Resa till Gary

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Storslaget och vackert. Jag kan inte annat än fundera hur man tänker när man åker i flera mil för en röd stuga med vita knutar när det finns sådant här i vår värld.

Får lägga in ytterligare pengar i respotten för nästa år, de verkar komma att behövas..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

ja man lär väl vidta viss försiktighet iaf

"I've been told by more than a few people that I must be insane, leaving Florida to move into Gary, right in time for winter, no less. I've spent more than a few nights wondering how right all those people are. I've been here a month, six people have been shot to death within 2 blocks of my house. A house was burned to the ground. I heard the gunshots, and wondered why people were setting off fireworks. What did I not hear after the shootings or arson? Police sirens. Ambulance sirens. It's like a town that the authorities try to ignore, especially when something real bad is happening."
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[QUOTE=rjd2;3539]ja man lär väl vidta viss försiktighet iaf
QUOTE]

Kolla den här länken.
http://www.city-data.com/forum/northwes ... y-bad.html

Det bästa man kan göra är förstås att direktkontakta någon av killarna i min allra första post, som har detaljkännedom om platsen. Sedan åker man i sällskap med dom.
Detta med rykte är ju litet så där. Carina har en vännina i San Fransisco som fick ett spel när vi berättade att vi skulle besöka Oakland, som ligger på andra sidan av Bay Bridge. Vänninan hade aldrig besökt Oakland under 8 år i SF, och hon visste att folk blev skjutna där mest hela tiden.
Vi bestämde oss i alla fall för att utmana ödet och pröva vår lycka, och Oakland var hur trevligt som helst.
Men, naturligtvis, Gary kräver vissa förberedelser och blir lite småtufft. Tittar man på det som finns på nätet lär utbytet bli värt uppoffringen.

You don´t get anything for nothing.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""jornmark""]
rjd2;3539 skrev:ja man lär väl vidta viss försiktighet iaf
QUOTE]

Kolla den här länken.
http://www.city-data.com/forum/northwes ... y-bad.html

Det bästa man kan göra är förstås att direktkontakta någon av killarna i min allra första post, som har detaljkännedom om platsen. Sedan åker man i sällskap med dom.
Detta med rykte är ju litet så där. Carina har en vännina i San Fransisco som fick ett spel när vi berättade att vi skulle besöka Oakland, som ligger på andra sidan av Bay Bridge. Vänninan hade aldrig besökt Oakland under 8 år i SF, och hon visste att folk blev skjutna där mest hela tiden.
Vi bestämde oss i alla fall för att utmana ödet och pröva vår lycka, och Oakland var hur trevligt som helst.
Men, naturligtvis, Gary kräver vissa förberedelser och blir lite småtufft. Tittar man på det som finns på nätet lär utbytet bli värt uppoffringen.

You don´t get anything for nothing.

Absolut, om allt var lätt och en dans på rosor skulle ju livet va rätt trist.

Föv kan jag känna mej obekväm att gå runt med kameran öppet på ganska många ställen även i sverige.
Håkan
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:21

Inlägg av Håkan »

jag väntar med spänning på bilderna därifrån men just det stället verkar vara ett sånt ställe som jag inte vill besöka oavsett hur spännande saker som finns där. Var försiktiga om ni åker dit!
Användarvisningsbild
d'Anconia
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:11

Inlägg av d'Anconia »

Bara turisttexten på Gary's officiella webbplats, http://www.gary.in.us/, är ett värdigt skräckfilmsintro. Följande står att läsa - tänk er en mjuk, kvinnlig voiceoverröst som säger följande:

"Gary, Indiana is located on the beautiful shores of Lake Michigan and on three major Interstate. At the Crossroads of America, Gary provides the perfect location for a weekend getaway, a family vacation, a business trip, or a night on the town. Relax on the beach or rent a jet ski! Take a long walk under the stars with Chicago's beautiful skyline twinkling across the calm water, or spend the day shopping in our Lake Street Shopping District, filled with boutiques and galleries. Night is near, get dressed up, the Jack Pot is waiting for you at Buffington Harbor!"

(hade det varit en skräckis så vore det en passande punkt för fadeout och klipp till den första gängskjutningen samt panorering över ett slagfält)

Tittar man sedan på bildspelet i sidtoppen är inte en enda (urskiljbar) människa med.

EDIT:
Lokala hotellet verkar också vara en hit.
Senast redigerad av 2 d'Anconia, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: La till en länk.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Användarvisningsbild
d'Anconia
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:11

Inlägg av d'Anconia »

Måste säga att ju mer jag ser av Gary, desto mer lockande känns det. Förmodligen rena guldet om man bara kommer på att sätt att undvika bittra beväpnade och förmodligen ganska xenofoba invånare.
Senast redigerad av 1 d'Anconia, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Pinsamt stavfel ;-)
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Hej Ny här, Trevligt forum

Har det blivit någon Chicago land resa?
Finns så otroligt mycket att se i hela området i form av
nedgångna byggnader och områden så men knappt vet
var man skall börja.
Gary skall man i alla fall inte missa.

Jag arbetade i chicago ca 98-99 i ett fastighetsbolag som
skulle "städa" upp i ett av chicagos många nedgångna områden,
North Lawndale.

Bolaget köpte tillsammans med investerare in hela sears gamla
huvudkontor inklusive det gamla sears tower.
Större delen av det enorma komplexet revs för att ge
plats åt småhus och ett nytt community center.

Dock lämnades tornet som tidigare varit ihopbyggt med kontorsdelen.
Man rev inte heller en stor byggnad som varit kontor och en byggnad där
man haft lättare industri och montering.
Hela kraftcentralen som försett anläggningen med värme och el lämnades också kvar.

Dessa byggnader förvaltade vi och det var som att gå in i ett tidigt 80-tal.
Skrivbord och hela kontor var lämnade överrallt i det flera tusen kvadratmeter
stora komplexet.
Telefoner, datorer (80-tals pc), vaktcentraler allt!
Sears och övriga bolag som hållt till i lokalerna flyttade till nytt
utan att ta med mer än personalen.

Vi skulle helt enkelt hitta nya hyresgäster till de gamla byggnaderna,
vilket är lättare sagt än gjort i ett område som egentligen krävde
bepansrade bilar för att ta sig säkert till jobbet för ljushyade :)
(det gick utan pansar också men kändes inte helt tryggt, taxichaufförer
hämtade gärna ett par kvarter bort om man säger så)
Tyvärr så gick det lite illa för bolaget där jag arbetade och byggnaderna lämnades igen med ägartvister och diverse problem.

Vissa av hyresgästerna vi hade där finns fortfarande kvar i en liten del av
byggnaden men det är vad jag förstår mindre aktivitet nu än för 10 år
sedan.

Nu skall jag inte lova för mycket men skall Ni på resa till gary så skall vi kanske kunna ordna något lite extra :)

Använd google earth så finns det gott om foton i gatuvy.
3333 west arthington street, chicago

För mer info på nätet sök på "homan square" eller old sears & roebuck.
Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

[quote=""jornmark""]Har ju varit tal om resa till Pripjet i april. Naturligtvis kul, men jag är ännu mer intresserad av Gary, Indiana. Åkte igenom för några år sedan, och stället är djupt fascinerande.

http://www.uer.ca/forum_showthread.asp? ... currpage=1

Får bli i maj?[/quote]

Wow, verkar vara ett läckert ställe! Jag ska ändå till Florida i höst men tvivlar på att jag får med maken på en roadtrip till Gary... Men försöka går ju, :rolleyes:
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Skriv svar