13-åring försvunnen i Stockholms underjord? [Hittad avliden /mod]

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Dödsfall i Sthlm Ue relaterat

Inlägg av rjd2 »

Läste detta imorse, gud va hemskt :( Mina tankar går ut till anhöriga och familj, var försiktiga därute.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6716368.ab

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1905013/13-arig-pojke-funnen-dod-i-schakt


"Han berättar att fenomenet urban exploration – ungdomar och vuxna som undersöker okända utrymmen i städer – var stort för ett par år sedan, men att det sedan klingat av.
– Jag minns att vi diskuterade farorna med det här. Att man ensam undersöker sådana här platser. För eller senare kommer någon att dö, sa vi då. Nu har det hänt. Det är jättetragiskt, säger Mikael Petterson."
Senast redigerad av 2 rjd2, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Jag hade en skolkamrat som flyttade till Stockholm på högstadiet. Inom ett år var han död när han hade fallit ned mellan två t-vagnar.

Den här typen av olyckor har alltid hänt och kommer alltid att hända när tonåringar är inblandade. Det är mer än tragiskt, det vet jag som själv har två egna pojkar som är 18 och 21.

Därför måste vi alltid hålla rågången mellan det öppna utforskandet och tunnelkrypandet tydlig. Och när säkerhetsvakter har problem, som de hade i bergrummen i Gbg i höstas, måste vi alltid ge den typen av möjlighet att kommunicera om risker. Den gången kan vi mycket väl ha hjälpt till att förhindra att en olycka av den här typen hände.

Det är farligt att klättra i berg om du har gummiskor. Du kan bli uppäten av en björn när du orienterar. Jag har sett geo cachers riskera livet. Naturligtvis är också det vi gör ibland farligt, vilket gör att vi måste kommunicera om riskerna oavbrutet.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""jornmark""]Jag hade en skolkamrat som flyttade till Stockholm på högstadiet. Inom ett år var han död när han hade fallit ned mellan två t-vagnar.

Den här typen av olyckor har alltid hänt och kommer alltid att hända när tonåringar är inblandade. Det är mer än tragiskt, det vet jag som själv har två egna pojkar som är 18 och 21.

Därför måste vi alltid hålla rågången mellan det öppna utforskandet och tunnelkrypandet tydlig. Och när säkerhetsvakter har problem, som de hade i bergrummen i Gbg i höstas, måste vi alltid ge den typen av möjlighet att kommunicera om risker. Den gången kan vi mycket väl ha hjälpt till att förhindra att en olycka av den här typen hände.

Det är farligt att klättra i berg om du har gummiskor. Du kan bli uppäten av en björn när du orienterar. Jag har sett geo cachers riskera livet. Naturligtvis är också det vi gör ibland farligt, vilket gör att vi måste kommunicera om riskerna oavbrutet.[/quote]

Well put.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: 13-åring försvunnen i Stockholms underjord?

Inlägg av Grishnac »

Vi på forumet ser det här som en oerhört tragisk händelse och ytterligare en påminnelse till alla att vara försiktiga och tänka på riskerna som är förenade med att röra sig i sådana miljöer som vi gör, vi tänker på de anhöriga som drabbas när något sådant här inträffat och ber alla användare att göra detsamma när ni postar i trådan.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

En fullkomligt vidrig händelse. Stackars anhöriga och vänner.

Olyckor kommer tyvärr alltid att hända. Speciellt unga tonårsgrabbar verkar ha en benägenhet att tro de är odödliga. Hade själv klasskamrater som åkte mellan t-banevagnarna. En period i sjuan experimenterades det med bomullskrut och en slags minikanon. Fullkomligt livsfarliga aktiviteter.

Så att direkt koppla detta till UE känns lite långsökt. Slussen har säkert varit en pojkmagnet ändå sedan det byggdes på 30-talet. Alla dessa prång och gångar måste ha utgjort en oemotståndlig lockelse oavsett vad man kallar intresset.

Ändå en påminnelse med riskerna att överträda avspärrningar. Ingen slump att det sitter hänglås eller att gamla fabriker kan vara avspärrade.
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Sv: 13-åring försvunnen i Stockholms underjord?

Inlägg av moraldk »

Verkligen tragiskt...
Tänk på det alla utforskare där ute, att ta hand om er och sätt säkerheten FÖRST!
Avstå hellre än att ta onödiga risker..eller VÄNTA tills ni kan komma tillbaka med RÄTT utrustning!
Senast redigerad av 1 moraldk, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: tilllägg
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Hör just att P1 kommer köra ett större inslag om händelsen nu kl 16.05. Och ja. Kopplingen blir UE. Stay tuned
Johan
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 20:13

Inlägg av Johan »

[quote=""Elagabalus""]Hör just att P1 kommer köra ett större inslag om händelsen nu kl 16.05. Och ja. Kopplingen blir UE. Stay tuned[/quote]


Hörde just det också, hoppas de håller en objektiv nivå på det hela, det är ju P1 så man kan ju hoppas.
Som sagt tidigare, pojkar i tonåren har ju alltid haft en tendens att känna sig lite odödliga och det är tyvärr ingen tillfällighet att det hände just en yngre kille.
Mina tankar går till släkt och vänner och jag hoppas detta blir en varningsklocka till er som vet med er att ni kanske riskerar lite mer än vad som är hälsosamt, det är ju definitivt inte alltid platserna är ofarliga, snarare tvärtom.

"be careful out there"
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.as ... =&IsBlock=

Här kan vi lyssna på repotaget om rörelsen Urban Exploration.
Skriv svar