Skandias huvudkontor

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

jofawe
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 15:12
Kontakt:

Skandias huvudkontor

Inlägg av jofawe »

Skandia har precis flyttat hela sitt huvudkontor till Lindhagensgatan i Stockholm.
Det innebär att deras schyssta lokaler på Sveavägen är tomma .. heeeelt tomma!
Var där med jobbet för nån dag sen och hämtade några projektorer.
Hade dock inte kameran med mig så jag kunde inte fota något, vilket grämer mig något fruktansvärt.

Stället är stängt och bommat och rondas av securitas ganska ofta, så något olagligt är inte att rekommendera..
Men har ni bra kontakter på Securitas så rekommenderar jag en svängom där inne.. innan det är försent



Något för Jörnmark kanske? ;)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""jofawe""]Skandia har precis flyttat hela sitt huvudkontor till Lindhagensgatan i Stockholm.
Det innebär att deras schyssta lokaler på Sveavägen är tomma .. heeeelt tomma!
Var där med jobbet för nån dag sen och hämtade några projektorer.
Hade dock inte kameran med mig så jag kunde inte fota något, vilket grämer mig något fruktansvärt.

Stället är stängt och bommat och rondas av securitas ganska ofta, så något olagligt är inte att rekommendera..
Men har ni bra kontakter på Securitas så rekommenderar jag en svängom där inne.. innan det är försent



Något för Jörnmark kanske? ;) [/quote]

Låter spännande! Läst att detta var hypermodernt när det invigdes. Moderna arbetsplatser och bla ett sinnrikt rörpostsystem (?) tror jag. Någon slags restaurang/uteplats på taket. Här lär det finnas mkt att fota.

Lite OT men jag lägger till detta. Det stora fd Folksamhuset i Farsta står ännu delvis tomt. En påkostad byggnad. Entren kan få ett att tro att Albert Speer tog ett extraknäck i Farsta på 60-talet. Jag försökte lite lamt att komma in precis innan ombyggnationen började. Lyckades ej. Tex fanns det en stor personalrestaurang med uteplats. Högst upp på 12 våningen ( är det väl) ligger ett styrelserum som skall vara bevarat i ursprungligt skick.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Elagabalus""]Låter spännande! Läst att detta var hypermodernt när det invigdes. Moderna arbetsplatser och bla ett sinnrikt rörpostsystem (?) tror jag. Någon slags restaurang/uteplats på taket. Här lär det finnas mkt att fota.

Lite OT men jag lägger till detta. Det stora fd Folksamhuset i Farsta står ännu delvis tomt. En påkostad byggnad. Entren kan få ett att tro att Albert Speer tog ett extraknäck i Farsta på 60-talet. Jag försökte lite lamt att komma in precis innan ombyggnationen började. Lyckades ej. Tex fanns det en stor personalrestaurang med uteplats. Högst upp på 12 våningen ( är det väl) ligger ett styrelserum som skall vara bevarat i ursprungligt skick.[/quote]

Har man bara koll på ägare löser det sig i 98% av fallen. Har ni koll på dom där två så berätta gärna.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Vad gäller Folksamhuset är det nog i senaste laget. Är omdöpt till "Farsta-terassen" och antagligen är de flesta miljöer redan utrivna och ersatta med könlösa vita väggar. Var inte riktigt inne på övergivet när det verkligen stod heltomt. Med tanke på hur påkostad entre och miljöerna runt hissarna är på varje plan var sannolikt resten i samma klass. Och det stod "övergivet" under flera år.

Skandia vore kul att dokumentera. En av Sthlms sista klassiska kontorsmiljöer som går i graven. Kan visst slänga iväg ett mail till ägarna men undrar ändå hur intresserade de är? Man skall nog ha gjort sig "ett namn" inom UE och även ha en maffig hemsida att referera till för att komma i åtanke.

Edit

Läsning om Skandia
http://www.byggvarlden.se/nyheter/byggp ... 130458.ece
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Sv: Skandias huvudkontor

Inlägg av Ärlige Harry »

Skandiahuset ligger i kvarteret Träsket. Passande med tanke på den förra ledningens affärer. Och gamla skatteskrapan på Götgatan ligger med samma logik i kvarteret Gamen.
jofawe
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 15:12
Kontakt:

Sv: Skandias huvudkontor

Inlägg av jofawe »

Jag kanske kan styra upp något telefonnummer till min kontakt på Skandia ..
Återkommer :)
Lucazo
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 25 apr 2010, 20:46

Inlägg av Lucazo »

kul att läsa, min pappa är lokal ansvarig för "skandia sverige" ;)
Användarvisningsbild
dwarvesmegiddo
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 nov 2008, 13:51

Inlägg av dwarvesmegiddo »

Kvarteret Träsket skall strax renoveras och byggas om för bortåt 225 miljoner kronor om inte min information skulle vara felaktig.
Skriv svar