Flygplanskyrkogårdar i USA

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

En lite rolig sak med draken är ju att den överlag är ganska baktung. Och om ni tittar noga nästa gång så ser ni att den har ett litet sätt hjul längst bak på kroppen för att inte skada bakdelen vid start/landning bland annat
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""CB Milton""]Draken är en svårbemästrad tingest som inte är förlåtande för misstag. Minsta lilla oskärpa och det kan gå helt åt skogen. Att landa en Draken är som att trä en tråd genom en synål samtidigt som du går på lina. Långsamflygning med hög anfallsvinkel (högt alfa) är ingen bra grej med Draken. Risken är mycket stor att flygplanet hamnar i superstall - nosen pendlar våldsamt upp och ned utan horisontal fart. Det finns två alternativ: låg höjd - hoppa annars ta dig ur läget om höjden tillåter.

Viggen har en stor ovilja att gå i spinn. Visst kan Viggen hamna i superstall men det är mycket svårare än med Draken. Så Viggen är mer förlåtande.[/quote]

Är det inte så att Gripen glidflyger bäst baklänges, alltså de aerodynamiska egenskaperna är usla å all elektronik håller reda på planet i luften. Detta gör att planet kan manövreras på ett häpnadsväckande sätt å vända på en femöring. Jag minns att när Gripen var helt ny så bevittnade jag en träningsduell mellan ett par Viggar å en Gripen på SAAB-fältet i Linköping. Ett tag var jag övertygad om att Gripen gick ner bakom skogen rätt i backen, men den kom upp igen några hundra meter bort! Helt imponerande! Gripen lekte med Viggarna som inte alls hade den manövrerbarheten som Gripen hade.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Mr H""]En lite rolig sak med draken är ju att den överlag är ganska baktung. Och om ni tittar noga nästa gång så ser ni att den har ett litet sätt hjul längst bak på kroppen för att inte skada bakdelen vid start/landning bland annat[/quote]

Ja det hjulet tillkom när 35A byggdes till med EBK.
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

[quote=""Topcom""]Är det inte så att Gripen glidflyger bäst baklänges, alltså de aerodynamiska egenskaperna är usla å all elektronik håller reda på planet i luften. Detta gör att planet kan manövreras på ett häpnadsväckande sätt å vända på en femöring. Jag minns att när Gripen var helt ny så bevittnade jag en träningsduell mellan ett par Viggar å en Gripen på SAAB-fältet i Linköping. Ett tag var jag övertygad om att Gripen gick ner bakom skogen rätt i backen, men den kom upp igen några hundra meter bort! Helt imponerande! Gripen lekte med Viggarna som inte alls hade den manövrerbarheten som Gripen hade.[/quote]

Gripen är nyare, och klarar bland annat av större G-krafter än vad Viggen gör. Vilket leder till att du kan göra skarpare svängar osv. Tekniken har utvecklats så att säga.

Gripen är väll för övrigt ett av få plan att kunna vända på en flygplanslängd på backen? Fast Viggen kan å andra sidan backa =)
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""CB Milton""]Ja, aerodynamiskt är Gripen instabil och fallet elektroniken ifrån faller hon som en sten. Det stämmer att Gripen är som en Dart-pil du kastar med stjärten först. Gripen flyger i 8 :o r runt en Viggen. Glidflygningsegenskaperna för Viggen är tämligen dåliga. Rekordet i glidflygning med ett militärt stridsflygplan i Sverige är 30min med en J 33 Venom från F 1 i Västerås. Både flygplan och besättning kom ned helskinnade :) Viggen var tänkt att bli ett enhetsflygplan men datorkapaciteten i början av 70-talet kan nästan jämföras med en modern grafritande miniräknare. Inte särskilt stor m.a.o. Jaktviggen blev den mest komplicerade av alla Viggen-versioner. Därför blir det inga flygande Jaktviggar i framtiden. Bulan på ryggåsen är till för att hålla planet stabilt i överljudsfart. Luftmotståndet flyttar längre bak i överljudsfart.

Sporhjulsstället kom till efter de 30 första serietillverkade Drakarna när ebk förlängdes. Det sitter där för att inte slå i stjärtkonan i marken vid landning. Några av de tidiga J 35A plundrades på all beväpning och byggdes om till Sk 35C, den snabbaste och lättaste av alla versioner. Draken är inte så baktung. Tyngdpunkten ligger ganska mitt i flygplanet vilket gör henne till väldigt kvick i roll. Innervingen är en 80 graders pilvinge med luftintag längst fram och en 45 graders dubbel deltavinge.[/quote]

Imponerande! :eek:
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Boeing 747 står och "dansar" i en storm, antagligen på en flygplanskyrkogård i USA. Notera avsaknaden av motorer samt liken runtomkring...
liveleak.com - "Windstorm Wheelies - No Biggie for a 747!"

En hel flotta med Saab 340-plan står och väntar på bättre tider i Abilene, Texas. Koordinater: 32°25'49.40"N 99°41'19.52"V
flickr.com - Saab 340

På Mojave Airport så har det stått 4 Saabar förr, nu kan jag bara hitta 3... någon som kan peka ut vart de står? Koordinater? Se det som vinter-pyssel! :D

En liten bonus: I Florida kan man hitta flygplan i träsk... Koordinater: 27°25'35.36"N 81°19'30.08"V
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
svendufva
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 20:20

Inlägg av svendufva »

[quote=""Saddam""]På Mojave Airport så har det stått 4 Saabar förr, nu kan jag bara hitta 3... någon som kan peka ut vart de står? Koordinater? Se det som vinter-pyssel! :D
[/quote]

Du tänker inte på dessa?

Intressant info på OmFlygplan och Chefsingenjören.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""svendufva""]Du tänker inte på dessa?

Intressant info på OmFlygplan och Chefsingenjören.[/quote]
Intressant.

Dom jag tänkte jag på var 3 st. 32 Lansen och 1 st. 35 Draken.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar