TV-program om tyska underjordiska fabriker

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

TV-program om tyska underjordiska fabriker

Inlägg av FRH »

Intressant program på SVT 2 just nu om underjordiska fabriker i tyskland under andra världskriget och senare.
http://svt.se/2.122425/andra_varldskrig ... from=tabla
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Såg det, mkt intressant och vilka ställen det finns, nån här som varit och kikat på nåt av fabrikerna/tunnlarna?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Intressant, måste ses! Läste lite om underjordiska fabriker i Tyskland på ett annat forum, måste varit fortforum om jag minns rätt...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

Om man vill kan man åka till Seegrotte vid Hinterbrühl i nordöstra Österrike, där ligger en gammal flygplansfabrik ner sprängd i berget. Där byggde man under V2 jetplan åt tyska Luftwaffe.

Idag är det Europas största underjordiska sjö. Om man vill kan man följa med på en rundvandring, eller ja med båt då förstås.
En helt ovanlig äventyrare
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""Saddam""]Intressant, måste ses! Läste lite om underjordiska fabriker i Tyskland på ett annat forum, måste varit fortforum om jag minns rätt...[/quote]
Ja, kolla in det. Det mest intressant jag sett på länge, nu är man rejält sugen på att åka över till tyskland alltså.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Verkligen intressant. Flera ställen jag inte hört om tidigare. Allt verkar dock vara plomberat. Skulle man ändå komma in så är det mesta ofodrat och utan riktig uppstöttning. Livsfarligt alltså. Ändå skickar man en gång per år in(äldre)inspektionspersonal.

Tyskarna hade en förmåga att satsa på stora projekt som sällan föll väl ut. I en av anläggningarna satte man ihop Me 262. En fullständig rovdrift på tvångsarbetare. Många dog. På bergssidan gick en"lift" som skulle dra upp de färdiga jetplanen till en startbana ovanpå gruvan. Sammanlagt 2 (två) Me 262 lyfte....

Hade man ändå fått upp produktionen hade de allierade på nolltid ändå gjort en krater uppe på toppen. Så att fabriken var "bomb proof" spelade egentligen ingen roll.

Edit
Såg att någon skrev "V2 flygplan" men V2 eller A4 var en raket
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ja V2 var en raket, mer info här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/V2-raket

Mer snack om "tredje riket" här:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=1761

Började genast att tänka på denna flygplansfabrik, byggd i en f.d saltgruva:
http://www.flickr.com/photos/13780692@N07/1433687686/
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

[quote=""Elagabalus""]

Edit
Såg att någon skrev "V2 flygplan" men V2 eller A4 var en raket[/quote]

Det var väl andra världskriget jag syftade på, inget annat. Dålig förkortning av mig. Flygplanen som tillverkades hette "Heinkel HE 162 Salamander" och var Tysklands första jetplan.

Saddam är som vanligt väl underrättad. ;)
En helt ovanlig äventyrare
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Allan""]Det var väl andra världskriget jag syftade på, inget annat. Dålig förkortning av mig. Flygplanen som tillverkades hette "Heinkel HE 162 Salamander" och var Tysklands första jetplan.

Saddam är som vanligt väl underrättad. ;) [/quote]


Fast nu var det väl ändå jag som påpekade detta :)

Tysklands första jetplan hettte Heinkel He 178. Flög 1939 för första gången men blev aldrig operativt. Tysklands första operativa jetplan hette Me 262. Sattes in i tjänst 1944. Salamandern kom efter. Tror det utvecklades på typ 2veckor och flög först på senvintern 1945

Sedan fanns "raketplanet" Me 163 Och den flygande vingen som bara byggdes i ett flygande ex.. Men nu lämnar vi UE känner jag.....

Edit

Kan inte låta bli lägga upp en bild på "vingen". Gjorde bara testflygningar. Skrovet står i USA och väntar på renovering
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

B2-bombaren är skrämmande lik "vingen"... det har spekulerats länge om hur det ligger till med designens ursprung: http://en.wikipedia.org/wiki/File:US_Ai ... Spirit.jpg :eek:

Annars så undrar jag över vart alla underjordiska fabriker tog vägen... de fanns ju många av dem, bevarades något som museum?

Lite OT igen: länge har det ryktats om att Nazisterna gömt gigantiska mängder guld, konst(statyer och sådant) och en massa annat dyrbart i antingen en skog eller sjö. Någon som vet vad jag menar, går denna teori under något namn?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar