Santorini Grekland

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Santorini Grekland

Inlägg av Elagabalus »

Utan att vara någon expert på den grekiska ö-världen kan jag tänka mig att det finns liknelser med Norrland. När fisket och det lågskaliga jordbruket inte längre lönar sig har vissa öar tömts på befolkning och att vissa byar även på större öar stor tomma.

Blev dock ganska överraskad över så mkt är övergivet på Santorini. En ganska liten ö som har stora besökssiffror.

Att byn Mesa Gonia står mer eller mindre tom och övergiven är inte så konstigt då en jordbävning mosade den 1956. Enligt guiden med få eller inga dödsoffer då tomatskörden pågick och de flesta sov ute på fälten. I Kamari byggdes nödbostader på bara ett rum. Kan ha varit ca 100 stycken. Några användes som förråd idag men de flesta står tomma och förfaller
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Men det som mest förvånade mig var alla övergivna restauranger, hotell och bostäder. Insprängda här och var med absoluta A-lägen. Men tydligen får staten inte röra egendomen på 10-15 år om någon utan släkt avlider. Ibland sitter släktingar och avvaktar prisutvecklingen. Ett av de mest kända hotellen/poolbar som syns på alla vykort har stått tomt i 5-6 år nu. Tydligen begärs en fantasisumma.

Lämnar man de dyra byarna på kraterkanten finns hur mkt övergivet som helst.

Bilderna här nedan tror jag att jag tog i byn Oia. En servering med absolut bästa läge uppe på toppen. Verkar ha stått tom i minst 10 år. Lägger även upp en turistbild men för ordningen skull kan vi säga att den föreställer platsen för det sjunkna Atlantis. Staden skall ha sjunkit till botten just här i den vattenfyllda kraterns mitt


För övrigt är jag sjukt nöjd med min Nikon D3100. Speciellt hög iso imponerar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Men det som mest förvånade mig var alla övergivna restauranger, hotell och bostäder. Insprängda här och var med absoluta A-lägen. Men tydligen får staten inte röra egendomen på 10-15 år om någon utan släkt avlider. Ibland sitter släktingar och avvaktar prisutvecklingen. Ett av de mest kända hotellen/poolbar som syns på alla vykort har stått tomt i 5-6 år nu. Tydligen begärs en fantasisumma.
[/quote]

Ruiner alltid trevligt :) Är allt annat än ekonomiprofessor, men blev det inte märkbart dyrare att turista i Grekland när dom gick över till Euro 2002(?) Kan turismen därmed ha minskat en sedan dess, med ruiner som följd?

Och ska man tro medias repportering om Greklands ekonomi, så lär det väl bli fler ruiner...

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Var mer eller mindre premiär för mig med Grekland så jag har inget att jämföra med men priserna låg i princip på svensk nivå. Men då är Santorini säkert en extra dyr ö.

Men trevligt att vara ruinturist samtidigt som man kopplar av. Just att det mitt bland välmående fastigheter plötsligt finna en övergiven byggnad. Spännande. Eller alla dessa felsatningar. Någon hade försökt bygga runda villor en bit utanför huvudorten. Gått i konkurs eller tappat ek kraft och de stod halvfärdiga. Men jag gillar mer äldre ruiner måste jag säga
ads2000
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 10:31

Inlägg av ads2000 »

Fantastiska bilder ni har laggt upp. Mycket fina. Jag måste erkänna att Santorini är utan tvekan Greklands, och kanske till och med en av världens, mest spektakulära ö. Landskapet är så dramatiskt och vackert att man häpnar. Jag har varit på Santorini nästan 10 gånger, ändå överraskas jag fortfarande av ön. Oräkneliga gånger har jag stått och tittat ut över calderan och vulkanerna, trots det tappar jag hakan varje gång. Men om det inte hade varit för öns dramatiska historia skulle Santorini vara en ö som alla andra. Idag besöks Santorini varje år av en halv miljon turister från överallt.
Oavsett vad man tycker om Santorini så lämnar ön ingen oberörd, det går liksom inte att blunda för det magiska och spännande landskapet. Många öluffare ser Santorini som en transitö, det gör inte jag. Trots att jag varit på ön många gånger återvänder jag varje år. Det är min semester plats varje år. Jag har t.o.m en fin bild på Santorini på mina "**VISITKORT*** Länk borttagen" Eftersom jag har många klienter från Grekland.


// Tagit bort "reklamlänken" som leder till en sajt där man beställer visitkort.

Trevligt med ditt inlägg, men att avsluta det med länk/reklam till något som inte är ruin/UE-relaterat, känns inte OK.

benkar -Moderator //
Senast redigerad av 2 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Här en liten filmsnutt ( med något brusigt ljud)

Huset inledningen på filmen har stått tomt minst 4 år. Med pooler och takbar kanske det finaste etablissemanget på hela ön. Hörde av gatuförsäljare att man begär ett fantasipris för det

http://www.youtube.com/watch?v=mnmYSgFI ... TQrLnc972D
Skriv svar