Flygplanskyrkogårdar i USA

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Mr H""]intressant =) dock används värnpliktiga även till viggen och gripen. detta är nått man brukar få uppmärksamhet på under internationella övningar[/quote]

Det krävs kanske bara en högre grad utbildning även om det är värnpliktiga som utförde detta. Hur som helst så oavsett prestanda, tekniknivå mm så anser jag att Draken är det snyggaste planet vi haft i försvaret, åtminstone bland jetplanen. Sen är det ju det enda planet vi lyckat sälja ordentligt av till andra länders flygvapen. Betänk att Viggen sålde vi inte ett enda av under dess aktiva tid. Draken var dessutom i tjänst rekord länge. Pga sin enkelhet kan ju tom civila plan i USA hållas vid liv. Nu är vi väääldigt långt utanför topic... :D
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Nu är det OT så det sjunger om det... :D
[quote=""CB Milton""]Men för alla Viggen-älskare så finns det två flygvärdiga Viggen på Såtenäs, en Sk 37 och en AJS 37. Ja, rent tekniskt kan de flyga men de saknar formellt papper från Transportstyrelsen. Dessutom hade krutladdningarna i Sk 37 katapultstolar passerat bäst före. Därför står hon på marken just nu. Men båda kärrorna motorkörs regelbundet.[/quote]
Det där var skönt att läsa, bl.a. på wikipedia så står det att Viggen användes 2007 i elektronisk krigföring mot Gripen på Malmen(FC)
men det är det senaste om de planen. Det måste röra sig om samma exemplar?

Vad är det för källa på det du skriver? Det vore kul att läsa lite mer...
[quote=""Topcom""]De senare flygplanen i försvaret, Viggen och Gripen, kräver tydligen betydligt mer erfaren markpersonal och även markbunden utrustning.[/quote]
Men det är ändå imponerande om man jämför med t.ex. amerikanska F16 eller något Ryskt plan. Både antalet gubbar som behövs och kraven på utbildning.
[quote=""Topcom""]Betänk att Viggen sålde vi inte ett enda av under dess aktiva tid.[/quote]
Vet ej hur mycket som är sanning men har hört att USA lagt sig i Sveriges planer på att försöka sälja den utomlands, det var nått med motorn att göra...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

[quote=""Topcom""]Det krävs kanske bara en högre grad utbildning även om det är värnpliktiga som utförde detta. Hur som helst så oavsett prestanda, tekniknivå mm så anser jag att Draken är det snyggaste planet vi haft i försvaret, åtminstone bland jetplanen. Sen är det ju det enda planet vi lyckat sälja ordentligt av till andra länders flygvapen. Betänk att Viggen sålde vi inte ett enda av under dess aktiva tid. Draken var dessutom i tjänst rekord länge. Pga sin enkelhet kan ju tom civila plan i USA hållas vid liv. Nu är vi väääldigt långt utanför topic... :D [/quote]

Kan ju diskuteras lite då gripen nu används i ganska många länder och fler är ev på gång=)

Länder som valt gripen i dagsläget är.
Sverige. Sydafrika. Ungern. Tjeckien. Thailand samt Storbritannien (Storbritannien hyr kontinuerligt ett antal plan för träning av testpiloter)

Förutom det så är det väll ett 10 tal länder som inte valt mellan Gripen och andra Flygplan än.
Brasilien. Bulgarien. Danmark. Kroatien. Indien. Nederländerna. Rumänien. Schweiz. Storbritannien (För att användas som tränings motståndare)

Utseendemässigt är draken otroligt vacker i luften och sticker ut från mängden, den är riktigt snygg=)

Medans Viggen är som ett stort rovdjur på jakt efter föda, inte det snyggaste men ett riktigt fighting face

Gripen är även den otroligt vacker i luften men inte riktigt på drakens nivåer.
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

[quote=""Saddam""]Vet ej hur mycket som är sanning men har hört att USA lagt sig i Sveriges planer på att försöka sälja den utomlands, det var nått med motorn att göra...[/quote]

Så vitt jag vet så var det mycket av taskig tajmning.
Se bland annat dom länder vi sålde Draken till. Dom bytte inte ut sina Drakar fören Gripen redan var framtagen.
Ett gammal rykte säger att Sverige köpte Viggen för att bevara Sveriges flygplansindustri levande. Inget jag dock kan bekräfta


