Sollentuna?

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Sollentuna?

Inlägg av Matso »

Även om jag tror att jag vet svaret på förhand måste jag ändå fråga...

Jag skall i Juni till Sollentuna i nåt jobbrelaterat och jag hinner ev gå en längre kvällspromenad från hotellet.

Så finns det något att titta på i närheten? Någon som vet?

Att döma av eniro verkar sollentuna var en ganska så välmående och trevlig del av Sthlm full med gröna träd och villor, men man vet ju aldrig.

/MatsO
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Matso""]Även om jag tror att jag vet svaret på förhand måste jag ändå fråga...

Jag skall i Juni till Sollentuna i nåt jobbrelaterat och jag hinner ev gå en längre kvällspromenad från hotellet.

Så finns det något att titta på i närheten? Någon som vet?

Att döma av eniro verkar sollentuna var en ganska så välmående och trevlig del av Sthlm full med gröna träd och villor, men man vet ju aldrig.

/MatsO[/quote]


Det är ju inte alltför långt till Kymlinge, tunnelbanestationen som aldrig byggdes klart.
Den ligger ute på fältet nästan rakt österut från Rinkeby.
Kan vara en bit att gå men det finns ju buss och tunnelbana förstås.

Hör av dig om du vill ha koordinater.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Grishnac""]Det är ju inte alltför långt till Kymlinge, tunnelbanestationen som aldrig byggdes klart.
Den ligger ute på fältet nästan rakt österut från Rinkeby.
Kan vara en bit att gå men det finns ju buss och tunnelbana förstås.

Hör av dig om du vill ha koordinater.[/quote]


Finns även en hel del lämningar ifrån tiden då Järvafältet och Igelbäcken var militärt övningsområde (alltså runt Kymlinge). Runt sollentuna finns det dock inget jag kan komma på.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

Elefanten ligger ju i Sollentuna. Akta dig bara för fjortisar på jakt efter riksbunkern :p
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Ragnar Svedje""]Elefanten ligger ju i Sollentuna. Akta dig bara för fjortisar på jakt efter riksbunkern :p [/quote]

Hahaha...... :D
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

Tack för tipsen, jag uppskattar det verkligen...

Vad gäller elefanten... Det är något slags värn eller bunker? Jag läste på flashback precis en väldigt viktig och akademisk diskussion om röda dörrkarmar i denna och en liknande anläggning.

Tydligen har man spelat in ett par scener ur en beckfilm där...

Apropå Beck, i någon av filmerna springer Persbrandt & Co med dragna vapen i en hamn med alldeles underbart sönderrostade båtar och miljöer. Jag har försökt hitta lite info både här och på FB men inte riktigt lyckats (jag är övertygad om att det har nämnts på FB iallafall, men inga framgångar som sagt) och jag tror mig ha förstått att denna skulle ligga i Sthlmsområdet.

Är det någon som kan hjälpa mig på traven här?

/MatsO
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Matso""]Tack för tipsen, jag uppskattar det verkligen...

Vad gäller elefanten... Det är något slags värn eller bunker? Jag läste på flashback precis en väldigt viktig och akademisk diskussion om röda dörrkarmar i denna och en liknande anläggning.

Tydligen har man spelat in ett par scener ur en beckfilm där...

Apropå Beck, i någon av filmerna springer Persbrandt & Co med dragna vapen i en hamn med alldeles underbart sönderrostade båtar och miljöer. Jag har försökt hitta lite info både här och på FB men inte riktigt lyckats (jag är övertygad om att det har nämnts på FB iallafall, men inga framgångar som sagt) och jag tror mig ha förstått att denna skulle ligga i Sthlmsområdet.

Är det någon som kan hjälpa mig på traven här?

/MatsO[/quote]



Det är dom gamla rysspråmarna i ryssviken, nacka. Området numera helt uppstädat och dom bygger flashiga husbåtar där. Undrar vart dom tagit vägen nu ?



Här har du elefanten, den andra anläggningen dom pratar om är mycket troligt vargen. > http://www.flickr.com/photos/billyr/set ... 147761931/
Senast redigerad av 2 rjd2, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""Matso""]Tack för tipsen, jag uppskattar det verkligen...

Vad gäller elefanten... Det är något slags värn eller bunker? Jag läste på flashback precis en väldigt viktig och akademisk diskussion om röda dörrkarmar i denna och en liknande anläggning.

Tydligen har man spelat in ett par scener ur en beckfilm där...

Apropå Beck, i någon av filmerna springer Persbrandt & Co med dragna vapen i en hamn med alldeles underbart sönderrostade båtar och miljöer. Jag har försökt hitta lite info både här och på FB men inte riktigt lyckats (jag är övertygad om att det har nämnts på FB iallafall, men inga framgångar som sagt) och jag tror mig ha förstått att denna skulle ligga i Sthlmsområdet.

Är det någon som kan hjälpa mig på traven här?

/MatsO[/quote]

Vargen är en anläggning för den civila delen av försvaret. Lästips

Det är väl i Annonsmannen de ränner omkring på båtarna, låg inte de i Ryssviken?
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Kvarne
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 09:35

Inlägg av Kvarne »

[quote=""Ragnar Svedje""]
Det är väl i Annonsmannen de ränner omkring på båtarna, låg inte de i Ryssviken?[/quote]

Det är Beck - Sista Vittnet som är inspelad delvis omkring och i Rysspråmarna...De är som sagt borta nu tyvärr...skulle vara intressant att veta vart de tagit vägen...?
Kvarne
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 09:35

Inlägg av Kvarne »

[quote=""Matso""]Tack för tipsen, jag uppskattar det verkligen...


Tydligen har man spelat in ett par scener ur en beckfilm där...

/MatsO[/quote]

Vet du eller någon annan vilken Beck-Film det är?
Skriv svar