13-åring försvunnen i Stockholms underjord? [Hittad avliden /mod]

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
LINK82
Inlägg: 255
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 22:53
Kontakt:

Inlägg av LINK82 »

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.as ... =&IsBlock=

Lite mer från radio ! - Underjordisk rörelse !
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""CB Milton""]Det aktuella utrymmet där olyckan skedde består först av en nedförsbacke och sen ett 30m djupt schakt där de 5-6 första metrarna består av armeringsjärn som sticker ut. Dessa används som trappsteg. Sen gäller det att hålla reda på fötterna. Tappar du fotfästet är det kört. Då störtar du obönhörligen mot en säker död. Detta framkom i Studio 1 tidigare idag.

Jag antar att det är vägen ned till något av de underjordiska "tempel" som finns i Sthlm. Chansen är nu mycket stor att vägen till det aktuella rummet blir helt igengjuten, gärna med armerad betong.[/quote]

Som jag förstått det rör det sig om ett ventilationsschakt.

En bild tagen på sista armeringsjärnet, bilden tagen av signaturen teknosolv på Flashback:
Bild

Jag må vara lite bitter, men detta är inte på något sätt farligare än tex. en gammal fabrik med dåliga golv.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""LowAndSlow""]Som jag förstått det rör det sig om ett ventilationsschakt.

En bild tagen på sista armeringsjärnet, bilden tagen av signaturen teknosolv på Flashback:
Bild

Jag må vara lite bitter, men detta är inte på något sätt farligare än tex. en gammal fabrik med dåliga golv.[/quote]

Jag vet - och det är det som gör att man alltid måste sätta säkerheten främst.
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Sv: 13-åring försvunnen i Stockholms underjord?

Inlägg av Ärlige Harry »

Jan var just på ABC (lokal-tv i hufvudstaden), kort telefonintervju om UE.

Frågan är hur ansvaret ser ut här, om anhöriga till den omkomne kan kräva skadestånd av staden för att utrymmet inte var ordentligt låst.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Extermt tråkigt varje gång ett mäniskoliv släcks.

Men vi lever alla i en tillvaro där döden alltid står redo, extra ofta där folk medvetet utsätter sig för extra hög risk, bergsklättring, off-pist skidåkning, djungelvandring, inspirerad hojkörning på allmän väg, dykning osv osv, samt även besök på platser där det inte finns några skyddräcken, dvs olika former av ruiner/UE.

Vid sidan av det så kan man i sin vardag få en istapp i huvudet, bli överkörd av en bil eller spårvagn om man tar ett fel-steg, göra en frivolt i badkaret eller på den o-plogade trottoaren, och spräcka skallen, eller helt enkelt dö av cancer eller en hjärtattack.

Jag vill inte upplevas som känslokall, men under nästan 30 års hojkörning så har jag sett 5 goda vänner köra ihjäl sig, och själv varit nära att göra det jag också, har sett 1 kamrat dö av överdos, någon frös ihjäl i en snödriva på väg hem från krogen, till sist inser man att döden kommer när den gör.

Rent mediamässigt så är det intressant, om någon dör av cancer blir det inget nyhetsinslag, men är det en mer spektakulär/ovanlig sitiuation, som nu, så uppmärksammas det i media riktigt rejält.

Slutar som jag började, Extermt tråkigt varje gång ett mäniskoliv släcks, och till alla er andra, gå sakta och försiktigt fram ute bland ruinerna, behövs inte ett fall på 30 meter för att möta döden, det räcker med några få meters fall eller att trampa igenom ett ruttet trägolv som sliter upp en pulsåder, så står liemannen där.

/B
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Extermt tråkigt varje gång ett mäniskoliv släcks.

Men vi lever alla i en tillvaro där döden alltid står redo, extra ofta där folk medvetet utsätter sig för extra hög risk, bergsklättring, off-pist skidåkning, djungelvandring, inspirerad hojkörning på allmän väg, dykning osv osv, samt även besök på platser där det inte finns några skyddräcken, dvs olika former av ruiner/UE.

Vid sidan av det så kan man i sin vardag få en istapp i huvudet, bli överkörd av en bil eller spårvagn om man tar ett fel-steg, göra en frivolt i badkaret eller på den o-plogade trottoaren, och spräcka skallen, eller helt enkelt dö av cancer eller en hjärtattack.

Jag vill inte upplevas som känslokall, men under nästan 30 års hojkörning så har jag sett 5 goda vänner köra ihjäl sig, och själv varit nära att göra det jag också, har sett 1 kamrat dö av överdos, någon frös ihjäl i en snödriva på väg hem från krogen, till sist inser man att döden kommer när den gör.

Rent mediamässigt så är det intressant, om någon dör av cancer blir det inget nyhetsinslag, men är det en mer spektakulär/ovanlig sitiuation, som nu, så uppmärksammas det i media riktigt rejält.

Slutar som jag började, Extermt tråkigt varje gång ett mäniskoliv släcks, och till alla er andra, gå sakta och försiktigt fram ute bland ruinerna, behövs inte ett fall på 30 meter för att möta döden, det räcker med några få meters fall eller att trampa igenom ett ruttet trägolv som sliter upp en pulsåder, så står liemannen där.

/B[/quote]

Helt riktigt, och jag upprepar det jag skrev i förmiddags:
Jag hade en skolkamrat som flyttade till Stockholm på högstadiet. Inom ett år var han död när han hade fallit ned mellan två t-vagnar.

