Gård utanför fellingsbro

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

QimZo
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 29 sep 2009, 13:06

Gård utanför fellingsbro

Inlägg av QimZo »

min farmor talade om en övergiven gård (eventuellt flerfamiljshus) utanför fellingsbro, som tydligen ska ha varit ett tingshus och senare vandrarhem, men som nu tydligen ska vara övergivet...

någon som hört talas om detta ställe? eller kanske varit där?
funderar på att åka å leta efter stripa träffen på lördag
Användarvisningsbild
Mobius
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 15:52

Inlägg av Mobius »

Efter en sökning hittade jag att tingshuset i Fellingsbro låg bredvid gästgiveriet, tills verksamheten 1899 flyttades till Lindesberg.
http://www.bebyggelseregistret.raa.se/cocoon/bbr/document/21000001428661.pdf?validFrom=1244617070640

Detta för mig känns ganska centralt beläget vid allfarvägen. Tingshus och gästgiveri, lägg till kyrkan och du har en naturlig samlingsplats.

Nu är det inte säkert att platsen det låg/ligger på var centralt speciellt länge, då järnvägen kom några decennier efter tingshuset byggdes.
Nu ligger kyrkan en bra bit norr om dagens stadskärna så jag misstänker att staden förskjutits genom åren mot järnvägen.

Tittar man på flygfoton över kyrkan och på fältet på andra sidan vägen, så känns det som om det funnits bebyggelse där tidigare.

Så tipset blir att leta i trakten kring Fellingsbro kyrka till att börja med.
Blir det inte för sent följer jag nog med.
QimZo
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 29 sep 2009, 13:06

Inlägg av QimZo »

aah fast här om dagen letade jag vid kyrkan(som för övrigt är min dop kyrka) samtidigt som jag hade telefonkontakt med min kära farmor, men som hon förklarade det så skulle det ligga på andra sidan järnvägen mot arboga hållet, rätt så enskilt, och man ska tydligen se någon typ av jordkällare rätt tydligt från vägen
Användarvisningsbild
Mobius
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 15:52

Inlägg av Mobius »

Synd, för på flygfotona såg man ett stort hus precis norr om kyrkan. Hoppades lite att det kunde vara det.


Du spanade inte in huset víd gravfältet, öster om vattenverket?
QimZo
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 29 sep 2009, 13:06

Inlägg av QimZo »

du måste mena prästgården antar jag! en stor fin byggnad alldels intill kyrkan
henkebill
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 30 dec 2012, 13:31

Inlägg av henkebill »

Vet att tråden är gammal men det finns en hel massa övergivna hus och gårdar runt Fellingsbro. Har sett massor men bara vart i ett fåtal av dom då jag oftast haft min lille son i bilen vid rundresorna. Om nån är intresserad kan vi ta en gemensam tur å kika runt lite på dom ställen jag känner till.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Fellingsbro är på dagstrippsavstånd så jag är intresserad! :)
Dark_Rider
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 20 jan 2013, 03:05

Inlägg av Dark_Rider »

Vet att det finns en gård strax utanför Fellingsbro, i riktning mot Arboga.
Spanade själv in stället för några år sedan. En gul 2 våningsbyggnad med ett annex på höger sida. Några röda uthus och en lada.
Dåligt skick och försökte få tag i ägarna vilket sades bo i Eskilstuna.
Skriv svar