Skånes östkust - Militärt torn?

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

smeknamn
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 17:18

Inlägg av smeknamn »

Hmm, vad kan det vara för torn? Inget jag har sett. Det enda torn jag kan komma på är på Rinkabyfältet, precis i början av fältet, men där kommer man inte upp hur som helst. Det används fortfarande. Måste finnas något annat, längre söderut. Som jag tidigare nämnt så har jag från t ex Haväng sett vad som ser ut som ett torn när jag tittar norrut, men jag har aldrig lyckats lokalisera det. Det borde ligga någonstans på Ravlunda skjutfält åtminstone.
Det torn jag besökte låg i anslutning till en camping, Yngsjö havsbad eller liknande. Hitta.se hade tydligast flygfoto över området (hoppas det är okej att posta länk)
Låter som ett LS-torn M/56, hur högt var det???
Som jag minns det kanske 8-12 meter eller liknande.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""smeknamn""]Det torn jag besökte låg i anslutning till en camping, Yngsjö havsbad eller liknande.[/quote]
Yngsjö Havsbad är den plats som är troligast, ett av de äldre "spåren" jag har att gå efter...
[quote=""smeknamn""]Som jag minns det kanske 8-12 meter eller liknande.[/quote]
Kolla bilderna i denna tråd:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=946
Hittar du något liknande?
smeknamn
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 17:18

Inlägg av smeknamn »

Kolla bilderna i denna tråd:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=946
Hittar du något liknande?
Exakt ett sådant, LS-torn rör det sig om i mitt fall. Likt bilderna var det även någon överbyggnad med två järnstänger som var böjda, antagligen för att täcka med camouflagenät eller liknande.

Verkar som om dessa torn var lite av varierande storlek i höjdled om man tittar på bilderna. Vilket inte är så konstigt, då det dels måste vara tillräckligt högt för att ge utsikt över träden runt omkring, dels döljas av desamma.

Är det ett torn av denna typ som fråga gällde? I så fall, om det finns kvar hittar du det mycket riktigt vid Yngsjö Havsbad.
sven pa landet
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 18:24
Kontakt:

Inlägg av sven pa landet »

[quote=""smeknamn""]Exakt ett sådant, LS-torn rör det sig om i mitt fall. Likt bilderna var det även någon överbyggnad med två järnstänger som var böjda, antagligen för att täcka med camouflagenät eller liknande.

Verkar som om dessa torn var lite av varierande storlek i höjdled om man tittar på bilderna. Vilket inte är så konstigt, då det dels måste vara tillräckligt högt för att ge utsikt över träden runt omkring, dels döljas av desamma.

Är det ett torn av denna typ som fråga gällde? I så fall, om det finns kvar hittar du det mycket riktigt vid Yngsjö Havsbad.[/quote]

Enligt uppgifter från Fortverketspersonal, som var med på "den tiden", är "järnstängerna/vejerterna " ej till för Cammo, utan är" Åskledare",

Tornen fanns i olika höjd, fackverksmastsektionerna, är antingen 4 meter eller 2 meter, "fästöron / gaffel" i alla de tre "hörnen", går mycket snabbt/lätt att sätta ihop, problemet kommer när man ska ha "det upp".

Enligt sagesmännen var det i regel, sällan tornen var mer än 16 meter höga,
bemanningen (flyglottorna dvs "Tornsvalorna" ) vill helst ej klättra högre,
(jag kan förstå det, enär jag provade med 20 meter, på mitt, men det var för högt, jag fick plocka ner det till 16 direkt.)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""smeknamn""]Exakt ett sådant, LS-torn rör det sig om i mitt fall. Likt bilderna var det även någon överbyggnad med två järnstänger som var böjda, antagligen för att täcka med camouflagenät eller liknande.

Verkar som om dessa torn var lite av varierande storlek i höjdled om man tittar på bilderna. Vilket inte är så konstigt, då det dels måste vara tillräckligt högt för att ge utsikt över träden runt omkring, dels döljas av desamma.

Är det ett torn av denna typ som fråga gällde? I så fall, om det finns kvar hittar du det mycket riktigt vid Yngsjö Havsbad.[/quote]

Kul o höra! "Gåtan" har då lösts... ryktet gällde alltså ett militärt torn, vilket slags torn fick jag aldrig reda på.
Platsen skulle vara Yngsjö Havsbad eller i närheten av denna.

Du skrev att du inte visste om tornet står kvar idag... det är nästa fråga vi borde reda ut. ;)

LS-tornen fasades ut ur krigsorganisationen för ett bra tag sedan så risken finns att den är riven sedan flera år.
Ska kontakta ägarna tillYngsjö Havsbad, de borde ha duktig koll på saker och ting...
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: rättade till stavningsfel
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

Svarar rent spontant att vid Yngsjö havsbad finns inget torn. Jag ska över till ostkusten på fredag för en UE-tur med min bror, kan ju kolla hur det ser ut då.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Kairo""]Svarar rent spontant att vid Yngsjö havsbad finns inget torn. Jag ska över till ostkusten på fredag för en UE-tur med min bror, kan ju kolla hur det ser ut då.[/quote]

Låter bra, behöver ni sällskap? :rolleyes:
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

Var på Österlen i dag, bl a i Vitemölla. Vad ser jag när jag skådar norrut? Jo, så klart en mast/ett torn vars placering jag inte lyckas bestämma. Knappast i Yngsjö-trakten i alla fall, snarare som jag tidigare skrivit vid Juleboda till.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""Kairo""]Var på Österlen i dag, bl a i Vitemölla. Vad ser jag när jag skådar norrut? Jo, så klart en mast/ett torn vars placering jag inte lyckas bestämma. Knappast i Yngsjö-trakten i alla fall, snarare som jag tidigare skrivit vid Juleboda till.[/quote]

Jag ska till Österlen imorgon och jag ska försöka lokalisera masten/tornet. Vete fan om mitt utflyktssällskap uppskattar den typen av aktivitet, men men
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

Tornet/masten i Juleboda ligger bredvid sjökontrollen och ser ut att vara direkt kopplad till denna. Bilder finns om det önskas (jag såg inga skyltar om att det skulle vara fotoförbud, andra skyltar fanns det däremot gott om)

Jag stannade också i Vitemölla för att se ut över nejden och bort mot Degeberga ser det ut att finnas en tornradar (PS-15 ?) och en FTN-länk. Det har väl att göra med fd Rrgc Bocken i Degebrga
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Skriv svar