Prora

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Nu verkar det vara slut med ruinturismen i Prora. Totalrenovering påbörjad. Jag var där i helgen och gick visserligen bara runt de två sydligaste byggnaderna men stora delar är helt urblåsta och någon del helrenoverad. Det fanns ingen möjlighet att ta sig in utan åverkan. Se även http://www.neues-prora.de

Tur man hann med ett besök för ett par år sedan.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Prora

Inlägg av htiawe »

Jäklar, Prora går samma öde till mötes som Krampnitz gör. Kul att det omvandlas men samtidigt lite sorgligt.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Sant, det är säkert bra för regionen men inte så bra för ruinturister.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Nu har jag inte läst länkarna men det är väl ändå omöjligt att renovera alla km? På 10 år kanske
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Oj!! Osannolikt. Så himla konstig planlösning i de där byggnaderna. Men havsnära läge borde ju locka... Känns galet att se bilderna.

[quote=""htiawe""]Jäklar, Prora går samma öde till mötes som Krampnitz gör. Kul att det omvandlas men samtidigt lite sorgligt.[/quote]

Är det likadant med Krampnitz?! En jäkla miss för mig. Jäklar! :(
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Prora

Inlägg av htiawe »

Jo, Krampnitz kommer att jämnas med marken. Redan i höst kommer man att börja riva, som jag förstod det så börjar man med "sovjethusen" och jobbar sig framåt därefter.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jasifil""]Nu verkar det vara slut med ruinturismen i Prora. Totalrenovering påbörjad.
. . .
[/quote]
Tråkig läsning.

Redan 2010 när jag var där hängde det stooora reklamplakat på fasaderna där de hintade om planerna för området. Ord som hotell och totalrenoverat kändes väldigt främmande och avlägset när man vandrade runt kolosserna... Men nu är det alltså igång!? Otroligt. Det sista man behöver oroa sig för är läget och utsikten från hotellrummen. Denna region fullkomligt kryllar av turister på sommaren så ont om gäster kommer dom nog inte ha.

Tack Jasfil för rapporten! Fann du något roligt i Tyskland?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Saddam""]
Tack Jasfil för rapporten! Fann du något roligt i Tyskland?[/quote]

Familjetripp. Inget UE-relaterat förutom min lilla utflykt till Prora. Vi bodde i norra delen av Binz så det var bara att promenera till Prora.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jasifil""]Familjetripp. Inget UE-relaterat förutom min lilla utflykt till Prora. Vi bodde i norra delen av Binz så det var bara att promenera till Prora.[/quote]
Ok, förstår. Jag var där på morgonen runt kl. 7 -då var diskoteket fortfarande öppet och musiken ekade mellan byggnaderna. Sjukt! :)

Någon slags camping fanns på en av de stora gräsmattorna på "baksidan" av Prora. Hittade endast en öppen dörr och precis när jag gick in i en korridor på våning två så var det någon som antagligen ville skrämma mig och smällde igen dörren så att det ekade i hela bygget. Hade ändå stått utanför ett bra tag för att vara säker på om någon ser mig gå in eller inte. Vågade inte vara där speciellt länge, bestämde mig för att knäppa en handfull interiöra bilder och leta mig ut igen. Glaskross fanns det gott om där inne...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

Detta var synd hade planer på att åka förbi detta ställe på hemvägen i augusti. :(
Skriv svar