Festival Gate, Osaka, Japan

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

BAS
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 25 maj 2011, 10:36
Kontakt:

Festival Gate, Osaka, Japan

Inlägg av BAS »

Hej!

Jag är ny här, har inte jättemycket material men tänkte börja med att posta lite bilder från Festival Gate i Osaka, som jag besökte 2008. Bilderna finner ni här: http://imageshack.us/g/135/festivalgate01ext.jpg/

Fascinerande ställe, minst sagt. Det är (var?) en övergiven nöjespark, byggd över ett helt kvarter i en central del av Osaka. Parken har varit igång under några år på 90-talet men ekonomin gick väl sådär och den stängdes ner en del i taget. Vad som också var speciellt och antagligen inte skulle kunna hända någon annan stans än i Japan är att själva parken ändå fortfarande är öppen, man kunde gå omkring fritt därinne men tyvärr endast på bottenvåningen. Det fanns tom en tappert kämpande glassrestaurang som fortfarande var öppen när jag var där (se kartan på en av bilderna).

Eftersom parken var ganska komprimerad var det svårt att få en överblick med kameran, speciellt mtp att jag bara hade med min gamla trotjänare analogkameran med fast 50 mm-optik och ingen autofokus... Men hoppas att ngn gillar bilderna iaf!


/Thomas
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Fascinerande! Vet inte om det var perspektivet som spelade mig ett spratt, men det ser ut som om bergochdalbanan går rakt genom huset ett par gånger? Stämmer det?

Kan inte ha varit billigt att bygga... :eek:
BAS
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 25 maj 2011, 10:36
Kontakt:

Inlägg av BAS »

Jodå, visst är det så. På fjärde bilden ser man tex hur spåret löper in i en tunnel genom själva huset!
Skriv svar