Flygplanskyrkogårdar i USA
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
Aner ikke hvilken flyplass det er desverre, men en vanvittig kul video er det ihvertfall. Psyko god til å kjøre han Ken Block + bra filmet generelt.
4:16, Bil, motorsykkel OG fly på en gang i lufta. Er ikke ofte man ser.

hjemmeside || min blogg || flickr - mine bilder || twitter || Urbex Norway flickr group || tumblr || 500px
Vet inte om den varit uppe men för säkerhets skull, Aftonbladet kartlänk till Tuscon: }]Här
Imponerande antal plan, slå över till satellit-vy bara.
EDIT: Här är artikeln: Artikel i AB
Imponerande antal plan, slå över till satellit-vy bara.
EDIT: Här är artikeln: Artikel i AB
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: La till artikeln
Anledning: La till artikeln
[quote=""DMT""]Vet inte om den varit uppe men för säkerhets skull, Aftonbladet kartlänk till Tuscon: }]Här
Imponerande antal plan, slå över till satellit-vy bara.
EDIT: Här är artikeln: Artikel i AB[/quote]
Helt otroligt, i ena hörnet står det två SR-71or. De som var så hemliga på sin tid.
Imponerande antal plan, slå över till satellit-vy bara.
EDIT: Här är artikeln: Artikel i AB[/quote]
Helt otroligt, i ena hörnet står det två SR-71or. De som var så hemliga på sin tid.
En helt ovanlig äventyrare
[quote=""Mr H""]mm men nu är det bara nasa som har två stycken i flygdugligt skick, i alla fall heter det så officiellt.
1 ensitsig och 1 tvåsittsig[/quote]
Ok, det fanns 32 st plan totalt. Två plan var stationerade i Storbrittanien under det kalla kriget. De signalspanade regelbundet efter Baltikums kust. När man var på incentberedskap pratades det ofta om detta häftiga flygplan.
1 ensitsig och 1 tvåsittsig[/quote]
Ok, det fanns 32 st plan totalt. Två plan var stationerade i Storbrittanien under det kalla kriget. De signalspanade regelbundet efter Baltikums kust. När man var på incentberedskap pratades det ofta om detta häftiga flygplan.
En helt ovanlig äventyrare
[quote=""CB Milton""]
Hon fick tankas i luften för annars läckte hon som ett såll.[/quote]
Nja, skulle det vara så, fanns det väl inget bränsle att starta med. Men däremot, blev själva flygplanskroppen mycket varm när man flög i hög hastighet, p.g.a. friktionen med luften. Därför konstruerades den så att passformen på komponenterna var bäst under hög tempratur vilket gjorde att den läckte när den var kall.
SR-71an stiger med 60m i sekunden, JAS Gripen med 85m i sekunden.
Men ok, Gripen hänger väl inte med upp till 26 000m höjd som SR-71an flög på.
Hon fick tankas i luften för annars läckte hon som ett såll.[/quote]
Nja, skulle det vara så, fanns det väl inget bränsle att starta med. Men däremot, blev själva flygplanskroppen mycket varm när man flög i hög hastighet, p.g.a. friktionen med luften. Därför konstruerades den så att passformen på komponenterna var bäst under hög tempratur vilket gjorde att den läckte när den var kall.
SR-71an stiger med 60m i sekunden, JAS Gripen med 85m i sekunden.
Men ok, Gripen hänger väl inte med upp till 26 000m höjd som SR-71an flög på.
En helt ovanlig äventyrare
Dom flög även rakt över Ryssland precis som U2.
U2 flög tillräckligt högt för att klara sig och Sr71 flög tillräckligt högt/fort för att överleva.
Nasa fick som jag sa tidigare 2 stycken 1 av varje sort (1 SR71A + 1 SR71B Med upphöjd bakre cockpit)
Kan hända dom pensionerat nån av dom nu iofersig.
Planet som ni pratar om över Sverige hade fått motorproblem och kunde inte flyga med max fart och fotograferades av svenska flygvapnet.
Sr71 var byggt i dyra material (mesta dels titan) För att klara av höga skaltemperaturer på 260-420 grader. Planet hade också förmågan att stretcha ut sig och bli 1-2 dm (kan dubbelkolla måtten senare) längre under höghastighetsflygning.
Dessutom använde planet en speciell form av bränsle med högre flampunkt som även användes för att kyla ner planet. Detta bränsle var naturligtvis väldigt mycket dyrare än vanligt jetbränsle.
Vanliga flygplan använder Jp-4 bränsle medans SR71 använde sig av Jp-7 bränsle. Dock kan det flygas med Jp-4 också men är då begränsat i fart och höjd.
sorry om jag blev för mycket off-topic =)
U2 flög tillräckligt högt för att klara sig och Sr71 flög tillräckligt högt/fort för att överleva.
Nasa fick som jag sa tidigare 2 stycken 1 av varje sort (1 SR71A + 1 SR71B Med upphöjd bakre cockpit)
Kan hända dom pensionerat nån av dom nu iofersig.
Planet som ni pratar om över Sverige hade fått motorproblem och kunde inte flyga med max fart och fotograferades av svenska flygvapnet.
Sr71 var byggt i dyra material (mesta dels titan) För att klara av höga skaltemperaturer på 260-420 grader. Planet hade också förmågan att stretcha ut sig och bli 1-2 dm (kan dubbelkolla måtten senare) längre under höghastighetsflygning.
Dessutom använde planet en speciell form av bränsle med högre flampunkt som även användes för att kyla ner planet. Detta bränsle var naturligtvis väldigt mycket dyrare än vanligt jetbränsle.
Vanliga flygplan använder Jp-4 bränsle medans SR71 använde sig av Jp-7 bränsle. Dock kan det flygas med Jp-4 också men är då begränsat i fart och höjd.
sorry om jag blev för mycket off-topic =)