Monasterio de Bonaval. Retrospectiva y abandono

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

cotocan
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 10:04

Monasterio de Bonaval. Retrospectiva y abandono

Inlägg av cotocan »

Monasterio de Bonaval. Retrospectiva y abandono de un monumento

El Monasterio de Bonaval fue uno de los primeros monasterios cistercienses creados en Castilla-La Macha. Fue fundado en 1164 por Alfonso VIII de Castilla para los monjes de la Orden del Císter venidos de Palencia.
Levantado entre finales del siglo XII y principios del XIII, su estructura es característica de principios del XIII: torre de planta poligonal rematada en almenas y cabecera de triple ábside, con estrechos ventanales orlados de zigzag y decorados con punta de diamante.
El monasterio fue abandonado tras la Desamortización y en 1894 el pueblo de Retiendas se convirtió en el nuevo propietario.




Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Decay Art and Urbex


Se ha movido después de corregir tema.

/benkar -Moderador
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Se ha movido después de corregir tema.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Snygg ruin, här kommer en googleöversättning av texten, inte 100% korrekt svenska men förståelig:

"Bonaval kloster. Retrospektiva och övergivande av ett monument

Bonaval kloster var en av de första cistercienserkloster etablerade i Castilla-La Mancha. Det grundades 1164 av Alfonso VIII av Kastilien till munkarna i Cisterciensorden kom från Palencia.
Byggdes mellan slutet av tolfte och början av trettonde århundradena, är dess struktur kännetecknande för den tidiga XIII polygonal tornet toppad med tinnar och chef för en trippel absid, kantad med smala fönster och dekorerad med sicksack diamant.
Klostret övergavs efter förverkande och år 1894 folket i Retiendas blev ny ägare."
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Hur vore om det om han lydde våra moderatorers uppmaning att skriva på engelska?
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Penfold""]Hur vore om det om han lydde våra moderatorers uppmaning att skriva på engelska?[/quote]

och lade sina inlägg i rätt ämne... :D

Har PMat honom om det tidigare, men tji svar...

/B
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Penfold""]Hur vore om det om han lydde våra moderatorers uppmaning att skriva på engelska?[/quote]
Han har aldrig någonsin svarat på någon form av försök till komunikation. Det är likadant på ett annat forum han postar till, verkar endast intresserad av att föra monolog.

Disclaimer: Kan vara en hon, vad vet jag...
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Med andra ord, lämna inga överambitiösa upplysningar om flytt på TS egna rappakalja...
Samt, vad finns det för vits att bry sig i form av postningar om vederbörande är för fin för att svara ens på sitt modersmål??!!
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""bunkrologen""]Med andra ord, lämna inga överambitiösa upplysningar om flytt på TS egna rappakalja...
Samt, vad finns det för vits att bry sig i form av postningar om vederbörande är för fin för att svara ens på sitt modersmål??!![/quote]

Tycker du ska åka ut och plåta ringmuren och posta på finska på hans "hemmaforum"....
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Hmmmm, jag testade att fejkregga mig, men ingenstans kunde jag hitta något språkkrav...... :confused:
Har det missats något i upplägget, eller är jag som vanligt oseende?
;)
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jpkrax""]Hmmmm, jag testade att fejkregga mig, men ingenstans kunde jag hitta något språkkrav...... :confused:
Har det missats något i upplägget, eller är jag som vanligt oseende?
;)
JP[/quote]

Det du missade var att pajasen i fråga aldrig svarar på tillmälen eller pm.
Det blir då bara en monolog från dess sida.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""bunkrologen""]Det du missade var att pajasen i fråga aldrig svarar på tillmälen eller pm.
Det blir då bara en monolog från dess sida.[/quote]

Nej då..
Min tanke är, att om det inte klart framgår ett språkkrav, kan det inte bli tal om att t.ex banna eller stänga av vederbörande.
JP
Kör lite djävulens advokatstuk.... ;)
edit/
Vad jag i kryptiska ordalag menar, är att personen bannas/kickas om inte reglerna efterlevs.
Misstänker att jag är en av de få medlemmarna på detta forum som VERKLIGEN läst igenom vad som står i regestrerinskravet.
Läste vad F***book krävde och backade ur...
Mina bilder är mina bilder.....verkar som amrisarna för en ensidig dialog om upphovsrätt i det fallet.. :rolleyes: .
Bevakar mina bilder dock, dycker dom upp så...
Tja, pensionskontot behöver alltid fyllas på... ;) :D
JP
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar