Bunkerkomplex i Trelleborgstrakten

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penbow
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 29 jul 2009, 14:16
Kontakt:

Bunkerkomplex i Trelleborgstrakten

Inlägg av Penbow »

Tjena!

Ett mycket envist rykte går i ue kretsarna i Trelleborg, det ska
visst finnas ett eller två underjordiska flervåningsbunkrar i Trelleborg.
Det ena ska ha ett sjukhus och vara 7 våningar djupt.
De ska vara byggda runt tiden som Per-Albin linje från andra världskriget.

Vi har varit ute och letat ett par gånger men utan givande resultat.

Det pratas om Gylle o Skateholm som troliga platser.

Är det någon som vet något mer om detta?
Ta det med en nypa salt, det är kanske bara vilda rykten. :)

/Penbow

http://penbow.wordpress.com
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Du kan nog salta vidare. Av någon anledning så
kommer det alltid upp dessa enorma sjukhus under jord.
Användarvisningsbild
Penbow
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 29 jul 2009, 14:16
Kontakt:

Inlägg av Penbow »

Japp det är väldigt vanligt att höra dessa rykten.
Det enda "riktiga" vi har och gå på är att det ska finnas ett hus i Skateholm som har en förlängd källare som går två våningar ner och sedan är den plomberad.
Detta ska undersökas snart.


http://penbow.wordpress.com
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Det känns som att folk inte är kapabla att tänka ett steg längre. Varför lägga ett sjukhus under mark när det enligt diverse konventioner är fredat i krig och dessutom i södra landsdelen som torde falla först vid en händelse av invasion.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""LowAndSlow""]Det känns som att folk inte är kapabla att tänka ett steg längre. Varför lägga ett sjukhus under mark när det enligt diverse konventioner är fredat i krig och dessutom i södra landsdelen som torde falla först vid en händelse av invasion.[/quote]

Ja, det verkar ju dumt. Men en källare i två våningar med plomberad dörr till fler våningar/utrymmen är ju nog så kul.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
mcJOcke
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:53

Inlägg av mcJOcke »

[quote=""LowAndSlow""]Det känns som att folk inte är kapabla att tänka ett steg längre. Varför lägga ett sjukhus under mark när det enligt diverse konventioner är fredat i krig och dessutom i södra landsdelen som torde falla först vid en händelse av invasion.[/quote]

Jag håller med dig, - MEN det finns faktiskt saker som pekar på att man faktiskt haft lokaler, under berg, förberedda för någon slags sjukhusfunktion. Det lär inte vara många, men vill minnas att jag sett ämnet behandlas i någon rapport eller dokument publicerad av FM eller RV.
Nu tror jag självklart att det inte är några sju våningar det handlar om, men en sal med plats för ca 150-300 sårade samt tre fyra operationssalar bör inte vara helt otroligt att iordningställa.
Finns ju tex en hel del anläggningar som används som förråd i fredstid, så fort klockan ringer så töms dem ju och då återstå bara en hel del tom yta...
Jag håller med dig till fullo att det känns meningslöst att ha en sådan anläggning i södra delen av detta avlånga rike. Å andra sidan så bestämdes inte allt på riksnivå...
Användarvisningsbild
nda
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:04

Inlägg av nda »

Skateholm...väderstreck i förhållande till slottet?
Användarvisningsbild
Penbow
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 29 jul 2009, 14:16
Kontakt:

Inlägg av Penbow »

Tjenix

Jag har pratat med mycket folk om detta och fick napp på oväntat håll av en kamrat vars far hade varit i ett av dessa stora bunkerkomplex när han var i militären. Han sa att det var sju våningar djupt och att där fanns luftslussar mellan varje våning. Jag cyklade ut till Kurland och fann ett ca 100kvm stort område med högt gräs och buskar. Där var mycket plomberade nedgångar och luckor. Så där slutar denna historien.
Men jag hittade en stor fin öppen bunker med fem rum på vägen dit som var mycket trevlig att fotografera och utforska.

Så nu återstår 4 vånings bunkern ute i gylle men den ska visst vara riven, men man får väl ta sin gamla hoj o scouta området ändå. :)

/Penbow


http://penbow.wordpress.com
Användarvisningsbild
cliffak
Inlägg: 70
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 12:29

Inlägg av cliffak »

Trelleborg hade ett 12/70-batteri, men det var nog till ingen del djupare än två våningar. Spl var 5 våningar djup i bergvarianten men i skånebatterierna gjordes den grundare och större till de andra dimensionerna. Samma gällde pjäsanläggningarna.

Sjukavdelning fanns givetvis i spl men denna var främst avsedd för att lappa ihop batteriets egen personal inför vidare transport uppåt i vårdkedjan, normalt till batförbandsplats motsv och sedan till civilt sjukhus.

Tror de flesta anläggningar kallats "sjukhus", inte helt sällan med FM:s goda minne eftersom det kan vara en i gemene mans ögon trovärdig förklaring som tar uppmärksamheten från vad som verkligen finns på platsen. :)

På tal om berg tror jag det är ont om sådant i den delen av Skåne, för annars skulle man givetvis grupperat 12/70-batteriet i det om möjligt. Pjäsen var trots allt avsedd att monteras i berg och att bygga i jord var en kompromiss.
Användarvisningsbild
Penbow
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 29 jul 2009, 14:16
Kontakt:

Inlägg av Penbow »

Såja nu börjar det likna något :) tack för det väldigt matnyttiga inlägget, det låter vettigt.

Jag ramlade på en gammal övergiven smedja i Trelleborg så nu är jag på jakt efter lite info om den, detta är inte den välbesökta smedjan som Jörnmark var inne i.

Ska slå lite i mina Trelleborgsböcker o kolla runt lite. Jag postar bilder på min hemsida från platsen snart.

/Penbow


http://penbow.wordpress.com
Skriv svar