halland!

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

untie
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 02 maj 2009, 16:40
Kontakt:

halland!

Inlägg av untie »

två saker!
1) en arbetskamrat som har sommarställe utanför falkenberg berättade en sägen om ett hus en man byggt till sin son/svärdotter att flytta in i efter bröllop, men han hann gå ur tiden innan paret gifte sig så nu ska huset tydligen stå tomt på ett vetefält (eller liknande) utan att ens ha en väg fram. sanning i detta, någon? ortnamnet "heberg" nämndes, men säger mig inte särskilt mkt.

2) på väg ner mot skåne för ett tag sedan passerade vi en nedrasad "röda väggar/vita knutar"-gård strax söder om falkenberg, längs med motorvägen på vänster sida på väg söderut. alltså exakt vid motorvägen. bara ett viltstängsel emellan. bostadshus, ladugård och eventuellt ett hus till. hittade ingen avfart på flera km så vi svängde inte in och letade.

någon som vet något alls? sägner, info, historia?
Thobbie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:41

Inlägg av Thobbie »

Det står ett rött hus efter motorvägen innan slöinge som står ute på åkern utan väg fram kan de vara de?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""untie""]två saker!
1) en arbetskamrat som har sommarställe utanför falkenberg berättade en sägen om ett hus en man byggt till sin son/svärdotter att flytta in i efter bröllop, men han hann gå ur tiden innan paret gifte sig så nu ska huset tydligen stå tomt på ett vetefält (eller liknande) utan att ens ha en väg fram. sanning i detta, någon? ortnamnet "heberg" nämndes, men säger mig inte särskilt mkt.
[...]
[/quote]

Skulle aldrig nån ha bott där alls? Ungefär när skulle det vara byggt? Orört originalskick intresserar ju...
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""mopedhuligan""]Skulle aldrig nån ha bott där alls? Ungefär när skulle det vara byggt? Orört originalskick intresserar ju...[/quote]
Får se hur länge den får vara orörd nu... Ett intressant hus i alla fall, speciellt då det inte går någon väg dit.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

Alltså ibland går eran fetisch på "orört" verkligen till överdrift. Finns det nån som tror att ett hus som står typ 200m från vägen och är tomt står "orört" i över 20År?
Enligt min sambo rör det sig snarare om 30 år iofs.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
untie
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 02 maj 2009, 16:40
Kontakt:

Inlägg av untie »

med största säkerhet inte "orört" då det som sagt stått i runda 30 år. men historien bakom var intressant.
Thobbie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:41

Inlägg av Thobbie »

Det ser orört ut på utsidan men hur det ser ut i vet jag inte men skulle vara kul att veta..
untie
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 02 maj 2009, 16:40
Kontakt:

Inlägg av untie »

man kanske borde åka dit och kolla? egentligen är det ju inte särskilt långt.
untie
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 02 maj 2009, 16:40
Kontakt:

Inlägg av untie »

[quote=""mopedhuligan""]Skulle aldrig nån ha bott där alls? Ungefär när skulle det vara byggt? Orört originalskick intresserar ju...[/quote]

enligt arbetskamraten (som haft sommarställe där i typ tjugo år, om inte mer) ska det inte ens ha blivit helt färdigbyggt.
Thobbie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:41

Inlägg av Thobbie »

[quote=""untie""]enligt arbetskamraten (som haft sommarställe där i typ tjugo år, om inte mer) ska det inte ens ha blivit helt färdigbyggt.[/quote]

På utsidan ser de ganska färdigt ut men frågan är hur det ser ut innuti det är en fråga ingen verkar kunna svara.
Skriv svar