Spökstad i Australien

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

kaji
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:38
Kontakt:

Spökstad i Australien

Inlägg av kaji »

Känns som väldigt långt bort men om någon har vägarna förbi Australien kan jag varmt rekommendera Mary Kathleen. En övergiven gruvstad mitt ute i bushen.

Staden uppfördes redan under 1860-talet och hade sin boom 1954 när man hittade massor av uran. Gruvan fortsatte sin drift till 1976 för att sedan helt bomma igen 1982. Året efter rensade man bort hela staden.

Tyvärr har jag inga bilder då jag filmade på platsen. Ska gå genom mina videoband från Australien så ska jag lägga upp en liten film. Om ni vill se en översikt kan ni kolla in Google Earth med koordinaterna:

20°46'39.95"S
139°58'50.38"E

Det går även att ta sig till gruvan men markägaren vill helst inte det ( läs "det står en skylt som säger att du inte får") men det är en liten vandring på några km. Där finns det gamla dagbrottet med turkost vatten (Hmmmm...uran....turkos...radioaktivt...kanske självlysande om nätterna?) Detta kan även beskådas från Google Earth.

Go down under!

/Kalle-Jojje

/Kalle-Jojje
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""kaji""][...]
Året efter rensade man bort hela staden.
[...][/quote]
Finns det något kvar av staden, förutom gruvhålet då? Blir lite konfunderad av din text bara.
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

[quote=""kaji""]Där finns det gamla dagbrottet med turkost vatten[/quote]
Även många dagbrott i Sverige har turkost vatten, tror det beror på avsaknaden av växtlighet i dem. Denna bild tex är från Enåsens guldgruva i Hälsingland.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Gruvan gav 2,9 miljoner ton uran under de år den var öppen... :cool:
Enligt Wikipedia.

Coolt ställe, hade velat se bilder eller kanske videon kaji nämnde.
kaji
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:38
Kontakt:

Inlägg av kaji »

Sorry, idag finns endast asfalten kvar efter staden. Man kan se (precis som på google earth) precis var varje hus har legat och hur vägarna går.

Jag ska försöka lägga upp filmen så fort som möjligt.

/Kalle-Jojje
Skriv svar