Tunnlar under Ångermanälven

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Tunnlar under Ångermanälven

Inlägg av Elagabalus »

Rykten piggar alltid upp. Fick av en vad jag bedömer som en trovärdig person berättat för mig att det finns tunnlar ut under älven på ett visst ställe. Dessa tunnlar har använts i industrien för länge sedan och skall inte vara vattenfyllda. Det här ryktet skall jag kolla upp mer i höst. Låter lite för bra för att vara sant ändå. I'll be back

---
pratar inte om sötvattenstunneln vid Hammar.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""CB Milton""]Ja, det finns en färskvattentunnel som bl.a. försörjde bruken i Kramfors, Sandviken och som försörjer Dynäs bruk i Väja och Utansjö bruk. Högst aktiv!

Annars finns det mest vattenintag eller avloppsrör från de tidigare industrierna. Räkna med att vid avloppsmynningarna stöter du på fiberbankar med ibland kvicksilver eller kisaska. Någon annan tunnel än färskvattentunneln finns inte.[/quote]

Du beskriver det säkert helt korrekt. Hade tyvärr små barn med mig som störde mig. Men det här skulle vara tunnlar/rör som går ut under älven från en sedan länge nedlagt industri. Och de skulle otroligt nog inte vara vattenfyllda... jag återkommer. Har inga direkta planer på själv gå ner om det skulle bli tillfälle.

Tillägg.

Se denna länk där man ser huset för intaget för vattnet i Hammar. Utsmyckad inuti. Börjar kännas lite övergivet trots att det är igång. Lyktstolpar som står på sned. Igenväxta parkeringsplatser

http://www.murberget.se/upptack/fotopos ... YLMBYGG179
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kan ju mkt väl vara fel. En snabb konversation. Därför jag la den i rykten. Men nästa gång jag kommer upp skall jag försöka ta reda på om det finns någon substans. Men måste vara utsläppstunnlar eller vattenintag isf. Några andra tunnlar lät man nog inte bygga
Hasse
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 feb 2009, 08:07

Inlägg av Hasse »

[quote=""Elagabalus""]Rykten piggar alltid upp. Fick av en vad jag bedömer som en trovärdig person berättat för mig att det finns tunnlar ut under älven på ett visst ställe. Dessa tunnlar har använts i industrien för länge sedan och skall inte vara vattenfyllda. Det här ryktet skall jag kolla upp mer i höst. Låter lite för bra för att vara sant ändå. I'll be back

---
pratar inte om sötvattenstunneln vid Hammar.[/quote]

Närheten av Sollefteå?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Nej inte Sollefteå. Jag lägger ner den här tråden nu. Även O M det finns tunnlar så är de så kontaminerade av gifter att ingen människa kan/bör vistas där
Skriv svar