Lägenheter l centrala Örebro

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

alpluft
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 16:32

Lägenheter l centrala Örebro

Inlägg av alpluft »

På Järntorgsgatan i centrala Örebro ska det finnas ett gammalt lägenhets/ungkarlshotell som stått orört sedan 60-70talet. Anledningen till att det är tomt ska vara att det inte finns vatten/avlopp indraget ordentligt och att fastighetsägaren inte har råd med renoveringen...

Någon som vet mer?
Användarvisningsbild
tomalars
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 09:24

Inlägg av tomalars »

Låter intressant. Det bör ju gå att ta reda på vem som äger fastigheten och se om man får komma in och fota. Finns det ingen skylt eller liknande i porten?
mcJOcke
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:53

Inlägg av mcJOcke »

Inte ens NA fick komma in och fota.. Nu kanske de inte ens frågade men.. Någon eller några lägenheter i de nedre planen var dock uthyrda om jag förstod saken rätt.
Nu kan det också vara så att de rustat de andra lägenheterna, tyckte mig ha hört något sådant..
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""mcJOcke""]Inte ens NA fick komma in och fota.. Nu kanske de inte ens frågade men.. Någon eller några lägenheter i de nedre planen var dock uthyrda om jag förstod saken rätt.
Nu kan det också vara så att de rustat de andra lägenheterna, tyckte mig ha hört något sådant..[/quote]

Funderade vad anonyma narkomaner (Narcotics Anonymous) skulle dit att göra, till jag mindes Nerikes Allehanda. Jag fattar inte riktigt vilket hus som avses, det var länge sen jag var i örebro, men jag vill minnas att en bekant bodde i ett mycket märkligt och primitivt studentboende/ungkarshotell på en central adress för ca 15 år sen, som senare tömdes. Visserligen snarare tidigt 90-tal än 60-70. Nån som vill avslöja mer? PM.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Kea
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 09:27

Inlägg av Kea »

NA var faktiskt inne och fotade. Problemet var bara att det inte fanns något att fota där inne. I alla fall inget som funkade i tryck.
Har för mig att den enda bilden som publicerades, var inifrån ett fönster med utsikt över den helt öde innegården.
mcJOcke
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:53

Inlägg av mcJOcke »

Vill minnas en bild tagen genom en brevlåda eller liknande..? Och enligt källa så är lägenheterna tapetserade/golvbelaggda etc etc. Men självklart är möbler och annat löst borta.
Har som TS för mig att det är bristen på rinnande vatten i kåken som är boven...
Ska undersöka det där i veckan, kan kanske snacka med ägaren. Vet ju som sagt inte ens om det finns kvar, det har byggts en hel del där de senaste åren.
Är dock ganska säker på att brist på pengar inte är boven i dramat utan snarare brist på engagemang om lägenheterna inte är renoverade. Finns ju också en risk att kåken är k-märkt... Då ryggar många byggherrar tillbaka.

OT
Ang. bristen på engagemang så är anledningen ofta -enligt egen erfarenhet, att bostadsbrist i sig kan vara någon positivt för fastighetsägare. Ett skäl till snabbare införing av marknadshyra. Dessutom så anser ju herr Odell att "getton" är ett nödvändigt ont, och då passar ju en kåk utan indraget vatten och torrdass bra.
Senast redigerad av 1 mcJOcke, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar