Beelitz-Heilstätten, Tyskland

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Vad gör man i Berlin som lockar så mycket folk? Det verkar som att många varit där flera gånger och räknar med att åka dit igen. Själv kommer jag att passera Berlin på semestern men min familj kommer inte låta mig stanna i Beelitz, annat än mycket kort möjligen. Har varit där (i Berlin alltså) en gång tidigare men har inte haft några som helst planer på att åka dit igen. Förrän nu då kan jag tillägga. Skulle väldigt gärna vilja åka dit med några likasinnade för att utforska vad Berlin har att erbjuda i UE. Beelitz har stått högt på önskelistan sedan jag fick tipset från en holländare som varit inne på min hemsida.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""jasifil""]Vad gör man i Berlin som lockar så mycket folk? [/quote]

Dricker billig öl, tittar på betong i största allmänhet och ruiner i synnerhet, njuter av den allmänna atmosfären...
IMG_8360.jpg
*nostalgiskt sniff*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""riddar m""]Dricker billig öl, tittar på betong i största allmänhet och ruiner i synnerhet, njuter av den allmänna atmosfären...

[attachment=]740[/attachment]

*nostalgiskt sniff*[/quote]
Det låter ju vettigt! Om jag inte får stanna för familjen så blir det jävlar i mig en resa till Berlin senare.
Användarvisningsbild
frebbe
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:47
Kontakt:

Inlägg av frebbe »

Well, what I did recently was to start with detailed plans of the buildings at Beelitz-Heilstaetten in english and german. As I do like the butcher's shop very much - the machinery (and more) visible on that 1908's photo still is there, here's a plan of that:

Butcher's shop at Beelitz-Heilstätten

Though the bakery is inaccessible (besides a small store room in the celler, which can be entered via tunnels), there is a plan of the building here:

Bakery at Beelitz-Heilstätten

One of the buildings of greatest interest is the Central bath house for (mainly) cold water therapy, but also mud baths, physical therapy, massage, aerothermotherapy and medical baths I've never heard of before: sand, sulphur, carbonic acid, electrical... In 2007 a scene of Tom Cruise Valkyrie has been filmed in the physical therapy room. The owner wants to convert that house to a museum of contemporary art, so admittance is strictly forbidden :eek: Here are plans and old views of the building:

Central baths house at Beelitz-Heilstätten

The general plan of the whole area in english has not been updated since February, but two remarks on area D1 (which is the 1940's evasion hospital, that still is in use). The ? on the map is not worth walking to, it's just a modern water works. But in the forest there is an accessible WW2 zigzag airraidshelter just a few steps ssw from building # 2.

General plan of Beelitz-Heilstätten

There will be more information to follow, but for hopefully understandable reasons, I prefer to be out and exploring rather than translating :D
Användarvisningsbild
Shroomina
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 30 apr 2009, 13:41

Inlägg av Shroomina »

Beelitz var underbart att äntligen besöka!

Har nyligen lagt upp bilder tagna i fem eller sex av de byggnader som finns där, men det blir faktiskt ett extra stop nu när jag ska norrut till Sverige igen!

Mycket tid och varma kläder är att föredra om du ska dit nu :)
PringlesMannen
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 19:19

Inlägg av PringlesMannen »

Står Spree Park kvar!?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""PringlesMannen""]Står Spree Park kvar!?[/quote]

Japp, allestädes närvarande och dom har visningar på lördagar om du planerar att titta förbi. Jag rekommenderar inte att hoppa över staketet då det verkar vara vakter därinne ganska ofta.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
PringlesMannen
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 19:19

Inlägg av PringlesMannen »

[quote=""Grishnac""]Japp, allestädes närvarande och dom har visningar på lördagar om du planerar att titta förbi. Jag rekommenderar inte att hoppa över staketet då det verkar vara vakter därinne ganska ofta.[/quote]
Men usch... Man vill ju in där på egen hand... Men man kanske får ta sig en visning!
Skriv svar