Dubai!

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Dubai!

Inlägg av jornmark »

Det här har potentialen att skapa en helt ny division i UE (eller ruinturism för den som vill det).

http://www.businessweek.com/globalbiz/c ... 265938.htm
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Ojdå det blir inntressant att följa. Man kan ju inte beskylla dom för å inte våga satsa iaf :p
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""huricane4""]Ojdå det blir inntressant att följa. Man kan ju inte beskylla dom för å inte våga satsa iaf :p [/quote]

Var i Dubai och Emiraten några veckor januarí/februari 2005. Det som pågick var rent osannolikt, och när jag kom hem gjorde jag en enkel räkneövning. Jag lät Kinas ekonomi växa 9%/år och Indiens 7%. Jag struntade med andra ord i tillväxten i Thailand, Vietnam, Ryssland och resten av Östasien.
Bara med dessa två länder fick jag då i alla fall följande enkla resultat: det nybildas en ny EU-ekonomi där borta på 18 år. Det betyder att det behövs ett nytt Paris, ett nytt London etc under den tidsperioden.
Naturligtvis behöver man då också ett nytt Monaco och Las Vegas. Tja, tänkte jag, det är så man ska se det som pågår här.

Sedan dess har egentligen inget hänt som rubbar själva min grundtanke, vi får se vad som händer framöver. Just nu verkar det vara Macao, Singapore och Hong Kong som tar hem spelet.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jornmark""]Det här har potentialen att skapa en helt ny division i UE (eller ruinturism för den som vill det).

http://www.businessweek.com/globalbiz/c ... 265938.htm[/quote]

Måhända lite ruin-öken-turism förr eller senare... :eek:

/B
Hvk
Inlägg: 154
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 10:44
Kontakt:

Inlägg av Hvk »

[quote=""benkar""]Måhända lite ruin-öken-turism förr eller senare... :eek:

/B[/quote]

Borde bli mindre mögel och elände om det är torr ökenluft? Rena hälsoresan.

/Henrik
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

Ja i öknen står skrytbyggen kvar länge som t ex pyramiderna
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

[quote=""jornmark""]Var i Dubai och Emiraten några veckor januarí/februari 2005. Det som pågick var rent osannolikt, och när jag kom hem gjorde jag en enkel räkneövning. Jag lät Kinas ekonomi växa 9%/år och Indiens 7%. Jag struntade med andra ord i tillväxten i Thailand, Vietnam, Ryssland och resten av Östasien.
Bara med dessa två länder fick jag då i alla fall följande enkla resultat: det nybildas en ny EU-ekonomi där borta på 18 år. Det betyder att det behövs ett nytt Paris, ett nytt London etc under den tidsperioden.
Naturligtvis behöver man då också ett nytt Monaco och Las Vegas. Tja, tänkte jag, det är så man ska se det som pågår här.

Sedan dess har egentligen inget hänt som rubbar själva min grundtanke, vi får se vad som händer framöver. Just nu verkar det vara Macao, Singapore och Hong Kong som tar hem spelet.[/quote]


Är det inte ganska troligt att utvecklingen innan dess går resursmässigt i väggen vad gäller tillgång på råvaror och bränsle? Min dystopiska åsikt är att global ofred nog är att vänta framåt 2030 senast?
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""NoFace""]Är det inte ganska troligt att utvecklingen innan dess går resursmässigt i väggen vad gäller tillgång på råvaror och bränsle? Min dystopiska åsikt är att global ofred nog är att vänta framåt 2030 senast?[/quote]

Det kommer i alla fall att bli spännande.
Själv brukar jag tänka att det är bättre att folk gör av med sin energi i Ullared än Stalingrad.
http://www.huffingtonpost.com/johann-ha ... 83851.html
Användarvisningsbild
jaswane
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 02 jun 2009, 15:48

Inlägg av jaswane »

Her står det i en nettavis http://e24.no/boers-og-finans/article3398403.ece at rundt 40% av kontorlokalene i høyhusene står tomme. Det er vel ikke store sjansen for at alt dette blir utleid med det første. Men hvem vet, prisen for å leie noe der blir lavere og lavere. Det er jo ikke snilt å håper på en forværring av situasjonen deres, men det hadde blitt et fantastisk område på sikt hvis ting ikke ordner seg. ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""NoFace""]Är det inte ganska troligt att utvecklingen innan dess går resursmässigt i väggen vad gäller tillgång på råvaror och bränsle? Min dystopiska åsikt är att global ofred nog är att vänta framåt 2030 senast?[/quote]

Min egna, och djupt lekmanamässiga ekonomiska/mänskliga teori, (har fullt upp hålla koll på privatekonomin, så detta är bara mina egna blygsamma funderingar) är att det i långa loppet är o-hållbart att "vi i väst" ska konsumera oss ut ur lågkonjunkturer/lånkonjunktur liknande denna, kanske ännu en gång, efter att vi tagit oss ur det nuvarande träsket.

Att mänsklig lycka i I-länder ska hänga på hur mycket man "kan shoppa kommande helg" lär bli ohållbart i det långa loppet?

När jag var liten så var en "kul söndag" att åka in till Södermalm med bussen och spela minigolf, om pappa var på gott humör kunde man även få en glass. Att handla/shoppa var att familjen köpte mat som skulle räcka kommande dagarna.

Idag är en lyckad helg att shoppa för 45.000 kr på Ullardes eller byta ut den 2 år gamla bilen för att den börjar se "sunkig" ut (dvs, man har inte dammsugit golvet)

Jag vet att jag emotsäger mig själv till viss del, har kunnat köpa en del teknikprylar senaste åren, kan åka iväg på RuinResor både inrikes och utrikes, men det blir kanske en ände på detta förr eller senare, då man istället får plocka fram den 5 år gamla kameran, när man besöker en lokal ruin nära, och tycka att det var en "kul söndag" ?

Som du skriver NoFace, 2030 så lär jordens resurser inte räcka till för den konsumtion vi ägnar oss av idag, om många fler vill göra detsamma. Hur det i sin tur påverkar konsumtionsekonomin, det är jag inte duktig nog svara på.

/B
Skriv svar