För att spåra ut ännu mer så sägs det att Viggen är ett av få flygplans projekt där första tillverkade testplanet(vill säga planet märkt -1) överlevt och står idag på Flygvapenmuseet. I övriga fall ska dom ha kraschat, eller gått sönder under utprovningen. Detta gäller då främst Svensk tillverkade plan. Finns nog fler exempel på detta i världen att första prototypen överlevt.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Mr H""]För att spåra ut ännu mer så sägs det att Viggen är ett av få flygplans projekt där första tillverkade testplanet(vill säga planet märkt -1) överlevt och står idag på Flygvapenmuseet. I övriga fall ska dom ha kraschat, eller gått sönder under utprovningen. Detta gäller då främst Svensk tillverkade plan. Finns nog fler exempel på detta i världen att första prototypen överlevt.[/quote]
Kul att nr. finns att beskåda idag, andra prototyper av Viggen förlorades ju i olyckor. Det tråkiga är att de allra flesta Viggenplan skrotades samtidigt i Halmstad, på några gamla flyg/satellitbilder på de olika karttjänsterna går det fortfarande att se dem ståendes vid banan(så gammalt är materialet på dessa sidor).
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

Om vi ska leta nåt jetplan som har krävt många liv så är det ju 32 Lansen, det har ju tagit livet av många bra piloter under hela sin tjänstetid, inte bara under utvecklingen. Tror aldrig 29 Tunnan var så representerat i olycksstatistiken och det var ju med i aktiva strider i Afrika. Rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

[quote=""Topcom""]Om vi ska leta nåt jetplan som har krävt många liv så är det ju 32 Lansen, det har ju tagit livet av många bra piloter under hela sin tjänstetid, inte bara under utvecklingen. Tror aldrig 29 Tunnan var så representerat i olycksstatistiken och det var ju med i aktiva strider i Afrika. Rätta mig om jag har fel.[/quote]

Törs inte svara för hur mycket olyckor det var men har för mig det var en del i början, var ju trots allt en av dom första jetkärrorna i Sverige. Kan dock ha fel.
Enligt wikipedia så var den en olycksmaskin dock. "Tunnan var ovanligt olycksdrabbad. Av Flygvapnets 661 Tunnor skrotades 242 på grund av haverier. 99 piloter omkom."

Sen ja Tunnan var i Afrika, under FN flagg. Kongo för att bara mer exakt(F 22 Kongo U.N. Fighter Wing, 1961-1963).
Dom användes främst för Attack uppdrag då fi inte hade nått direkt flygvapen. Det finns en Tunnan i FN utförande på Flygvapen museum =)
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""CB Milton""]Lansen var inte lika olycksdrabbad som Tunnan. När man flyger pilvingade flygplan gäller det att flyga rakt mot luftströmmen. Flyger man snett mot luftströmmen och försöker korrigera det genom ett skevroderutslag på ena vingen, får andra vingen större spännvidd och lyftkraft och flygplanet går i spinn. Detta var tyvärr frekvent förekommande i landningsvarvet. En del av Lansen- och Drakenhaverierna i slutet på 60-talet, början av 70-talet berodde på skovellbrott i turbinen pga materialutmattning. Draken och Lansen har samma grundmotor.

Viggen 37001 finns inte kvar tyvärr. Den Sk 37 som har använts fram till 2006 hos FC (FMV Prov) står på F 7 idag.

Viggen fick inte säljas till bl.a. Indien pga delar i motorn var amerikanska. Danmark, Nederländerna, Norge och Belgien var intresserade av Viggen men det föll dels på Viggens relativt korta aktionsradie och att dessa fyra länder lyckades pressa priset genom samköp av F-16 Fighting Falcon. Då föll Viggen bort av kostnadsskäl. Polen valde F-16 genom en ful och smutsig kampanj från USA genom förtäckta hot om det ena och det andra. De gjorde likadant mot Tjeckien och Ungern men det bet inte och jänkarna fick bita i gräset.[/quote]

Tur vi har fackmannamässig kunskap i forumet, du är en guldkälla CB :p
Skriv svar