WW2 ruiner i Stilla havet.

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Helt fantastiskt, har sett bildserier därifrån förr men trodde inte någon svensk utforskat vad som finns ute på de där bortglömda öarna!!! Någon amerikan blev nyligen dömd för att olovligen besökt någon av öarna, bevismaterialet fanns på nätet i form av bilder(hans egna)... de har inte landstigningsförbud men han saknade ju visum/inresetillstånd.

Egentligen ganska galet om man tänker efter, att saker från 40-talets krig fortfarande finns att beskåda på dessa öar i dessa stora mängder.
[quote=""Elagabalus""]Inte s å länge sedan den siste (?) japanske soldaten gav upp heller.[/quote]
Enligt wikipedia:
Some Japanese holdouts, especially on small Pacific Islands, refused to surrender at all (believing the declaration to be propaganda or considering the act too much against their code). Some may never have heard of it. Teruo Nakamura, the last known holdout, emerged from his hidden retreat in Indonesia in December 1974, while two other Japanese soldiers, who had joined communist guerillas at the end of the war, fought in southern Thailand until 1991.
http://en.wikipedia.org/wiki/Surrender_of_Japan
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
regelbau
Inlägg: 159
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 18:25

Inlägg av regelbau »

Undrar vilken ö det var? Jag vet att det är ganska svårt att få komma till Iwo-Jima.
Det är ganska vanligt att öborna påstår att det finns gömda japanska soldater på just deras ö för då brukar det komma Japanska TV-team en masse vilket ger öborna lite cash!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
regelbau
Inlägg: 159
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 18:25

Inlägg av regelbau »

Tre olika versioner av en Amerikansk amfibievagn, AMTRAK och lite miljöbilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ön hette tydligen Lubang island där han som gav upp -74 levde. Hade för mig att det också var några i slutet av 80-talet som man hittade? Kan minnas fel men har ett svagt minne av ett tv-program
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Jeep_Tom
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 21:19

Inlägg av Jeep_Tom »

Älskar bilden på Sherman tanken som ligger på sidan! :D
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: WW2 ruiner i Stilla havet.

Inlägg av Grishnac »

Snart tänker jag börja en kampanj för att banna regelbau och hans bilder från forumet......det här är mer än en rost och militärnostalgiker kan klara av......

Det går förstås att stoppa mina ondskefulla planer genom att skicka mig på ett plan rakt ner till oceanien i några veckor så att jag får missbruka rost och militärlämningar tills det rinner rött vatten ur porerna på mig.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
regelbau
Inlägg: 159
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 18:25

Inlägg av regelbau »

När drar vi?
Vi kan väl stanna vid Gunkan-jima och Iwo-jima på vägen :D
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""regelbau""]När drar vi?
Vi kan väl stanna vid Gunkan-jima och Iwo-jima på vägen :D [/quote]

Lätt!!!!


Seriöst, hade plånboken tillåtit det så hade det där varit ett av mina absoluta drömmars mål.

Men det skulle väl sluta som för alla andra - man blir fast på en öde atoll med en kanyl instoppad i armen som intavenöst pumpar rostvatten in i ådrorna medans man med tungan lojt hängandes ur mungipan mumlar något om att "sök inte rosten....rosten söker dig..."

Hur skall man bli av med sitt beroende?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Fy fan vilka fina bilder.
Skriv svar