Resa till Gary

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Resa till Gary

Inlägg av jornmark »

Har ju varit tal om resa till Pripjet i april. Naturligtvis kul, men jag är ännu mer intresserad av Gary, Indiana. Åkte igenom för några år sedan, och stället är djupt fascinerande.

http://www.uer.ca/forum_showthread.asp? ... currpage=1

Får bli i maj?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""jornmark""]Har ju varit tal om resa till Pripjet i april. Naturligtvis kul, men jag är ännu mer intresserad av Gary, Indiana. Åkte igenom för några år sedan, och stället är djupt fascinerande.

http://www.uer.ca/forum_showthread.asp? ... currpage=1

Får bli i maj?[/quote]

Djupt intresserad, det är en fråga om ekonomi bara. Tror du vi kan få ekonomiska sanktioner beviljade?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Grishnac""]Djupt intresserad, det är en fråga om ekonomi bara. Tror du vi kan få ekonomiska sanktioner beviljade?[/quote]

Kostnaden ligger väl på t-o-r chicago + 4-5 nätter på hotell. Blir väl totalt 8-10 per person.
Sedan tillkommer bilhyra och bensin. Dessa två kostnader kan lösas på ett enkelt sätt. Uppehälle är däremot svårare att komma runt.
Kanske kan den som har lust sälja in resan som reportage till någon resetidning? Vill man kan man ju stanna längre, och då ligger Detroit på ganska OK avstånd.
Sammanlagt kunde man väl vara fyra som åkte, det är vad som går in i en bil bekvämt. Det är klart att med en SUV går det väl in mer folk antar jag.

Lite grand som när Tore Bejmert planerade skidresor på 50-talet, det här.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Jaså det är så förfallet? Ser väldigt fint ut. Klart man hade velat åka, men ekonomin... :(

Där är ju förresten Michael Jackson född... (min förmåga till värdelöst vetande förvånar mig ibland)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""jornmark""]Kostnaden ligger väl på t-o-r chicago + 4-5 nätter på hotell. Blir väl totalt 8-10 per person.
Sedan tillkommer bilhyra och bensin. Dessa två kostnader kan lösas på ett enkelt sätt. Uppehälle är däremot svårare att komma runt.
Kanske kan den som har lust sälja in resan som reportage till någon resetidning? Vill man kan man ju stanna längre, och då ligger Detroit på ganska OK avstånd.
Sammanlagt kunde man väl vara fyra som åkte, det är vad som går in i en bil bekvämt. Det är klart att med en SUV går det väl in mer folk antar jag.

Lite grand som när Tore Bejmert planerade skidresor på 50-talet, det här.[/quote]


oj oj, vilket ställe. Hade faktiskt aldrig hört talas om det tidigare. Ja en tripp till staterna vore ju nåt.
noize
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:54

Inlägg av noize »

Är det en helt övergiven stad och finns det nån mer information nånstans?
Vore otroligt skoj att besöka.
[url=http://www.övergivet.se/]www.övergivet.se[/url]
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""noize""]Är det en helt övergiven stad och finns det nån mer information nånstans?
Vore otroligt skoj att besöka.[/quote]
Här finns en del
http://en.wikipedia.org/wiki/Gary
http://www.city-data.com/us-cities/The- ... story.html

Allmänt sett: Världens största stålverk byggs 1900, Gary byggs och blomstrar. Från 1970 kommer stålkrisen, US Steel rationaliserar, de vita flyttar ut. På fyrtio år näst intill halveras stadens befolkning, idag är ca 95 000 kvar. Naturligtvis lär den ekonomiska krisen som pågår nu slå stenhårt i Gary. I rankingar över USAs 200 största metro-områden hamnar Gary alltid allra längst ned. Gary har helt enkelt "Hit Rock Bottom, hard".

Vi var som sagt där år 2003. Lite skrämmande, nästan.
Mer bilder, info etc: Googla
Gary+indiana+abandoned
så kommer det massor.
Senast redigerad av 1 jornmark, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: bättre sökkombination
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Ruinturism en bit bort lockar alltid, har ju blivit en del resor senaste två åren :)

Gary/USA, möjligen, men vet inte riktigt, en massa skjutglada cowboys bakom varje hörn/staket? Detroit verkar helt makalöst, men f...n våga sig gå runt i dom roddigare delarna utan beväpnad eskort? :confused:

Har i något år kikat mig dödssjuk på Bulgarien, Ungern, Rumänien, Vitryssland, Ukraina, måste ju finnas oanade mängder ruiner att se/besöka där? Inte heller 100% hälsosamt resa runt där på egen hand, men i alla fall billigare köpa sig lite guider/sällskap än i USA? Klart sugen, finns relativt lite ute på nätet kring våra nya vänner i EU.

En blöt dröm, vid sidan av allt detta, är Cypern/Famagusta :cool:

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""rostmannen""]Inte direkt. Ser rätt välmående ut om man tittar på Google Street View.

Gary är en förort eller liknande till Chicago.[/quote]

Nja....tittar man noga så kan man klart se att det inte står rätt till med husen i det där området, jag har studerat Gary från ovan via Google maps mänga kvällar och kollar man lite andra bilder från stället så är det klart mycket intressant att se där.
Däremot vet jag inte om jag skulle vilja springa omkring därinne med 30 000:- kamera i näven efter vad Jan upplevde på sin genomresa.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Grishnac""]Nja....tittar man noga så kan man klart se att det inte står rätt till med husen i det där området, jag har studerat Gary från ovan via Google maps mänga kvällar och kollar man lite andra bilder från stället så är det klart mycket intressant att se där.
Däremot vet jag inte om jag skulle vilja springa omkring därinne med 30 000:- kamera i näven efter vad Jan upplevde på sin genomresa.[/quote]
Kollar man vad dom skriver på nätet verkar det inte så farligt att besöka. Är man cirka 4 pers som inte ser ut som Östermalms-brats och inte beter sig som idioter lär det vara helt cool.
Och, jag garanterar, det här är inte Chicagos välmående förort.
Apropå Detroit gick jag runt där en hel del där sommaren 2003. Kändes helt lugnt, men jävligt tomt.
Glömmer aldrig när vi var på väg in i stan och såg ett påfallande ruckligt hotell på cirka 20-25 våningar. "Där vill jag inte bo" sade Carina. När vi kom närmre såg vi att det inte fanns ett helt fönster på hela kåken...
Skriv svar