Skånes östkust - Militärt torn?

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Kairo""]
Man hittar lätt dit. Väl nere i Täppet kör man bara Kolonivägen ända fram till skjutfältet, parkerar på den stora parkeringen där och går rakt ner till stranden. Omöjligt att missa.[/quote]

Jag vet var de ligger, den här tråden gav mycket, kom fram till att det inte finns något torn i dessa trakter... i.a.f. inget teodolit- eller luftvärnstorn.

[quote=""Kairo""]Har nog varit vid varenda värn på den där sidan förresten. :D [/quote]

Har varit där många gånger, badat när man var yngre och på senare år för att bara vandra runt och njuta av stranden, utsikten och havet, förbannat fin strand måste jag säga!

Tyvärr är de flesta värn plomberade...
Det var inte så länge sen heller... 05 och 07 om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

[quote=""Saddam""]Jag vet var de ligger, den här tråden gav mycket, kom fram till att det inte finns något torn i dessa trakter... i.a.f. inget teodolit- eller luftvärnstorn.



Har varit där många gånger, badat när man var yngre och på senare år för att bara vandra runt och njuta av stranden, utsikten och havet, förbannat fin strand måste jag säga!

Tyvärr är de flesta värn plomberade...
Det var inte så länge sen heller... 05 och 07 om jag minns rätt.[/quote]

Ja, hela Hanöbukten är ett ljuvligt område - från Åhus ner till Kivik. Inte så spännande för UE dock. Men det finns ett torn utanför Degeberga, men det borde väl inte gå att se nere från Haväng? Det är nog det tornet du nämnde ovan jag sett. Däremot finns det några spännande objekt på vägen söderut från Åhus ner mot Österlen. I jämnhöjd med Furuboda eller Åhuskärr (minns inte exakt) ligger en ödegård och långt bort mot Vittskövlehållet skymtar man en stor, ganska risig lada. Jag har aldrig varit framme och tittat på den, för jag är inte säker på vilken väg som går dit. Har du fler bra tips i den här delen av Skåne?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Kairo: skicka ett pm...

Tittade på bilder på en annan sida och såg att värnet som du brukar sitta på verkar plomberat, tråkigt...
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

[quote=""Saddam""]Kairo: skicka ett pm...

Tittade på bilder på en annan sida och såg att värnet som du brukar sitta på verkar plomberat, tråkigt...[/quote]

Jo, det är väldigt plomberat tyvärr.
smeknamn
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 17:18

Inlägg av smeknamn »

Under somrarna 94-96 bodde jag hos en kompis morföräldrar i ett sommarstugeområde inte långt från Åhus. Längs stranden mot Stens huvud var det ganska tätt med bunkrar och kanontorn. Jag vill minnas att vi besökte ett utkikstorn i området som stod på en mast (liknande en mobilmast) och en överbyggnad på 1,5x1,5 m. Kanske är det detta du menar?

Har inte varit där sedan 1996 så jag vet inte om det finns kvar, men minns hur vi spenderade en natt i tornet med saft, bullar och mackor och lite tidningar. Kallt var det och mycket mygg, men några meter över stranden och utsikt över hela skånska östkusten var värt det mesta.
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

[quote=""smeknamn""]Under somrarna 94-96 bodde jag hos en kompis morföräldrar i ett sommarstugeområde inte långt från Åhus. Längs stranden mot Stens huvud var det ganska tätt med bunkrar och kanontorn. Jag vill minnas att vi besökte ett utkikstorn i området som stod på en mast (liknande en mobilmast) och en överbyggnad på 1,5x1,5 m. Kanske är det detta du menar?

Har inte varit där sedan 1996 så jag vet inte om det finns kvar, men minns hur vi spenderade en natt i tornet med saft, bullar och mackor och lite tidningar. Kallt var det och mycket mygg, men några meter över stranden och utsikt över hela skånska östkusten var värt det mesta.[/quote]

Hmm, vad kan det vara för torn? Inget jag har sett. Det enda torn jag kan komma på är på Rinkabyfältet, precis i början av fältet, men där kommer man inte upp hur som helst. Det används fortfarande. Måste finnas något annat, längre söderut. Som jag tidigare nämnt så har jag från t ex Haväng sett vad som ser ut som ett torn när jag tittar norrut, men jag har aldrig lyckats lokalisera det. Det borde ligga någonstans på Ravlunda skjutfält åtminstone.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""smeknamn""]. . .
vi besökte ett utkikstorn i området som stod på en mast (liknande en mobilmast) och en överbyggnad på 1,5x1,5 m. Kanske är det detta du menar?
. . .
[/quote]
Låter som ett LS-torn M/56, hur högt var det???
[quote=""Kairo""]Hmm, vad kan det vara för torn? Inget jag har sett. Det enda torn jag kan komma på är på Rinkabyfältet, precis i början av fältet, men där kommer man inte upp hur som helst. Det används fortfarande. Måste finnas något annat, längre söderut. Som jag tidigare nämnt så har jag från t ex Haväng sett vad som ser ut som ett torn när jag tittar norrut, men jag har aldrig lyckats lokalisera det. Det borde ligga någonstans på Ravlunda skjutfält åtminstone.[/quote]
"Tornet" på Rinkabyfältet är det inte... och på Ravlunda skjutfält finns det inget torn(var där förra sommaren).
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

[quote=""Saddam""]Låter som ett LS-torn M/56, hur högt var det???

"Tornet" på Rinkabyfältet är det inte... och på Ravlunda skjutfält finns det inget torn(var där förra sommaren).[/quote]

Nej, visst finns det väl inte något torn på Ravlunda. Men jag ser ett torn som måste ligga någonstans mellan Ravlunda och Friseboda. Men där finns inget torn! Kan det var det där tornet vid Degeberga jag ser? Men det ligger ju inte vid kusten. Blir inte klok på det här.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Kairo""]Nej, visst finns det väl inte något torn på Ravlunda. Men jag ser ett torn som måste ligga någonstans mellan Ravlunda och Friseboda. Men där finns inget torn! Kan det var det där tornet vid Degeberga jag ser? Men det ligger ju inte vid kusten. Blir inte klok på det här.[/quote]

Ha ha, snurrigt... Degerberga ligger in bit in i landet ja.
På Ravlunda ska det ju finnas en mast eller en slags fyr, det är inte den du tänker på?
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

[quote=""Saddam""]Ha ha, snurrigt... Degerberga ligger in bit in i landet ja.
På Ravlunda ska det ju finnas en mast eller en slags fyr, det är inte den du tänker på?[/quote]

Åker ner på Österlen nästa lördag, då ska jag bringa klarhet i det här. Det ser verkligen ut som ett torn, silvrigt, men det är kanske en mast?
Skriv svar