Flygplanskyrkogårdar i USA

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

Det står väl en SR-71 på ett museihangarfartyg i New Yorks hamn (Västra sidan Manhattan) Vi såg ju Will Smith stå å drajva golfbollar på vingen på den i I'm a Legend. Kollar man på Google Earth så verkar inte planet stå där, men det kanske är före/efter att planet placerats där. Det finns visst ett antal andra SR-71or på olika museer. :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Fan vad jag gillar Viggen, det är nog det bästa Svenska ingenjörer åstadkommit fram till idag... synd bara att den pensionerades i förtid! Enligt vissa skulle den kunnat tjänstgöra fram till 2015 utan att kännas omodern om inte försvaret/flygvapnet hade bantats så kraftigt.

Draken är den vackraste men Viggen ser bara brutal ut, speciellt framifrån när den lyfter. :cool:

[quote=""DMT""]Vet inte om den varit uppe men för säkerhets skull, Aftonbladet kartlänk till Tuscon:
. . .
[/quote]
Det är samma gigantiska skrot som i inlägg #1: "kärt barn har(tydligen) många namn". Ofattbart stort område det där!

En välgjord minidokumentär i fyra delar på youtube - Gjord av Australiensare?

Skrotning av ett flygplan på samma anläggning.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

Som Milton säger draken byggdes från början för att kunna användas på höghöjd. Från början nästan enbart för att operera på höghöjd.

Om ni besöker flygvapenmusem i linköping så kan ni se prototypen som även kallas Lilldraken.

Men under utvecklingsfasen så ändrades bilden på vad planet skulle användas till och så även designen men fortfarande hade Draken riktigt bra stig och höjd egenskaper
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

Visst är det så att av dessa kärror ni pratar om så är det bara Draken som inte behöver markbaserade startvagnar å sånt? Som jag fattar det så är planet väldigt enkelt konstruerat för att just vara stand alone på landsvägsbaser mm.
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

[quote=""Topcom""]Visst är det så att av dessa kärror ni pratar om så är det bara Draken som inte behöver markbaserade startvagnar å sånt? Som jag fattar det så är planet väldigt enkelt konstruerat för att just vara stand alone på landsvägsbaser mm.[/quote]

Startvagnar?
En helt ovanlig äventyrare
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

vet bara att både gripen och viggen är byggda för att kunna landa på väldigt korta banor.
Viggen är dessutom det enda stridsflygplanet (förutom tornado) som utrustats med reversering och har möjlighet att landa på endast 500 meter

Tanken är att man ska kunna landa på nästan vilka vägar i Sverige som helst vid behov
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Allan""]Startvagnar?[/quote]

Kollade upp detta lite nu. Det är tydligen så att Draken hade ett par unika egenskaper vad gäller start av planet som var speciellt användbart på landsvägsbaser. Klargöringen före start var mycket enkel, så enkel att vanliga värnpliktiga skulle kunna klargöra planet. Sedan var det avsaknaden av behovet att använda en sk. APU (Auxiliary power unit), en hjälpkraftenhet för att ge startström till jetmotorn. Motorn kunde startas med en krutladdning istället. De senare flygplanen i försvaret, Viggen och Gripen, kräver tydligen betydligt mer erfaren markpersonal och även markbunden utrustning.
Senast redigerad av 1 Topcom, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

intressant =) dock används värnpliktiga även till viggen och gripen. detta är nått man brukar få uppmärksamhet på under internationella övningar
Skriv svar