Den här typen av olyckor har alltid hänt och kommer alltid att hända när tonåringar är inblandade. Det är mer än tragiskt, det vet jag som själv har två egna pojkar som är 18 och 21.

Därför måste vi alltid hålla rågången mellan det öppna utforskandet och tunnelkrypandet tydlig. Och när säkerhetsvakter har problem, som de hade i bergrummen i Gbg i höstas, måste vi alltid ge den typen av yrkesmänniskor möjlighet att kommunicera om risker. Den gången kan vi mycket väl ha hjälpt till att förhindra att en olycka av den här sorten hände.

Det är farligt att klättra i berg om du har gummiskor. Du kan bli uppäten av en björn när du orienterar. Jag har sett geo cachers riskera livet. Naturligtvis är också det vi gör ibland farligt, vilket gör att vi måste kommunicera om riskerna oavbrutet.
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

Usch, det är verkligen hemskt det som har hänt, har följt det i tidningarna och ska lyssna på radioinslaget senare. Oavsett dödsorsak är det tragiskt.

Jag anser att man ska vara försiktig med vad man säger och skriver när något sånt här händer(har kollat lite i tråden på FB), vem är ansvarig, varför pojken var ensam osv för ingen kan hållas ensam ansvarig. Framförallt så borde ingen obehörig kunna komma in till schaktet först och främst men sen kan man alltid spinna vidare på alla som har ansvaret. Döden kommer alltid, som skrivet ovan trots att den är mycket närmare ju större risker man tar i livet och pojken var säkert väl medveten om risken att falla men hur stora riskerna är där han var var säkert inte något han tänkte märkbart på, men säkerheten är viktig för oavsett vad ungdomar utforskar, vare sig det är tunnlar, kyrkogårdar, internetsidor med 18-årsgräns, varandra, alkohol, droger osv osv så kommer dom aldrig att sluta med det, nyfikenhet är en drift som man inte kan komma ifrån och tyvärr så infaller nyfikenheten oftast när man är ung och inte lika förnuftig och avvaktande som man är när man är vuxen. Att han skulle ha blivit inspirerad av UE kan inte komma ifrån men hade detta varit för 20-30 år sen hade man alltid skyllt på något annat eftersom ungdomar(och även vuxna) alltid är nyfikna och har behov av att utforska i olika bemärkelser.
Jag undrar hur detta kommer till att utvecklas, kanske UE blir (mer??) bannlyst hädanefter eller kommer allt lugna sig?? återstår att se!
I vilket fall som helst så kan jag bara hålla med ni andra som också tycker att det är viktigt med information om de risker som finns och där det behövs är det väldigt bra att det finns säkerhetsvakter!
Kungen
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 16:18

Inlägg av Kungen »

Ja, det är fruktansvärt.
Enligt killens som trillade ner Fotolog (som nu har uppdaterats av en vän) så var han där i UE-syfte eller syfte att fota graffiti. Med någon 15-åring som hette eller kallade sig "Sean" och som skulle visa honom underjordiska platser kring Slussen. Enligt Fotologgen tog han (Sean) 200kr för detta och man ska ha hittat hans ryggsäck. Han ska av okänd anledning ha stuckit därifrån, utan att larma någon. Vilket låter helt makabert, men kanske kan förklaras med chock?
Hur sanningshalten är i dom uppgifterna vet jag inte, men det är det som återges iaf. Jag tvekar lite inför att länka hans Fotolog öppet här, pga killens och familjens integritet, är lite rädd att den hamnar på Flashback 10min senare. Men jag kan göra det om ni andra anser att det är rätt att göra.

ABC gjorde ett ganska bra reportage. Det enda jag kan komplettera med är väl att schaktet ifråga leder ner till Katarina Skyddsrum, och är byggt för att ventilera just detta. Skyddsrummet hyrs idag utav Stockholm Parkering AB som även står för underhållet. Utrymmet vid vägen hyrs utav OKQ8. De uppgifter som framkommit om att det varit öppet en längre tid där kan jag också skaka hand på, har gått förbi vid tillfällen och det har inte hängt något lås där på mycket lång tid.

Tyvärr kan man ju aldrig förhindra att sånt här händer förr eller senare, hur mycket man än bomar igen. Liknande saker hände såklart redan innan UE fanns som begrepp. Men mycket hade kunnat göras för att försvåra. Särskilt för de yngsta och minst riskmedvetna, som i den bästa av världar inte ens borde syssla med detta.

Som nån sa hade det lika gärna kunna varit en övergiven fabrik eller vad som helst. Det finns egentligen inget som säger att det är just UE-folk som klippt upp detta hänglås från början, det är snarare troligt att det är graffitimålare.
Nästan alla UE:are jag känner i Sthlm har under lång tid önskat att de förvaltningar och företag som äger utrymmena vid slussen ska ta ett mycket större säkerhetsansvar. Det är väldigt mycket spring där, och har varit sen säkert 2002. Nu måste dom vakna.
Senast redigerad av 1 Kungen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

Otroligt tråkigt att sånt här händer. och tankarna går ju till familjen och anhöriga.

Det finns många risker i det vi så många håller på med. Enda man kan hoppas är väll att man inser det bättre med åldern och att såna här tragiska händelser påminner oss alla om riskerna en extra gång så det inte händer igen.
Skriv svar