Sisjön industriområde

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Thobbie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:41

Sisjön industriområde

Inlägg av Thobbie »

Har sett att det finns ett betongfundament inne bland träden mitt imot Bilcity
i Sisjön industriområde,har tänkt åka dit och ta lite bilder om det inte varit så förbannat kallt ute -7 grader.
Någon mer som sett det och kanske vet vad det är?
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Sv: Sisjön industriområde

Inlägg av dev/null »

Jag har inte sett fundamentet men på den tomten har det en gång legat en fyrverkerifabrik som lades ner någon gång under det tidiga 80-talet.
Stället låg länge övergivet och somliga hus raserades och användes som övningsobjekt för civilförsvarets sökhundar. 1989 spelade jag och några klasspolare in en actionfilm som ett projekt i gymnasiet. Den gastkramande uppgörelsen mellan maffian och RobotCop filmade vi bland ruinerna här.
(Jösses vilka minnen :-D )

Något år efteråt jämnades allt med marken.
______________
devnull.pixbox.se
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""dev/null""]Jag har inte sett fundamentet men på den tomten har det en gång legat en fyrverkerifabrik som lades ner någon gång under det tidiga 80-talet.
Stället låg länge övergivet och somliga hus raserades och användes som övningsobjekt för civilförsvarets sökhundar. 1989 spelade jag och några klasspolare in en actionfilm som ett projekt i gymnasiet. Den gastkramande uppgörelsen mellan maffian och RobotCop filmade vi bland ruinerna här.
(Jösses vilka minnen :-D )

Något år efteråt jämnades allt med marken.[/quote]

Jag vill se filmen!
Det där var ett jävla område, såg ut som ett gammalt koncentrationsläger. Borde kunna finnas arkeologiska rester kvar.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""dev/null""]
Något år efteråt jämnades allt med marken.[/quote]

Var det det lagret som flög i luften eller var det ett annat i närheten?
Thobbie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:41

Inlägg av Thobbie »

[quote=""dev/null""]Jag har inte sett fundamentet men på den tomten har det en gång legat en fyrverkerifabrik som lades ner någon gång under det tidiga 80-talet.
Stället låg länge övergivet och somliga hus raserades och användes som övningsobjekt för civilförsvarets sökhundar. 1989 spelade jag och några klasspolare in en actionfilm som ett projekt i gymnasiet. Den gastkramande uppgörelsen mellan maffian och RobotCop filmade vi bland ruinerna här.
(Jösses vilka minnen :-D )

Något år efteråt jämnades allt med marken.[/quote]
Jasså de va kul att höra,finns det möjlighet att se den?
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Inlägg av dev/null »

[quote=""baaz""]Var det det lagret som flög i luften eller var det ett annat i närheten?[/quote]

Jag känner inte till något om någon explosion, men jag tror att en trolig förklaring till att fabriken övergavs var att kringbebyggelsen började krypa närmare. En kompis gjorde noteringen att läget låg taktiskt precis utanför GBGs ursprungliga stadsgräns.

[quote=""jornmark""]Jag vill se filmen![/quote]
[quote=""Thobbie""]Jasså de va kul att höra,finns det möjlighet att se den?[/quote]

Haha, jag tror mig ha en brusig VHS-kopia någonstans, men bandspelaren försvann ur hemmet för många år sedan...
______________
devnull.pixbox.se
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""dev/null""]Jag känner inte till något om någon explosion, men jag tror att en trolig förklaring till att fabriken övergavs var att kringbebyggelsen började krypa närmare. En kompis gjorde noteringen att läget låg taktiskt precis utanför GBGs ursprungliga stadsgräns.[/quote]

Jag vet bara att ämnet diskuterats tidigare då jag jobbade i Gbg. Ett fyrverkerilager/fabrik ska ha smällt där i krokarna. Dock är det tredjehandsuppgifter så jag ska inte bråka om saken, kom bara att tänka på det.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""CB Milton""]Det jag hittade närmast men ärligt talat känns det aningen för gammalt:
1931: Tre brandmän omkom och ett tiotal skadades vid en brand i Hanssons fyrverkerifabrik som ledde till en rad explosioner.

Deras fabrik skulle ha byggts 1934 på vägen upp mot Frölunda kyrkogår dvs i nordvästra delen av Sisjön.[/quote]

Jag satt också och letade lite efter att jag skrivit mitt inlägg och kom fram till samma sak som du. Hade för mig det var senare, men tydligen hände det så tidigt som -31.

Nåja, inte samma plats. Men Sisjön och explosion var ju rätt i alla fall. Då var det utrett.
Thobbie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:41

Inlägg av Thobbie »

[quote=""baaz""]Jag satt också och letade lite efter att jag skrivit mitt inlägg och kom fram till samma sak som du. Hade för mig det var senare, men tydligen hände det så tidigt som -31.

Nåja, inte samma plats. Men Sisjön och explosion var ju rätt i alla fall. Då var det utrett.[/quote]

Då har det varit mycke action på den platsen då,åkte förbi stället igår och de ser ut som det stått nått där för inte allt för längensen,ska dit och titta nu innan jul tänkte jag.
Skriv svar