Nu är det OT så det sjunger om det...

[quote=""CB Milton""]Men för alla Viggen-älskare så finns det två flygvärdiga Viggen på Såtenäs, en Sk 37 och en AJS 37. Ja, rent tekniskt kan de flyga men de saknar formellt papper från Transportstyrelsen. Dessutom hade krutladdningarna i Sk 37 katapultstolar passerat bäst före. Därför står hon på marken just nu. Men båda kärrorna motorkörs regelbundet.[/quote]
Det där var skönt att läsa, bl.a. på wikipedia så står det att Viggen användes 2007 i elektronisk krigföring mot Gripen på Malmen(FC)
men det är det senaste om de planen. Det måste röra sig om samma exemplar?
Vad är det för källa på det du skriver? Det vore kul att läsa lite mer...
[quote=""Topcom""]De senare flygplanen i försvaret, Viggen och Gripen, kräver tydligen betydligt mer erfaren markpersonal och även markbunden utrustning.[/quote]
Men det är ändå imponerande om man jämför med t.ex. amerikanska F16 eller något Ryskt plan. Både antalet gubbar som behövs och kraven på utbildning.
[quote=""Topcom""]Betänk att Viggen sålde vi inte ett enda av under dess aktiva tid.[/quote]
Vet ej hur mycket som är sanning men har hört att USA lagt sig i Sveriges planer på att försöka sälja den utomlands, det var nått med motorn att göra...