Kulvertar och katakomber under Arboga.

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Kulvertar och katakomber under Arboga.

Inlägg av Alien »

Hört att det ska finnas ett system av medeltida kulvertar och katakomber under i princip hela Arboga, nu är väl stora delar helt avspärrade och en del delar används fortfarande som källar utrymmen av vad jag har hört..
Men har även hört att det finns ett flertal mer eller mindre oövervakade ingångar ner till den medeltida underjorden där..

Någon som vet nått ??
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Rykten har jag hört... Det är mina gamla hemtrakter. Dock har jag aldrig ens hört talas om nån som hittat en ingång.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Kulvertar och katakomber under Arboga.

Inlägg av Grishnac »

Säkerligen rör det sig om medeltida källarvalv och någon enstaka mindre tunnel. Knappast något som man kommer åt med mindre än en spade och ett trevligt grävtillstånd.

Däremot ligger det något riktigt häftigt under Visby om vi nu skall prata om katakomber - under vad som idag är Ryska gården på stora torget ligger nämligen en hel kyrka!
Gatunivån som ryska gården är byggd på ligger alltså ovanpå en i stort sett komplett kyrka. Nu är det oerhört svårt att få se den eftersom ägarna till ryska gården inte är så förtjusta i besökare nere i sitt källarvalv, men dom hyr faktiskt ut lägenheter om sommaren så om man har tur kan man smita ner och titta på den begravda kyrkan och snegla in i koret där alltaret alltjämt står kvar.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Grishnac""]Säkerligen rör det sig om medeltida källarvalv och någon enstaka mindre tunnel. Knappast något som man kommer åt med mindre än en spade och ett trevligt grävtillstånd.[/quote]

Nja, det är väl det det inte ska vara enligt ryktet. Som förvisso bara är ett rykte. Det ska vara rejäla utrymmen. Men den här kyrkan du nämner kunde man ju faktiskt hyra en lgh en hel sommar för att få se...
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]Nja, det är väl det det inte ska vara enligt ryktet. Som förvisso bara är ett rykte. Det ska vara rejäla utrymmen. Men den här kyrkan du nämner kunde man ju faktiskt hyra en lgh en hel sommar för att få se...[/quote]


Problemet är det där med rykten, dom förstoras upp och en mindre tunnel eller källarvalv blir plötsligt en hel labyrint av katakomber och tunnlar.
Till att börja med så är det garanterat inte katakomber i ordagrann bemärkelse eftersom det är underjordiska gravplatser och sådana har vi inte i Sverige alls.
Sedan är det garanterat något som länsstyrelsen och arkeologer är väl medvetna om att det finns och därmed så är garanterat nedgångarna stängda - jag skulle misstänka att de flesta ingångarna i ett tunnelsystem finns inne i andra byggnader som t.ex källare och sådant som av naturliga orsaker är stört omöjligt att ta sig in i med mindre än att man gör inbrott.

Dom har slutsatserna drar jag av erfarenhet eftersom samma sorts rykten dras om Västerås och jag har jobbat på länsmuséet där tillsammans med länsantikvarien och har inventerat många gamla utrymmen, det är oftast inte mer spännande än en mindre jordkällare som använts för att lagra mat eller dylikt. Ett spännande utrymme finns kvar, det är den gamla fängelsehålan för djäknarna från Rudbeckianska gymnasiet - den finns alltjämt kvar men är inte mer än ett litet hål i backen inne i en oansenlig liten stenkåk. Ett utrymme stort som en garderob ungefär.

Men vill du veta mera rekommenderar jag att du tar kontakt med en antikvarie på muséet eller en lokal arkeolog som kanske kan berätta mera och om du har tur kanske du kan få se någon av platserna om det nu finns något kvar. Tänk också på att området är inte särskilt lämpat att bygga tunnlar i och tunnlar som stått sedan medeltiden oftast tenderar till att rasa samman om man inte underhåller dom - så jag skulle inte hoppas på för mycket.

