Skånes östkust - Militärt torn?

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

sven pa landet
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 18:24
Kontakt:

Inlägg av sven pa landet »

[quote=""Ragnar Svedje""]Tornet/masten i Juleboda ligger bredvid sjökontrollen och ser ut att vara direkt kopplad till denna. Bilder finns om det önskas (jag såg inga skyltar om att det skulle vara fotoförbud, andra skyltar fanns det däremot gott om)

Jag stannade också i Vitemölla för att se ut över nejden och bort mot Degeberga ser det ut att finnas en tornradar (PS-15 ?) och en FTN-länk. Det har väl att göra med fd Rrgc Bocken i Degebrga[/quote]

Självklart önskas bilder.

Vad var det för andra skyltar.??
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""sven pa landet""]Självklart önskas bilder.

Vad var det för andra skyltar.??[/quote]

Varning för skjutfält/livsfara bla bla, Tv/video-bevakning, varning för nedfallande föremål och sist men inte minst obehöriga äga ej tillträde

På en karta över skjutfältet från 90-talet så finns det något som benämns "säkerhetstorn" och som hade en annan plats än dagens torn. Det stod ca 100 meter ifrån, jag var tyvärr inte på den platsen och kollade, men hade det funnits något torn där idag hade det synts.

Bilderna finns på min pixbox-sida

http://www.pixbox.se/alb_show_id1066170_page0.html
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Har fått bekräftat idag att det funnits ett LS-torn precis intill fyren i Sandhammaren.
Lustigt nog så var jag vid fyren under helgen så jag bjuder på en bild:
Bild
Jag hittade ett inhägnat mastfundament nära fyren och div. vajerfästen.
Ska ha avvecklats 2000 därefter försvunnit rätt så kvickt, misstänker att tornet i Yngsjö försvunnit ungefär samtidigt.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Diphallia
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 17:12

Inlägg av Diphallia »

[quote=""The_Shadow""]
men första bilden är utan tvekan luftvärn.
ligger ett liknande i Alingsås om det inte är rivet än..
i alingsås står det dessutom precis över en bergvägg också med ingång i basen på bergväggen direkt under tornet..
så där har det antagligen funnit en ganska stor anläggning.
minns jag rätt så ligger det vid nolhaga hallen i alingsås.[/quote]

Bergrummet som ligger mittemot nolhagahallen är dessvärre inte särskilt stor.
Lokaltidningen skrev en artikel om det för typ tre år sedan.
Användarvisningsbild
Stoneman
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 20:59

Inlägg av Stoneman »

[quote=""Ragnar Svedje""]Varning för skjutfält/livsfara bla bla, Tv/video-bevakning, varning för nedfallande föremål och sist men inte minst obehöriga äga ej tillträde

På en karta över skjutfältet från 90-talet så finns det något som benämns "säkerhetstorn" och som hade en annan plats än dagens torn. Det stod ca 100 meter ifrån, jag var tyvärr inte på den platsen och kollade, men hade det funnits något torn där idag hade det synts.

Bilderna finns på min pixbox-sida

http://www.pixbox.se/alb_show_id1066170_page0.html[/quote]

Ravlunda var/är ett militärt skjutfält. För att hålla kolla på sjöfarten fanns ett sk säktorn (byggnad med säkerhetspersonal) med tillhörande radar för koll att ingen båttrafik kom in i skjutområdet.
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

[quote=""Saddam""]Har fått bekräftat idag att det funnits ett LS-torn precis intill fyren i Sandhammaren.
Lustigt nog så var jag vid fyren under helgen så jag bjuder på en bild:
Bild
Jag hittade ett inhägnat mastfundament nära fyren och div. vajerfästen.
Ska ha avvecklats 2000 därefter försvunnit rätt så kvickt, misstänker att tornet i Yngsjö försvunnit ungefär samtidigt.[/quote]

Uppe i fyren satt en KSRR monterad och kopplings utrustning finns kvar än idag, antennen är dock borta.

Det inhängnade mastfundamentet är resterna efter en NSRR som sedan flyttades till Kabusa skjutfält.

Bredvid fyren så fanns det fram till sommaren 2007 en stab antenn fastmonterad till allmän beskådan på ett betong fundament.

Inne i byggnaden till höger på Saddams bild fanns res.kragg till utrustning som märkte ut mil farleden samt driftade all kom och radar utrustning som vart placerad där.

tjoflöjt :D
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Bunkerbus""]Uppe i fyren satt en KSRR monterad och kopplings utrustning finns kvar än idag, antennen är dock borta.

Det inhängnade mastfundamentet är resterna efter en NSRR som sedan flyttades till Kabusa skjutfält.

Bredvid fyren så fanns det fram till sommaren 2007 en stab antenn fastmonterad till allmän beskådan på ett betong fundament.

Inne i byggnaden till höger på Saddams bild fanns res.kragg till utrustning som märkte ut mil farleden samt driftade all kom och radar utrustning som vart placerad där.

tjoflöjt :D [/quote]
KSRR Sandhammaren? Har aldrig hört om denna station tidigare.

Om det inhägnade matfundamentet tillhörde NSRR:n, var stod LS-tornet då?
Runtomkring inhägnaden fanns förankringskrokar med tillhörande betongklumpar...

Kul information det där, istället för att försöka gömma radarn monterades den på en befintlig gammal fyr... det var kalla kriget det, he he...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar