Kroatien -Hotel Jadran

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Runekebab
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 15:40

Kroatien -Hotel Jadran

Inlägg av Runekebab »

Hej! Råkade springa på detta under en cykeltur för en vecka sedan i Kroatien, har tydligen varit ett av dom största och lyxigaste hotellen i ex Jugoslavien om det stämmer kan jag inte uttala mej om. området runt i kring var ganska stort, tydligen övergavs det i början på kriget 1990. det blev några snabba mobilbilder eftersom vi skulle vidare, men nästa år kanske man kan cykla dit utan frugan :rolleyes:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Runekebab""]Hej! Råkade springa på detta under en cykeltur för en vecka sedan i Kroatien, har tydligen varit ett av dom största och lyxigaste hotellen i ex Jugoslavien om det stämmer kan jag inte uttala mej om. området runt i kring var ganska stort, tydligen övergavs det i början på kriget 1990. det blev några snabba mobilbilder eftersom vi skulle vidare, men nästa år kanske man kan cykla dit utan frugan :rolleyes:
[/quote]

Hotel Jadran var nog inte det största, antagligen inte heller det lyxigaste, men ett av många offer för hotelldöden i samband med och efter kriget :(

Men, intressant höra att det fortfarande står lika övergivet som det gjorde för, hmmm, två år sedan, tror jag det var... :o Kommer nog aldrig tas i drift igen, utan rivas när det finns pengar till det...

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Runekebab
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 15:40

Inlägg av Runekebab »

Hörde att ryssarna va intresserade av att renovera det, men det blir nog som du säger. men det ligger förbaskat fint till så om det hade varit i drift hade jag gärna bott där. jasså du har varit där, kollade ändå på din sida men hittade inga bilder missade jag nått?
Senast redigerad av 1 Runekebab, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Runekebab""]jasså du har varit där, kollade ändå på din sida men hittade inga bilder missade jag nått?[/quote]

Har inte gjort något galleri, ska i vinter beta av en del besök/ruiner från Kroatien och snickra ihop några ytterligare hotelgallerier :)

/B
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

Jag var i kroatien 2007 och såg mycket ue fotatade mycket men kanske inte så bra.
Men det finns iaf mycket att se där.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Syntax""]Jag var i kroatien 2007 och såg mycket ue fotatade mycket men kanske inte så bra.
Men det finns iaf mycket att se där.[/quote]

Från 1 juli 2013 är Kroatien med i EU. Så nu börjar man väl staketera och stänga av ingångar till "ruiner" av "säkerhetsskäl", precis som andra EU-länder... :( Gillade den ruin-vilda-västern som funnits i Kroatien tidigare.. :D

/B
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Några bilder. Jadran verkar vara byggt i början av 1950-talet. Kan nog då stämma att det var ett av de största och lyxigaste, då....

Jadran är då snart 65 år gammalt. Men har man gott om pengar och vill göra ett försök, utan att kräva garantier för att investeringen ska ge utdelning, så varför inte renovera...

Man undrar ju även vilka som 1952, i "Folkrepubliken Jugoslavien", skulle ha den stora äran att få sig en semestervecka på detta fina hotel. Partipampar?

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Runekebab
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 15:40

Inlägg av Runekebab »

Kan ju säga att dom åren jag har varit i dom trakterna så är det sjukt mycket turister och ganska fullbelagt. Dagen då vi var där var stranden nedanför Jadran helt full.
Runekebab
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 15:40

Inlägg av Runekebab »

Trevligt, kul och känna igen sig
Skriv svar