Pröva att kontakta tex Carl-Magnus Gagge som är museichef/landsantikvarie:
[email protected]

Eller Anna Ahlberg som är bebyggelseantikvarie, hon nås på tfn: 021- 15 61 26 eller 070-341 56 00


Lycka till och se till att rapportera något fynd så vi får veta också.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Inlägg av Alien »

Flera som jobbat på stadshuset i arboga har berättat att man kommer in i ganska stora delar av tunnel systemet därifrån, med rum stora nog att hålla fester i.
Men att alla gångar därifrån alla slutar med en igenmurad vägg.
Givetvis fortsätter en del gångar på andra sidan igen murningen, men är vanligen delar av källare till andra hus...

Hörde av en att dennes lärare berättat att han hade en ingång på sin villa tomt, men ingången var plomberad.

Så visst är arkeologer osv. väl medvetna om dessa tunnlar.
Min tanke var om man kanske kan hitta en ingång med eventuellt upbruten plombering.. eller liknande.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Alien""]Flera som jobbat på stadshuset i arboga har berättat att man kommer in i ganska stora delar av tunnel systemet därifrån, med rum stora nog att hålla fester i.
Men att alla gångar därifrån alla slutar med en igenmurad vägg.
Givetvis fortsätter en del gångar på andra sidan igen murningen, men är vanligen delar av källare till andra hus...

Hörde av en att dennes lärare berättat att han hade en ingång på sin villa tomt, men ingången var plomberad.

Så visst är arkeologer osv. väl medvetna om dessa tunnlar.
Min tanke var om man kanske kan hitta en ingång med eventuellt upbruten plombering.. eller liknande.[/quote]


Sådana här tunnlar byggdes ju oftast som utrymmen under befintliga hus, eller möjligen anslutningar mellan olika hus vilket gör att ingångarna ligger på just sådana platser som trädgårdar och nere i källare. Sedan har ju staden vuxit en hel del sedan tunnlarna byggdes så även de eventuella nedgångar som fanns i vad som då var utanför staden har idag byggts över eller införlivats i senare byggnader och är lika ohjälpligt oåtkomliga.
Men med lite tur kan man ju få tag på en fastighetsägare som kan släppa in en.
Alternativt kontakta någon vaktmästare på stadshuset och se om du kan få en visning, det är ju inte omöjligt.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Inlägg av Alien »

[quote=""Grishnac""]Sådana här tunnlar byggdes ju oftast som utrymmen under befintliga hus, eller möjligen anslutningar mellan olika hus vilket gör att ingångarna ligger på just sådana platser som trädgårdar och nere i källare. Sedan har ju staden vuxit en hel del sedan tunnlarna byggdes så även de eventuella nedgångar som fanns i vad som då var utanför staden har idag byggts över eller införlivats i senare byggnader och är lika ohjälpligt oåtkomliga.
Men med lite tur kan man ju få tag på en fastighetsägare som kan släppa in en.
Alternativt kontakta någon vaktmästare på stadshuset och se om du kan få en visning, det är ju inte omöjligt.[/quote]

Fick just lite information av min flickvän som bor i arboga om 2 intressanta ställen som *kan* vara ingångar, eller vanliga jordkällare.
Men helt klart värt att kolla upp !
(Så snart jag kan tanka bilen igen...)
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Alien""]Hörde av en att dennes lärare berättat att han hade en ingång på sin villa tomt, men ingången var plomberad.[/quote]

Den personen kunde vara nån att fråga. Hade jag haft en ing. på min tomt hade jag verkligen inte tvekat att bryta plomberingen, något jag inte gör annars.
skogstoken
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 sep 2015, 17:06

Re: Kulvertar och katakomber under Arboga.

Inlägg av skogstoken »

Väcker liv i den här tråden igen. Det här är något jag länge har funderat över och bor numer i Arboga. Enligt sägnen ska det dels finnas så kallade munkgångar som anslöt klostret (nuvarande kyrkan) med ån, och det ska även ha funnits 2 tunnelmynningar vid heliga svens kapell och galgbacken. Enligt Arboga kommun ska det även finnas en igenmurad tunnel i Mannerstrålska huset som jag tror tillhör stadsmuséet. Det här är ett sånt där projekt man skulle kunna bli galen på, skulle hellre få reda på att det inte finns några gångar än att behöva gå och undra. Är det några fler Arbogabor här som har hört något alternativt någon annan som hört rykten om detta?
Skriv svar