Fukushima, Japan - Chernobyl 2?

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Fukushima, Japan - Chernobyl 2?

Inlägg av Saddam »

Som ni kanske vet var kärnkraftsolyckan i Japan 2011 nästan lika allvarlig som den i dåvarande Sovjet 1986. Men de flesta har nog idag glömd bort att det inrättades en "Zon" som sträcker sig 2 mil ut från centrum(själva kärnkraftverket) precis som i Chernobyl. Enda skillnaderna är att man ännu inte kommit igång med saneringarna av ev. kontaminerad mark i Japan och att Zonen är något mindre 2 mil mot 3 mil. Det finns en 3-milaradie också men anses "frivillig"(?!).

OBS: är ni känsliga av er bör ni inte fördjupa er alltför mycket i detta ämne, vid en vanlig bildsökning kan bilder på döda människor och djur dyka upp helt utan förvarning. De slinker igenom sökmotorernas filter. I videon jag länkar till här nedan finns t.ex. en scen där en död man påträffas -inte så mysigt.

Hemsk katastrof, verkligen... går nog inte att förstå det hela även om man reser dit och ser det egna ögon. Hus som lämnats i all hast, hela byar och städer som är helt tomma på folk. Fabriker som stängdes ner väldigt hastigt -t.ex. fordonsindustrin i Europa påverkades av detta. Bonngårdar där alla djuren lämnades kvar. Förvildade hundar springer runt på gatorna o.s.v... Som om jordbävningen och tsunamin inte var nog. De fick en kärnkraftsolycka på köpet, finns inget liknande i historien. Hittade följande klipp på tuben, rekommenderar att ni ser hela. Den är inte så lång, vid 06:19 börjar det handla om Japan: länk - youtube

Blir detta en död zon i decennier(eller ännu längre tid)precis som i forna Sovjet, nuvarande Ukraina?

jämförelse: Fukushima och Chernobyl i siffror
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Fukushima, Japan - Chernobyl 2?

Inlägg av htiawe »

Här finns ett klipp som en japansk journalist lagt ut då han åker in i zonen och ja, det liknar zonen kring Pripyat väldigt mycket.

http://www.youtube.com/watch?v=yp9iJ3pPuL8
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Njae Tjernobyl va väll många gånger värre när det gäller spridning av radioaktiva ämne, va väll typ en grafitbrand mitt i härden?

Fått för mig att det mesta av dom radioaktiva ämnena kom ut i havet i japan till skillnad mot tjernobyl där det mesta spreds i luften?

Men är inte jätte insatt egentligen :p

Lär väll vara rätt svårt å få tillstånd till området i fukushima... men hadde ju helt klart varit intressant å fota lite.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""htiawe""]Här finns ett klipp som en japansk journalist lagt ut då han åker in i zonen och ja, det liknar zonen kring Pripyat väldigt mycket.

http://www.youtube.com/watch?v=yp9iJ3pPuL8[/quote]
Intressant. Dock undrar man vart alla vägspärrar och vakter/soldater är någonstans, hur kan två journalister i bil utan skydd komma såpass nära reaktorn!?
[quote=""huricane4""]Njae Tjernobyl va väll många gånger värre när det gäller spridning av radioaktiva ämne, va väll typ en grafitbrand mitt i härden?

Fått för mig att det mesta av dom radioaktiva ämnena kom ut i havet i japan till skillnad mot tjernobyl där det mesta spreds i luften?

Men är inte jätte insatt egentligen :p

Lär väll vara rätt svårt å få tillstånd till området i fukushima... men hadde ju helt klart varit intressant å fota lite.[/quote]
Ja det mesta hamnade nog i havet, i fallet Chernobyl blev ju halva Europa drabbat. Hade varit intressant att fota där inne ja, frågan är: hade man vågat det?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Fukushima, Japan - Chernobyl 2?

Inlägg av htiawe »

De övriga reaktorerna vid Fukushima är väl fortfarande i drift så att komma nära området för att fota tror jag inte är något större problem, däremot blir det problem att ta sig in i byggnaden som vid alla andra liknande objekt.

Jag har inte studerat säkerheten kring Fukushima så otroligt noga men jag har fått för mig att säkerheten är ganska laid back där, kanske just för att två reaktorer fortfarande är i drift?

Däremot tycker jag att journalistens mätare piper betydligt mer än vad den gör när man är i Pripyat..
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""Saddam""]Intressant. Dock undrar man vart alla vägspärrar och vakter/soldater är någonstans, hur kan två journalister i bil utan skydd komma såpass nära reaktorn!?

Ja det mesta hamnade nog i havet, i fallet Chernobyl blev ju halva Europa drabbat. Hade varit intressant att fota där inne ja, frågan är: hade man vågat det?[/quote]

Lika långt som journalisterna hadde man ju kunnat åka men tror inte det är så lätt som filmen ger sken av...
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Passa på att se denna dokumentär! Tillgänglig t.o.m. 8/4 på svt play: [ länk - Fukushima ]
Själv hann jag bara se en liten snutt, som tur är finns det mesta att hitta på svt:s utomordentliga play-tjänst.
Dokumentären är sorglig samtidigt som den är intressant. Många ödeplatser skymtar förbi, t.ex. skolor.
"Fransk dokumentär från 2014. Först nu, tre år efter tsunamin i Japan, börjar sanningen komma fram. Kraftbolaget Tepco och
japanska myndigheter har gjort allt för att dölja omfattningen av en katastrof där hundratusentals människor blivit strålskadade."
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Fukushima, Japan - Chernobyl 2?

Inlägg av htiawe »

Jag tog faktiskt kontakt med Japanska Ambassaden i Stockholm tidigare för att undersöka möjligheten att åka till Japan och dokumentera ödet i bland annat Namie, enligt dem så var det nog inga större problem men att man skulle anmäla med den japanska staten för att få ytterliggare information och stöd.

Såg dessutom att de lyft lite förbud om att åka till städerna kring Fukushima vilket inom något år eller två borde öppna för lite friare resor.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Det intressanta i jämförelsen med Tjernobyl är att Fukushima hade TRE härdsmältor, samt att bränslet i närliggande bassänger kokade torrt.

Vi har historiskt haft 17 kärnkraftsolyckor i världen.
Fukushima 1 och Tjernobyl klassas som 7 på INES-skalan och Three mile island som 5.
Det kraftverk som stått för flest utsläpp är Sellafield i Storbritannien
hela 6 st........inte många som hört talas om det inte.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""jpkrax""]Det intressanta i jämförelsen med Tjernobyl är att Fukushima hade TRE härdsmältor, samt att bränslet i närliggande bassänger kokade torrt.

Vi har historiskt haft 17 kärnkraftsolyckor i världen.
Fukushima 1 och Tjernobyl klassas som 7 på INES-skalan och Three mile island som 5.
Det kraftverk som stått för flest utsläpp är Sellafield i Storbritannien
hela 6 st........inte många som hört talas om det inte.

JP[/quote]

och Chelyabinsk/Mayak den anläggning som släppt ut mest...
(enligt obekräftade uppgifter)
Skriv svar