Svalbard : Pyramiden - En våt dröm!

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Tidevarvets
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 09:09
Kontakt:

Inlägg av Tidevarvets »

skulle vara skoj och se isbjörnar på gatorna,
precis som hemma i Sverige :D
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

[quote=""CB Milton""]Ett norskt flygbolag vet jag har haft kampanjer "Res vart du vill i hela Norge för 200NOK". Detta inkluderade även Svalbard. Det kanske dyker upp sådana kampanjer igen? :)

Flygbolaget kommer jag inte ihåg, möjligen Braathens.[/quote]

Vi åkte med SAS från Gardemoen. Ska försöka att åka dit igen.
Användarvisningsbild
OS74
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 07:40

Inlägg av OS74 »

[quote=""Allan""]Vi åkte med SAS från Gardemoen. Ska försöka att åka dit igen.[/quote]

Kan varmt rekommendera att åka till Svalbard, medan SAS fortfarande flyger. Tekniskt sett är svalbardsrutten en norsk inrikesflight,
vilket gör den till en av de mest prisvärda destinationerna när man bokar resor på Eurobonuspoäng

Jag var på Svalbard över nationaldagshelgen i år, en riktig kanonresa. Tyvärr var islossningen sen i år, så vi kom inte riktigt fram till Pyramiden utan fick se den på någon kilometers håll. Tipset är att kolla upp isläget innan man bokar båtsafari om man åker tidigt på säsongen.

Jag rekommenderar också att hyra en bil, vi hyrde med fria mil, vilket kan tyckas lite fånigt med tanke på att totala vägnätet är mindre än 5mil ;-)

Det finns ett gäng gamla kolgruvor och ett linbanesystem man kan utforska kring Longyearbyen, jag kollade bara flyktigt på utsidan eftersom familjen inte är så hemskt intresserad av övergivna industrier. Nästan allt verkar stå helt öppet om man är sugen på att gå in... Det måste ha varit ett riktigt skitjobb att bryta kol i 0,5 till 1m höga kolflöts i -13 grader permafrost och polarnatt halva året.

Justja, ska man utanför byn på egen hand bör man hyra en bössa på sportaffären för självförsvar mot isbjörnarna. Obs, numera krävs kopia på en vapenlicens hemifrån eftersom det uppenbarligen varit en del farliga situationer med beväpnade turister i byn.
Med tanke på att jag fick en gammal mauser med hakkors på och utan korn, så inser man att de inte är så sugna på att man faktiskt dödar någon av deras isbjörnar, eller så kanske svenskar inte får de bästa bössorna... ;-)

Ett par bilder här:
http://picasaweb.google.com/oskar.sande ... directlink
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""OS74""]

Justja, ska man utanför byn på egen hand bör man hyra en bössa på sportaffären för självförsvar mot isbjörnarna. Obs, numera krävs kopia på en vapenlicens hemifrån eftersom det uppenbarligen varit en del farliga situationer med beväpnade turister i byn.
Med tanke på att jag fick en gammal mauser med hakkors på och utan korn, så inser man att de inte är så sugna på att man faktiskt dödar någon av deras isbjörnar, eller så kanske svenskar inte får de bästa bössorna... ;-)
[/quote]

Hmmm, har en del lösa planer kring en resa till Svalbard.

Men, tji någon vapenlicens....

Vad tusan göra då? Gissar att tex pepperspray inte skulle räcka så långt....

/B
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

[quote=""benkar""]Hmmm, har en del lösa planer kring en resa till Svalbard.

Men, tji någon vapenlicens....

Vad tusan göra då? Gissar att tex pepperspray inte skulle räcka så långt....

/B[/quote]

Möjligen sätta lite krydda på isbjörnsköttet som ligger på grillen :D
Användarvisningsbild
OS74
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 07:40

Inlägg av OS74 »

[quote=""benkar""]Hmmm, har en del lösa planer kring en resa till Svalbard.

Men, tji någon vapenlicens....

Vad tusan göra då? Gissar att tex pepperspray inte skulle räcka så långt....

/B[/quote]

Jag tror det skulle kunna sluta i en "Darwin award" ;-)

Jag tror som sagt att de skärpt reglerna lite, jag var tvungen att få nån att maila en kopia hemifrån. Se här för vapenreglerna där jag hyrde:
http://www.sportscenteret.no/public.aspx?pageid=41692

Det ser ut som man får hyra en signalpistol utan licens dock.

Det bästa är väl att ta med en kompis med vapenlicens. Normalt ska inte isbjörnarna vara där på sommaren när isen smält, och vi såg inga, men man var ju lite på helspänn så att säga.

Detta är en bra översikt av området runt Longyearbyen förresten: http://www.sysselmannen.no/Kart_-_Skyte ... 5.pdf.file
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ni får ju tvinga med er någon som har vapenlicens så ni inte blir stående där med en fjuttig signalpistol när isbjörnen väl kommer. ;)

(Om man har någon sorts vapenlicens i hemlandet så är det lättare att få ut ett riktigt vapen enligt texten i den där länken)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
Ant
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 17:40

Inlägg av Ant »

[quote=""moraldk""]Fin film jag hittade

http://www.youtube.com/watch?v=Tqt1L7tE ... r_embedded[/quote]



Ja, nu blev man ju inte direkt mindre sugen på att åka dit... Kul att det ser så välbevarat ut också.
Den enklaste vägen är inte den roligaste...

http://www.flickr.com/photos/ant_pictures/sets/
Skriv svar