Gamla semesterbilder från berlin.

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Fina bilder på en intressant anläggning. Hur har du kommit in över allt ( om man får fråga)?
Användarvisningsbild
regelbau
Inlägg: 159
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 18:25

Inlägg av regelbau »

På gamla RAF Gatow så finns det ett luftwaffemuseum som egentligen inte är så UE men det står mängder med flygplan ute och rostar så med risigt väder så kan det kännas lite övergivet ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
regelbau
Inlägg: 159
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 18:25

Inlägg av regelbau »

[quote=""Elagabalus""]Fina bilder på en intressant anläggning. Hur har du kommit in över allt ( om man får fråga)?[/quote]

En snäll tysk farbror (som inte pratade engelska så jag hajjade inte riktigt historien bakom allt) visade mig, mycket av det på bilderna är det bara att knalla in på, hela flygplatsen var härligt övergiven och sorgsen, verkade inte vara så mycket business kvar då (2007).
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Alltid kul med flygbilder! Undrar hur det gått med Berlins flygmuseum som evakuerades österut under WWII? Återfanns i Polen för ett antal år sedan och var (då) på tal om att få komma tillbaka. Här fanns unika maskiner bevarade
Användarvisningsbild
regelbau
Inlägg: 159
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 18:25

Inlägg av regelbau »

Aldrig hört talas om detta, låter onekligen intressant...har du någon länk?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag återkommer. Har också mailat en bekant som kan detta. Men bla åtefanns en av Ernst Udets akrobatikflygplan om jag minns rätt. Tror det var så sent som på 90-talet man hittade flygplan. Samlingen är/var förstås inte helt intakt men intressant för flygnördar
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Hittade detta på Wikipedia. Flygplanen finns i dag i Krakow på Polska flygmuseet. Undrar om texten stämmer helt? Tror inte "der Dicke" hade en egen flygsamling som han ställde ut. Kanske några plan men de flesta kom säkert från officellt håll. Dessutom tror jag planen tillhörde ett större teknikmuseum. Men är inte helt säkert på detta. Flera år sedan jag läste om planen i en seriös skrift


----------------------

"Museet har 22 mycket ovanliga flygplan som en gång var en del av den personliga samling av Hermann Göring, som före andra världskriget visades i Deutsche Luftfahrtsammlung museum i Berlin. Dessa plan evakuerades under kriget för att rädda dem från de allierades bombningar (museet förstördes i flygräder) och hittades övergiven på polskt territorium efter krigsslutet. Från tid till museer i Tyskland har inofficiellt uttryckt intresse av att få del av dessa plan tillbaka, särskilt sådana som är av stor betydelse för den tyska flyghistoria. [1] Från och med 2009 finns det inga tecken på att detta kommer att ske inom överskådlig framtid."

EDIT:

Här är en bild på museet. Ganska stor byggnad med plan även utanför. Bombades ut ca 1943 och de överlevande planen evakuerades österut. Fel riktning visade det sig.... men de finns nu i Krakow alltså
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 3 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: tillägg
Användarvisningsbild
nda
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:04

Inlägg av nda »

regelbau!!!! Strålande bilder och historia...keep up the good work! :)
Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Sv: Gamla semesterbilder från berlin.

Inlägg av hjakse »

Lyfter tråden eftersom jag vandrade runt på Tempelhof i höstas och fick se en hel del. Bilder och berättelse i min blogg: http://hjak.se/2012/02/12/alla-flygplatsers-moder-thf/

Bild

Det finns mer om andra sevärdheter i Berlin på bloggen, klicka er fram om ni känner för det :-)
Kalla krigets historia http://www.hjak.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Intressant och välskrivet. Visste inte att Tempelhof aldrig blev färdigbyggt i alla delar. Hade gissat på att det åtminstone var helt klart i slutet av 1930-talet
Skriv svar