Sisjön industriområde

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Thobbie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:41

Inlägg av Thobbie »

Här är en bild där området ligger,vid skogsdungen vid vägen ligger betongfundamentet,det är stort som ett mindre hus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Inlägg av dev/null »

[quote=""baaz""]Jag satt också och letade lite efter att jag skrivit mitt inlägg och kom fram till samma sak som du. Hade för mig det var senare, men tydligen hände det så tidigt som -31.

Nåja, inte samma plats. Men Sisjön och explosion var ju rätt i alla fall. Då var det utrett.[/quote]

Fyrverkerier och explosioner hör ju liksom ihop. Lite googlande visar att herr Hanson började sin verksamhet vid det som idag är Wawrinskys plats 1888 och blev väl av förklarliga skäl hänvisad utanför stadsgränsen på 30-talet.
Wikipedia skrev:Direkt nordost om Wavrinskys plats, vid Egnahemsvägen, låg fram till 1935 Hansons Pyrotekniska AB, en pyroteknisk verksamhet, startad 1888 av Carl Robert Hanson (1863-1945). Hansons var kunglig hovleverantör, och fick 1945 ge namn åt bland annat Raketgatan på norra Guldheden. Vid en explosion i fabrikens laboratorium den 11 augusti 1904, dödades två anställda.
Träkåken på Guldheden stod faktiskt kvar långt in på 90-talet innan det revs.

Bilder:
http://carlotta.gotlib.goteborg.se/pls/ ... idn=418402
______________
devnull.pixbox.se
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""dev/null""]Fyrverkerier och explosioner hör ju liksom ihop. Lite googlande visar att herr Hanson började sin verksamhet vid det som idag är Wawrinskys plats 1888 och blev väl av förklarliga skäl hänvisad utanför stadsgränsen på 30-talet.



Träkåken på Guldheden stod faktiskt kvar långt in på 90-talet innan det revs.

Bilder:
http://carlotta.gotlib.goteborg.se/pls/ ... idn=418402[/quote]

Det är väl därför det heter Raketgatan där uppe? Träkåken var grön, tror den användes som någon form av föreningslokal. Är 98% säker på att jag var där på något sorts fyllekalas runt 1980.
Fibbän
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 sep 2009, 14:21

Inlägg av Fibbän »

[quote=""dev/null""]Jag har inte sett fundamentet men på den tomten har det en gång legat en fyrverkerifabrik som lades ner någon gång under det tidiga 80-talet.
Stället låg länge övergivet och somliga hus raserades och användes som övningsobjekt för civilförsvarets sökhundar. 1989 spelade jag och några klasspolare in en actionfilm som ett projekt i gymnasiet. Den gastkramande uppgörelsen mellan maffian och RobotCop filmade vi bland ruinerna här.
(Jösses vilka minnen :-D )

Något år efteråt jämnades allt med marken.[/quote]

Vem vann?
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Inlägg av dev/null »

[quote=""Fibbän""]Vem vann?[/quote]

RobotCop såklart! (Spelad av min klasspolare som vi lindat in i folie)
:D
______________
devnull.pixbox.se
Thobbie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:41

Inlägg av Thobbie »

Åkte förbi stället idag med moppen och kan meddela att det ser ut som en gångtunnel med en genomgång i den.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Jag bodde där i området när Hanssons Pyrotekniska la ner och jag hade även en del kompisar som jobbade där.

När de flyttade någon gång kring 1990, så tog de med sig de mesta ut till de nya lokalerna i Billdal. I samband med flytten, skedde mot slutet av den en ganska ordentlig explosion, där jag tyvärr har för mig att någon skadades också. Jag var ute och såg branden efter explosionen och det såg mest ut som en 30 meter hög bengalisk eld, med ett fåtal raketer eller så som lyckades synas. Det mesta brann nog upp i sina lådor så att säga.

Nu när jag tittade på nätet så såg jag att de tydligen lämnat lokalerna ute i Billdal också och istället ligger på Tjörn och ägs av ett kinesiskt fyrverkeriföretag. Inte så ologiskt iofs att ägas av ett företag från det land som "uppfann" fyrverkeriet...
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Osprey""]Jag bodde där i området när Hanssons Pyrotekniska la ner och jag hade även en del kompisar som jobbade där.

När de flyttade någon gång kring 1990, så tog de med sig de mesta ut till de nya lokalerna i Billdal. I samband med flytten, skedde mot slutet av den en ganska ordentlig explosion, där jag tyvärr har för mig att någon skadades också. Jag var ute och såg branden efter explosionen och det såg mest ut som en 30 meter hög bengalisk eld, med ett fåtal raketer eller så som lyckades synas. Det mesta brann nog upp i sina lådor så att säga.

Nu när jag tittade på nätet så såg jag att de tydligen lämnat lokalerna ute i Billdal också och istället ligger på Tjörn och ägs av ett kinesiskt fyrverkeriföretag. Inte så ologiskt iofs att ägas av ett företag från det land som "uppfann" fyrverkeriet...[/quote]

Borde vara denna, troligen:

TT Nyhetsbanken
Tis 12 april 1983



PYROEXPLO


NY VERSION GÖTEBORG (TT) SKADOR FÖR CA 200 000 KR UPPSTOD NÄR
EN STOR DEL AV KEMIKALIE VID HANSSONS PYROTEKNISKA FABRIK I
VÄSTRA FRÖLUNDA I GÖTEBORG EXPLODERADE VID 03.00-TIDEN PÅ
TISDAGSMORGONEN. INGEN MÄNNISKA SKADADES.

POLISENS TEKNISKA UNDERSÖKNING HADE ÄNNU PÅ TISDAGSKVÄLLEN INTE
LETT TILL NÅGON KLARHET OM EXPLOSIONSORS BYGGNADEN ÄR
KONSTRUERAD FÖR ATT KLARA EN EXPLOSION MED MINIMALA SKADOR SOM
FÖLJD. TRE AV VÄGGARNA SKALL HÅLLA, MEDAN DEN FJÄRDE SAMT TAKET
SKALL SLÅS UT, DETTA FÖR ATT TRYCKVÅGEN SKALL RIKTAS ÅT LÄMPLIGT
HÅLL. SÅ SKEDDE OCKSÅ I DET HÄR FALLET.

FABRIKENS FÖRRÅD ÄR UTSPRIDDA PÅ FLERA STÄLLEN PÅ OMRÅDET MEN
DENNA BYGGNAD INNEHÖLL HUVUDDELEN. DET VAR MELLAN 900 OCH 1 000
KG, VÄRT CA 100 000 KR, SOM GICK I LUFTEN. DESSUTOM FÖRSTÖRDES
INREDNING FÖR CA 25 000 KR. FÖRETAGSLEDNINGEN BERÄKNAR ATT
ÅTERUPPBYGGNADEN KOMMER ATT KOSTA 50 000-100 000 KR.

FÖRETAGET SYSSELSÄTTER ETT 50-TAL PERSONER OCH FULL PRODUKTION
BERÄKNAS VARA IGÅNG OM TRE-FYRA VECKOR. KL 22,46 0033 RADER 0412-
-0602
Skriv svar