Funderingar kring Polen, Svalbard och Tjernobyl

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Funderingar kring Polen, Svalbard och Tjernobyl

Inlägg av benkar »

Diskussion som började i en annan tråd/forumdel, men väljer svara här...

Citat:
Ursprungligen postat av benkar

Känner mig som en yr höna när jag ser alla ställen, i Sverige, och utomlands, som jag skulle vilja till, men går ju bara inte hinna med/ha råd med, när man jobbar till vardags.

Är väl en av charmerna med tex 28ds, och andra forums, man får se en massa platser, få sukta lite, och så kan man med lite uppoffring, ta sig till en del av dom....

/B


[quote=""jasifil""]Huvet på spiken. Har exakt samma funderingar. Man blir snurrig av alla roliga platser som man vill besöka. Det är inte lätt att kombinera detta intresse med familjens intressen eftersom de inte har det minsta tålamod med mig när vi är ute. Många ställen har man svärande tvingats att köra förbi för att familjen inte accepterar ett stopp. Det gör att den tid man har för eget resande är ganska begränsad tyvärr. Har planer dock på att ev åka till Polen framåt. Tips mottages tacksamt på objekt. Fast det blir nog inte förrän sent i höst eller i vår om allt klaffar. Fast å andra sidan vill jag åka till Svalbard och Tjernobyl också. Så frågan är vad det kommer att bli :) [/quote]

Förra hösten satt jag och tänkte på en resa till Svalbard i juli 2009, när jag väl kom att tänka på det i juni, så var det lite för sent boka. IOFS skulle det bli dyrt, men får titta på det igen, i april 2010, ska försöka komma ihåg det den här gången....

/B
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Verkar väldigt dyrt att bo där tyvärr. Har du något tips på billigt boende på Svalbard? Flyget är ju överkomligt men är man väl där så vill man ju stanna några nätter och då är åtminstone inte jag beredd att betala ett par tusen per natt.
Kruva
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 09:19

Inlägg av Kruva »

Finns inget "billigt" när det gäller Svalbard, men campingen eller vandrarhem i Longyearbyen blir förmodligen det "billigaste" alternativet.
Om inte Hotell Barentsburg har något spännande paketerbjudande, underbart hotell i ett underbart samhälle det där.. :D

(Jag var uppe för 2 år sedan men låg då mest ute på båt..)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jasifil""]Verkar väldigt dyrt att bo där tyvärr. Har du något tips på billigt boende på Svalbard? Flyget är ju överkomligt men är man väl där så vill man ju stanna några nätter och då är åtminstone inte jag beredd att betala ett par tusen per natt.[/quote]

Vad jag har förstått, så är det inte helt OK att traska runt "helt fritt" där, mest för att det kan ligga någon ilsken isbjörn där man minst anar det... :D

Resan jag tittade på, landande på 25.000 pengar med transport, lite boende, osv, x antal nätter, ska leta runt lite mer nu under vintern.

/B
Kruva
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 09:19

Inlägg av Kruva »

[quote=""benkar""]Vad jag har förstått, så är det inte helt OK att traska runt "helt fritt" där, mest för att det kan ligga någon ilsken isbjörn där man minst anar det... :D
[/quote]

Efter att ha sett isbjörnar vid 5 olika tillfällen där uppe så insåg man att gevären/signalpennorna/signalpistolerna inte var någon prydnad.. ;)

Självklart fick vi höra en del historier om folk som blivit attackerade/dödade men jag fick också höra att det var större risk att man blev skjuten av en turist med gevär än uppäten av en isbjörn.. :D

Hur som helst, kolla upp med Sysselmannen vad som gäller för resor där uppe om ni vill tuffa runt på egen hand för de reglerna är klart värda att ta på allvar om man vill slippa mycket problem.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

[quote=""jasifil""]Det är inte lätt att kombinera detta intresse med familjens intressen[/quote]

"You have to choose!" Som några UE-legender snyggt sa det...
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Mirage""]"You have to choose!" Som några UE-legender snyggt sa det...[/quote]

Jo men det är inte alltid så lätt :D
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

[quote=""benkar""]Diskussion som började i en annan tråd/forumdel, men väljer svara här...

Citat:
Ursprungligen postat av benkar

Känner mig som en yr höna när jag ser alla ställen, i Sverige, och utomlands, som jag skulle vilja till, men går ju bara inte hinna med/ha råd med, när man jobbar till vardags.

