Övergivet på höjden.....väldigt mycket i höjden!

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Aseabarn""]Om dem var jag tydligen lyckligt ovetande vid tillfället. Var och hur sitter de? En ventilavledare har man ju mellan spänningsförande ledning och jord för att avleda ev. överspänningar vid t ex åskväder. I fallet med en direkt jordning av själva metallen i stolpen ned i marken ska ju båda ändarna ha konstant jordpotential, så vad gör "ventilen" för nytta där? Hade jag orkat plöja igenom diverse litteratur just nu så hade jag kanske sluppit fråga.

Överspänningsskydd som inte tål åska... vad ska man säga, "det var bättre förr" kanske. På t ex Malmbanan hade man ordentliga hornåskledare med en mils avstånd, och här snackar vi om 1913. För övrigt elektronostalgiskt svårt diggabla pjäser! :)

Ursäkta att det glider off-topic här. Ny tråd kanske.[/quote]


Jag har sett frånskiljare som är aktiva fortfarande som skulle ge dig ordentlig bånge.
kanske skulle gå att ordna en sådan, men jag tror inte det.
Börjar bli dags att byta ut dessa, de är med horn för att avskilja ljusbågen från lådan!! Otroligt snygga och fortfarande i bruk!

Jordventilen fungerar som en diod. Leder åt ett håll, monterad i nederkant på stolpen på kabeln.
Senast redigerad av 1 bunkrologen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Änne en video från Ryssland med samma tema: höga höjder. Denna gång ifrån taket på en övergiven byggnad, byggnaden mitt emot ser också lite övergiven ut... Någon slags kombination av bungyjump och jättelik gunga, ja ni får avgöra själva: länk till videon - liveleak

:D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Många trevliga videos i denna tråd, är så att man får hålla i sig för att inte trilla av stolen :) Själv så blir man ju nervös av å klättra up i ett M/56 :(
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Väcker denna tråd till liv igen med detta videoklipp. Titta inte om du är höjdrädd!

länk till videon - youtube
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Inlägg av htiawe »

[quote=""Saddam""]Väcker denna tråd till liv igen med detta videoklipp. Titta inte om du är höjdrädd!

länk till videon - youtube[/quote]

Det där var fan det jävligaste jag sett på länge. Jag har en fruktansvärd höjdskräck, jag kände verkligen hur jag blev knäsvag av att se klippet. Så fruktansvärt idiotiskt men samtidigt så fascinerande att se :D
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Saddam""]Väcker denna tråd till liv igen med detta videoklipp. Titta inte om du är höjdrädd!

länk till videon - youtube[/quote]

Är inte så mycket höjden som oroar mig, mer själva stoppet när man möter marken efter att ha fallit ned.

Men som det står i Liftarens guide till galaxen. - Att flyga är ingen konst.
Det gäller bara att kasta sig mot marken och missa..... ;) :D

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""htiawe""]Det där var fan det jävligaste jag sett på länge. Jag har en fruktansvärd höjdskräck, jag kände verkligen hur jag blev knäsvag av att se klippet. Så fruktansvärt idiotiskt men samtidigt så fascinerande att se :D [/quote]
Jag varnade er. :D Trodde att min höjdskräck var botad men mådde lite illa när jag såg klippet.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
emm
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec 2010, 14:24

Inlägg av emm »

Han verkar ju inte särskilt rädd om livet... :eek:
Skriv svar