"Das Schwerbelastungskörper"

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

"Das Schwerbelastungskörper"

Inlägg av Elagabalus »

Är väl inte strikt UE då man kan besöka det. Men grundfunktionen är sedan länge borta och känslan är ändå övergivet

Vid en eventuellt seger planerades det för en delvis helt ny bebyggelse. Bla skulle det byggas en enorm triumfbåge. Då staden vilar på ett gammalt träsk var man inte säker på att marken skulle klara det. Därför byggde man denna "testkropp" som motsvarar vikten av över 6000 Volvo V90 staplade på varandra. På en ganska liten yta typ en 4- rummare kanske. Klart intressant.

https://www.flickr.com/gp/25993084@N06/F5iT7h

Att lägga upp bilder direkt på 28 ds fungerar inte för mig längre.Känns som en omväg att använda Flickr
Användarvisningsbild
nicx
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 27 jul 2012, 13:36

Inlägg av nicx »

Om inte jag minns fel står skiten fortfarande och sjunker - iallafall vet jag att den failade sitt initiala test om hurvida marken skulle klara av en så pass tung konstruktion.

En kan gå in i den med, gjorde du det? Faktiskt har den hamnat långt ner på min prio-lista, men den var värd säger du? Då kanske den ska få hoppa upp lite, faktiskt inte varit där och petat trots lättillgängligheten.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""nicx""]Om inte jag minns fel står skiten fortfarande och sjunker - iallafall vet jag att den failade sitt initiala test om hurvida marken skulle klara av en så pass tung konstruktion.

En kan gå in i den med, gjorde du det? Faktiskt har den hamnat långt ner på min prio-lista, men den var värd säger du? Då kanske den ska få hoppa upp lite, faktiskt inte varit där och petat trots lättillgängligheten.[/quote]

Tror den sjunkit drygt 70 cm sedan kriget. I en stad som Berlin så kommer den förstås en bra bit ner på en UE-priolista. Den ser ganska sliten ut och jag fick tillfälle ett titta in lite fast det inte var visning. Rostiga instrument och mätutrustningar skymtade.

Men är man intresserad av Berlins historia ändå värd en liten omväg. Sen fick jag en bonus. Man höll på att rigga en fotoutställning om " platser med hemsk historia" under Kroppen. Fantastiska bilder och kunde prata direkt med fotografen. Hon hade hållit på flera år med projektet och bodde normalt i New York tror jag
Skriv svar