Fototips Kiev (dvs förutom Tjernobyl/Pripyat)?

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rubygirl
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 07:06
Kontakt:

Fototips Kiev (dvs förutom Tjernobyl/Pripyat)?

Inlägg av rubygirl »

Hej!

Ska till Kiev om knappt två veckor (14-17 sep) för att fota Tjernobyl och Pripyat. Har en och en halv dag i själva stan och undrar om ni har några tips på intressanta områden att fota? Jag vill inte se de typiska turistattraktionerna (även om Tjernobyl visserligen kvalar in som en sådan ...).

Måste inte vara urbex men gärna lite slitna kvarter. I och med att jag är ensam kvinna vill jag dock inte utsätta mig för direkt farliga stadsdelar.

Vet att det finns gott om bunkrar men jag skulle helst vilja hålla mig ovan mark– ur fotoperspektiv är jag inte särskilt intresserad av trånga tunnlar och metalldörrar.

Tusen tack för tips. Delar gärna med mig efter resan. Väntar även på min guidebok, hoppas den kan ge lite idéer också.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""rubygirl""]Hej!

Ska till Kiev om knappt två veckor (14-17 sep) för att fota Tjernobyl och Pripyat. Har en och en halv dag i själva stan och undrar om ni har några tips på intressanta områden att fota? Jag vill inte se de typiska turistattraktionerna (även om Tjernobyl visserligen kvalar in som en sådan ...).

Måste inte vara urbex men gärna lite slitna kvarter. I och med att jag är ensam kvinna vill jag dock inte utsätta mig för direkt farliga stadsdelar.

Vet att det finns gott om bunkrar men jag skulle helst vilja hålla mig ovan mark– ur fotoperspektiv är jag inte särskilt intresserad av trånga tunnlar och metalldörrar.

Tusen tack för tips. Delar gärna med mig efter resan. Väntar även på min guidebok, hoppas den kan ge lite idéer också.[/quote]

provat google earth?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""rubygirl""]Hej!

Ska till Kiev om knappt två veckor (14-17 sep) för att fota Tjernobyl och Pripyat. Har en och en halv dag i själva stan och undrar om ni har några tips på intressanta områden att fota? Jag vill inte se de typiska turistattraktionerna (även om Tjernobyl visserligen kvalar in som en sådan ...).

Måste inte vara urbex men gärna lite slitna kvarter. I och med att jag är ensam kvinna vill jag dock inte utsätta mig för direkt farliga stadsdelar.

Vet att det finns gott om bunkrar men jag skulle helst vilja hålla mig ovan mark– ur fotoperspektiv är jag inte särskilt intresserad av trånga tunnlar och metalldörrar.

Tusen tack för tips. Delar gärna med mig efter resan. Väntar även på min guidebok, hoppas den kan ge lite idéer också.[/quote]

Gissar att du får googla lite, kanske hitta någon rese-blogg, kanske inte finns något regelrätt övergivet, men med all säkerhet en hel del sköna Sovjetmiljöer att föreviga :)

/B
Användarvisningsbild
fransosen
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:46

Inlägg av fransosen »

[quote=""rjd2""]provat google earth?[/quote]

eller virtualtourist.com
http://www.virtualtourist.com/travel/Eu ... -Kiev.html

Rubriken "tourist traps" bl. annat brukar vara upplysande.
Användarvisningsbild
rubygirl
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 07:06
Kontakt:

Inlägg av rubygirl »

Tack alla, ska självklart researcha. Bra tips angående tourist traps!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""rubygirl""]Tack alla, ska självklart researcha. [/quote]

Hade jag haft några riktigt bra Kiev-tips hade du fått dem, men har personligen inte varit där, ännu.... :p (Så många platser man vill till, men så få semesterdagar och för få pengar.... :o )

Sitter just nu och rescerachar kring annat utländskt resmål, blir några timmar då och då, men man skulle behöva minst 200 timmar research inför en 7 dagars resa, ett elände att man måste jobba för att försörja sig.. :mad:

/B
Användarvisningsbild
rubygirl
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 07:06
Kontakt:

Inlägg av rubygirl »

[quote=""benkar""]Hade jag haft några riktigt bra Kiev-tips hade du fått dem, men har personligen inte varit där, ännu.... :p (Så många platser man vill till, men så få semesterdagar och för få pengar.... :o )

Sitter just nu och rescerachar kring annat utländskt resmål, blir några timmar då och då, men man skulle behöva minst 200 timmar research inför en 7 dagars resa, ett elände att man måste jobba för att försörja sig.. :mad:

/B[/quote]

Ja, jag har lyxen att vara egenföretagare, med fördelen att förlägga arbetstiden någorlunda efter eget huvud (visserligen blir det mycket kvällar och helger). Svårare att ta långa sammanhängande semestrar, men desto lättare att smita iväg i några dagar. :)
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Vandra runt bara och ha ögonen öppna, Kiev var en skön mix av rikt och fattigt, snyggt och fult, gammalt och nytt, väst och öst etc. Jag bodde vid Maidan och i kvarteren runt fanns en hel del kul att plåta tex. Förhoppningsvis har dom inte putsat bort för mycket sånt inför fotbolls-VM:et.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rubygirl
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 07:06
Kontakt:

Inlägg av rubygirl »

Tack wildhack och Saddam!

Glad att jag idag fått bekräftat att en engelsman joinar mig på min Tjernobyltour, som då blir lite billigare (och roligare än en standard tour med ett tiotal människor). Han har dessutom varit där (både Kiev och Tjernobyl) tidigare och är urbexintresserad, så med lite tur har han också lite tips.
Skriv svar