Svalbard : Pyramiden - En våt dröm!

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

vart bokade(jag trodde dock man bara kunde gå/åka dit ändå) du pyramiden och får man gå runt som man vill eller är det en strikt väg?
Senast redigerad av 1 mobe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

På sommaren går där båtar dit, på vintern så kan man åka skoter dit. Det är tyvärr inte bara att åka dit och kolla. Dom är rätt noga med vem som kommer dit. Det är säkert därför det är så bevarat. Man kan boka boende på själva pyramiden, på hotellet där. Jävligt fint hotell. Det är en strikt väg du följer. Det är ganska stor risk att det kommer isbjörnar vandrande, så man ska inte sudda för långt ut. Vår guide hade laddat vapen. Även när vi var på svalbard och skulle ut på vandring, var man tvungen att ha vapen, det är tydligen lag på det om jag fattade rätt.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""choctaw""]På sommaren går där båtar dit, på vintern så kan man åka skoter dit. Det är tyvärr inte bara att åka dit och kolla. Dom är rätt noga med vem som kommer dit. Det är säkert därför det är så bevarat. Man kan boka boende på själva pyramiden, på hotellet där. Jävligt fint hotell. Det är en strikt väg du följer. Det är ganska stor risk att det kommer isbjörnar vandrande, så man ska inte sudda för långt ut. Vår guide hade laddat vapen. Även när vi var på svalbard och skulle ut på vandring, var man tvungen att ha vapen, det är tydligen lag på det om jag fattade rätt.[/quote]

Hur upplevde du din vistelse där? Är det värt att åka dit? :)
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

Helt klart värt ett besök. Svalbard är en fantastisk plats att besöka. Finns så mycket att göra förutom Pyramiden. Vi var ute på en 10 timmars hike, med kajakpaddling och vandring upp på berg, där vi besökte en övergiven gruva med stuga.. Så häftigt var det. Jag ska definitivt åka dit igen. Blir nog en vintersemester då! Men, som sagt, dom här guidade turerna är lite lätt kommersiella, men det är ändå häftigt. Vet inte om det finns lite mer privata turer dit? Man kan åka skoter på vintern som jag skrev innan, då tror jag man är lite färre folk. Vi var ca 20 pers i vår grupp. På båtresan till Pyramiden åker man förbi Nordenskiöldsglaciären, där isbjörnarna höll till. Eller vi såg bara en. Häftigt bara det! :)
Skriv svar