underjordisk tunnel i sundsvall

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

siifa
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 jul 2009, 13:07

underjordisk tunnel i sundsvall

Inlägg av siifa »

någon som vet nåt om detta? sägs ju finnas en tunnel som går mellan petersvik och korsta/ortviken, är ruskigt nyfiken.

har själv kikat på en igenbommad dörrliknande sak vid ortviken, men vart är "utgången" isåfall?

förövrigt visste jag icke ifall jag skulle lägga det här i rykteskategorin eller denna,men det fick bli som det blev.
Senast redigerad av 1 siifa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""siifa""]någon som vet nåt om detta? sägs ju finnas en tunnel som går mellan petersvik och korsta/ortviken, är ruskigt nyfiken.

har själv kikat på en igenbommad dörrliknande sak vid ortviken, men vart är "utgången" isåfall?

förövrigt visste jag icke ifall jag skulle lägga det här i rykteskategorin eller denna,men det fick bli som det blev.[/quote]

Det finns en form av kulvert i krokarna i alla fall, men vart den leder och hur lång den är vet jag inte. Infarten är i alla fall precis i "kurvan" strax norr om Ortviken. En liten infart med en vägbom leder till ingången.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Lars-Gunnar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 20:24

Inlägg av Lars-Gunnar »

I Ortviken har man förvarat bränsle i bergrum. Vet inte om det är det som avses.

Tjyvholmen (en Ö) som ligger i inloppet till Sundsvall har varit en försvarsanläggning. Vet ej om det finns underjordiska gångar där. Skall kolla med grannen men inte avslöja varför jag frågar. Det blir lätt då jag följt med honom med båt dit på picknick. Jag utförskade aldrig ön då jag inte hade det intresset då. Man måste ha båt för att ta sig dit.

Lars-Gunnar :)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Lars-Gunnar""]I Ortviken har man förvarat bränsle i bergrum. Vet inte om det är det som avses.

Tjyvholmen (en Ö) som ligger i inloppet till Sundsvall har varit en försvarsanläggning. Vet ej om det finns underjordiska gångar där. Skall kolla med grannen men inte avslöja varför jag frågar. Det blir lätt då jag följt med honom med båt dit på picknick. Jag utförskade aldrig ön då jag inte hade det intresset då. Man måste ha båt för att ta sig dit.

Lars-Gunnar :) [/quote]

Det finns lite små gångar på Tjuvholmen men inte så jättemycket, däremot finns mycket mer sådana från försvaret ute på Storholmen - mycket bättre utflyktsmål om du vill krypa i gamla bunkrar.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
BrickTamland
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 23 sep 2010, 20:02

Inlägg av BrickTamland »

Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att stridsvagnstornet på Tjuvholmen kom dit efter ett privat initiativ för en himla massa år sedan? (före WWII) Militären ville inte riktigt satsa på Sundsvallsfjärden, så några krösusar gick i hop och skramlade till första bästa tillgängliga kanon? Det kan ju förklara om det inte är så fortifikatoriskt avancerat...

Tyvärr måste jag erkänna att jag inte varit där själv. Man skulle haft en båt, så hade man kunnat hoppa i land där på väg ut till Storholmen och Snöskär.. ;)
Jaja, jag ska också lägga upp en url till en fin bildsida här. Bara jag hade tid att ta några bilder!
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: underjordisk tunnel i sundsvall

Inlägg av Grishnac »

Är det kanontornet fortfarande kvar därute? Jag har för mig att jag har läst om att det är bortplockat....
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
BrickTamland
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 23 sep 2010, 20:02

Inlägg av BrickTamland »

Den ska ha stått där för åtminstone ett par år sen...
Jaja, jag ska också lägga upp en url till en fin bildsida här. Bara jag hade tid att ta några bilder!
Skriv svar