel spökstad mitt ute i ingenstans. Pech, en by precis bredvid var redan riven vid mitt besök, bara stengrunder och ensamma vägskyltar kvar. Immerrath som ligger ett par kilometer därifrån står på tur, staden kommer att tömmas under de närmaste åren, exploateringsbolag kommer att skala av husen allt värdefullt och till sist kommer det att rivas. Inklusive en stenkyrka i byns centrum.

Jag ska lägga upp mitt bildmaterial därfrån på min sida här så fort jag hinner skala ner bilderna, men de går att se redan nu på min sida på fotosidan.se.

Galleri I

Galleri II

Om ni vill ha vägbeskrivning eller fler tips, bara hör av er. Dock, som sagt behöver man tillstånd för att få vara på platsen, och jag vet inte hur svårt det är att skaffa. När jag besökte Spenrath var jag i sällskap med en teaterproduktion som hade tillstånd att ta material från husen till en uppsättning.
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Sv: Spenrath

Inlägg av wildhack »

Lattjo, jag var på vippen att skriva ett inlägg och fråga om just detta igår men det kom något mellan. Verkligen ett "inspirerande" ställe, som man inte heller sett såmycket bilder från.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Spenrath

Inlägg av Grishnac »

Jag har hört talas om dom här platserna tidigare och även sett en del bilder från vad jag tror är samma område - så väldigt många byar kan det väl inte finnas i europa som evakuerats för kolindustrin?
Men det kan hända att de bilder jag har sett har varit från en numera riven stad, riktigt häftigt var det i alla fall då platsen verkade ha varit ganska stor - dock väldigt frekvent besökt av ruinturister var det då i alla fall.
Andreas Ingefjord
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:19

Sv: Spenrath

Inlägg av Andreas Ingefjord »

Jag vet faktiskt inte hur motorvägen går nu jämfört med den gamla, men en google maps-sökning borde ju ge aktuell info, om inte annat är tyskarna rätt bra på att skylta så det ska nog ordna sig. Problemet är snarare att området är off-limit och att det patrullerar vaktbolag regelbundet. Det finns ett företag i centrala Immerath som är svårt att missa, de ligger på "storgatan" och har en gårdsplan full med fönster, dörrar och annat exploaterat. De är usla på engelska, tänk dig "Hem till gården" a´ la Deutschland. Jag vet inte hur de ställer sig till fotobesök, men det kan ju vara värt ett försök om man ändå är på vägen förbi.
Skriv svar