Är väl en av charmerna med tex 28ds, och andra forums, man får se en massa platser, få sukta lite, och så kan man med lite uppoffring, ta sig till en del av dom....

/B




Förra hösten satt jag och tänkte på en resa till Svalbard i juli 2009, när jag väl kom att tänka på det i juni, så var det lite för sent boka. IOFS skulle det bli dyrt, men får titta på det igen, i april 2010, ska försöka komma ihåg det den här gången....

/B[/quote]

Det finns mycket spännande att upptäcka på Svalbard, vi var där i augusti 2008. Det finns bara två hotel i Longyearbyen, Rica och SAS Radison, dessa kostar ca 2200:- kr natten. Det finns också två vandrarhem och de kostar ca 800:- kr natten.
Vi bodde på vandrarhemet någon kilometer från centrum i Longyearbyen och det var helt ok. Det var de gamla gruvarbetarbostäderna som gjorts om till vandrarhem och utsikten gick inte att klaga på.
Utanför fönstret och en bit upp på berget fanns en övergiven gruva (se bild).

Det finns tydliga regler för vad som gäller när man ska lämna byn. Du anmäler till sysselmanen vart du ska, hur länge du är borta och hos denne får du även hyra den GPS sändare som gör att du kan spåras.
Du måste även ha med ett vapen för att kunna skydda dig mot t.ex. anfallande isbjörn. Har du inte licens själv får du ta med någon som har.
Det är åtalbart att provosera en isbjörn.

Jag rekomenderar att åka till "Pyramiden" som visserligen är svårare att nå men är igengäld mer övergiven än Barentsburg. Är någon intresserad kan jag ladda upp bilder.
Kommer garanterat att åka till Svalbard igen, kanske redan nästa sommar.
Mvh Allan äventyrare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Allan""]Det finns mycket spännande att upptäcka på Svalbard, vi var där i augusti 2008. Det finns bara två hotel i Longyearbyen, Rica och SAS Radison, dessa kostar ca 2200:- kr natten. Det finns också två vandrarhem och de kostar ca 800:- kr natten.
Vi bodde på vandrarhemet någon kilometer från centrum i Longyearbyen och det var helt ok. Det var de gamla gruvarbetarbostäderna som gjorts om till vandrarhem och utsikten gick inte att klaga på.
Utanför fönstret och en bit upp på berget fanns en övergiven gruva (se bild).

Det finns tydliga regler för vad som gäller när man ska lämna byn. Du anmäler till sysselmanen vart du ska, hur länge du är borta och hos denne får du även hyra den GPS sändare som gör att du kan spåras.
Du måste även ha med ett vapen för att kunna skydda dig mot t.ex. anfallande isbjörn. Har du inte licens själv får du ta med någon som har.
Det är åtalbart att provosera en isbjörn.

Jag rekomenderar att åka till "Pyramiden" som visserligen är svårare att nå men är igengäld mer övergiven än Barentsburg. Är någon intresserad kan jag ladda upp bilder.
Kommer garanterat att åka till Svalbard igen, kanske redan nästa sommar.
Mvh Allan äventyrare[/quote]

Tack för info och bilder. Ser mycket inbjudande ut. Hur länge var ni där? Har du någon uppfattning om totalkostnaden för resan? Flyget kan man ju få för ca 4000 kr t.o.r. från Stockholm men resten är lite svårt att uppskatta.
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

[quote=""jasifil""]Tack för info och bilder. Ser mycket inbjudande ut. Hur länge var ni där? Har du någon uppfattning om totalkostnaden för resan? Flyget kan man ju få för ca 4000 kr t.o.r. från Stockholm men resten är lite svårt att uppskatta.[/quote]

Min fru och jag reser ganska ofta och då gäller det att inte slösa på surt förvävade slantar, därför bokar och fixar vi allt själva.
När vi var på Svalbard bodde vi på vandrarhem och då finns ju alla möjligheter att laga mat själv. Det är bara att handla på t.ex. Coop om man vill. Är man bekväm kan det givetvis bli riktigt dyrt. :eek:

Vi var på Svalbard i fem dagar. Ett problem är att det bara finns ett begränsat antal bäddar på ön, och då kan det vara svårt att få flera sammanhängande hotel/vandrarhems nätter i rad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar