Jobb i Ryssland

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Jobb i Ryssland

Inlägg av jornmark »

20.000 byar försvunna i Ryssland

23.000 bebodda platser, däribland omkring 20.000 byar, har försvunnit i
Ryssland de senaste 20 åren, förklarade biträdande regionalministern Sergej
Jurpalov på en presskonferens på onsdagen, enligt nyhetsbyrån Ria.
Fler nyheterdi.se

Enligt Jurpalov har byarna övergivits dels som "en naturlig process, kopplad till urbaniseringen", dels som en följd av den ekonomiska krisen under 1990-talet.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jornmark""]20.000 byar försvunna i Ryssland

23.000 bebodda platser, däribland omkring 20.000 byar, har försvunnit i
Ryssland de senaste 20 åren. [/quote]

:eek: Låter som avfolkningen av Svenska landsbygden på 1960-70-80-talet (?) fast i större omfattning (åtminstone vad det gäller antalet, som blir större i ett så stort land som Ryssland)

Undrar vad som tolkas in i de överskjutande 3.000 bebodda platserna som inte är byar?

/B
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

jobb eller äventyr?
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Mirage""]jobb eller äventyr?[/quote]

It's the same. And I fucking love it.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jornmark""]It's the same. And I fucking love it.[/quote]
Låter helt galet... Jag tror att det bara räcker med att flyga dit och bege sig ut på landsbygden och börja leta. Man lär snubbla över fallfärdiga byar här och där, det låter hemskt men har fått höra av flera som besökt landet att så är fallet.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Räcker att ta sig till den finsk-ryska gränsen upp mot karelin. En vän till mig har sin släkt på den finska sidan, men har varit över i Ryssland ett par gånger och enligt honom så är misären total. Finns många hus som inte underhållits sen kriget, fasader fulla av kulhål etc.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Pexter
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 10 apr 2009, 20:53
Kontakt:

Inlägg av Pexter »

Ryssland är en riktig guldgruva när det gäller övergivna saker, har i och för sig inte varit där sedan 2004 men det var inte några större problem att hitta objekt utan att anstränga sig....
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""LowAndSlow""]Räcker att ta sig till den finsk-ryska gränsen upp mot karelin. En vän till mig har sin släkt på den finska sidan, men har varit över i Ryssland ett par gånger och enligt honom så är misären total. Finns många hus som inte underhållits sen kriget, fasader fulla av kulhål etc.[/quote]
Ja det stämmer, en släkting importerade saker från Ryska sidan gränsen enda tills lagarna ändrades för något år sedan. Han sa att vi inte borde klaga på någonting, vi har det alldeles för bra här i väst-Europa.

Anledningen till att just Ryska delen av Karelen är så shletet är att Finland tvingades ge ifrån sig stora landområden till Ryssarna efter kriget, folket tvingades flytta och det var knappt några som flyttade dit i början. Därav byggnaderna som står kvar efter kriget, bl.a. kyrkor och annat som Ryssarna inte ville ta hand om.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar