Underjordiskt lokstall?

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""erik_91""]jag bor i krylbo och har sett tunneln. jag vet hur stort berget är och min bror och andra nära bekanta har varit in i berget. är inte säker på att det går in 8 tågsett men det syns klart och tydligt att det har gått järnvägsspår in i berget. och vad man kan bedömma från utsidan så är tunneln ganska så lång. tunneln ligger ca 1 km ifrån krylbo järnvägsstationen alldeles dredvid spåret som går emot norberg fagersta. det går ett löpspår uppe på berget. på toppen av berget finns det en gammal betongbyggnad som jag tror har funderat som nån typ av vantilation. där fanns även en stege där man kunde ta sig ner. det är nu igengjutet.
så att det finns en tunnel för tåg i krylbo.. det är det absolut ingen tvekan om :)
synd bara att det är stängt:/[/quote]

Vad jag vet så krymte det där bergrummet precis med en 7,5 tågset.

Saker har en tendens att öka i storlek när det vandrar från person till person.
Precis som många mindre bergrum har blivit stora militärsjukhus insprängda i berget efter några länkar i kedjan.
Senast redigerad av 1 bunkrologen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""benkar""]Anläggningen i Krylbo var benämd UL 151 Krylbo[/quote]

Härligt att tråden styrs upp. :D
Jag hade dock för mig att det var UL 34 ?
Det har funnits tre omformarstationer i Krylbo (om man använder uttrycket löst) varav den första i lokstallet.
Senast redigerad av 2 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Aseabarn""]Härligt att tråden styrs upp. :D
Jag hade dock för mig att det var UL 34 ?
Det har funnits tre omformarstationer i Krylbo (om man använder uttrycket löst) varav den första i lokstallet.[/quote]

Du kan säkert ha rätt, eller fel, tog benämningen från en gammal tidning som avhandlade detta med reservupplagsplatser.

/B
Användarvisningsbild
SS90
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 27 jul 2010, 21:09

Inlägg av SS90 »

Jag har själv varit där i Krylbo och kikat. Jag och en kompis var upp till den där betongbyggnaden längst uppe på berget. Och de kanske är en 200-300 meter ner till ingången i berget. Nåväl, där uppe finns ett stort betonglock som kan vara en 30-40 cm tjockt och armerat, som någon/några hackat sönder i mitten så de blivit ett hål. Vi stod och släppte ner tändstickor där och dom föll en bra jävla bit ner, även när man släppte sten så hörde man att de träffa något som säkert kan ha varit en gammal spiraltrappa. :cool:
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""SS90""]Jag har själv varit där i Krylbo och kikat. Jag och en kompis var upp till den där betongbyggnaden längst uppe på berget. Och de kanske är en 200-300 meter ner till ingången i berget. Nåväl, där uppe finns ett stort betonglock som kan vara en 30-40 cm tjockt och armerat, som någon/några hackat sönder i mitten så de blivit ett hål. Vi stod och släppte ner tändstickor där och dom föll en bra jävla bit ner, även när man släppte sten så hörde man att de träffa något som säkert kan ha varit en gammal spiraltrappa. :cool: [/quote]

Med största sannorlikhet ventilationschacktet du hittat, omformarvagnar alstrar vädligt mycket värme och dom flesta anläggningar har stora fläktanordningar för att slussa värmen i schakt upp genom berget.
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

Intressant detta med tåg i berg, tyvärr så är de största ställena fortfarande aktiva och därmed SO, det som är nedlagt är flertalet UL stationer som rymde mer eller mindre 3-8 vagnar beroende på omformar-storlekar och områdes täckning. hade varit kul att få besöka aktiva ställen som historiskt haft både 5 och 6 spår som inlastning ;) det är rejäla anläggningar det :rolleyes: suck...
Användarvisningsbild
SS90
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 27 jul 2010, 21:09

Inlägg av SS90 »

[quote=""SS90""]Jag har själv varit där i Krylbo och kikat. Jag och en kompis var upp till den där betongbyggnaden längst uppe på berget. Och de kanske är en 200-300 meter ner till ingången i berget. Nåväl, där uppe finns ett stort betonglock som kan vara en 30-40 cm tjockt och armerat, som någon/några hackat sönder i mitten så de blivit ett hål. Vi stod och släppte ner tändstickor där och dom föll en bra jävla bit ner, även när man släppte sten så hörde man att de träffa något som säkert kan ha varit en gammal spiraltrappa. :cool: [/quote]

Jaha gott folk, i helgen nu tog vi oss in där i berget i Krylbo. För mer info så hör av er :)
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

[quote=""SS90""]Vi stod och släppte ner tändstickor där och dom föll en bra jävla bit :cool: [/quote]
Jättecool... men med sådana tilltag kan det bli hett om öronen
http://www.skanskan.se/article/20110324 ... -utforskas
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

Så det är öppet igen alltså ?
Var in i det "enorma" bergsutrymmet i krylbo i slutet av 90 (tror jag).
Stod iaf öppet på den tiden.
Hade ju hört vandringssägnerna om stora rum och gångar hit och dit,
så det var en rejäl antiklimax när jag väl fick se det.
Måhända berget är stort, men tunneln var inte av några imponerande mått.
Tänker inte gissa mig till hur många meter, men jämfört med Gränges, så var
det betydligt mindre. Dock lite högre till tak vill jag minnas.
Och de där gångarna som "gick hit och dit", var det lodräta ventilationsschaktet.
Mycket göra höna av en fjäder.

Btw SS90. Pics, or it didnt happen.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""the watchman""]Så det är öppet igen alltså ?
Var in i det "enorma" bergsutrymmet i krylbo i slutet av 90 (tror jag).
Stod iaf öppet på den tiden.
Hade ju hört vandringssägnerna om stora rum och gångar hit och dit,
så det var en rejäl antiklimax när jag väl fick se det.
Måhända berget är stort, men tunneln var inte av några imponerande mått.
Tänker inte gissa mig till hur många meter, men jämfört med Gränges, så var
det betydligt mindre. Dock lite högre till tak vill jag minnas.
Och de där gångarna som "gick hit och dit", var det lodräta ventilationsschaktet.
Mycket göra höna av en fjäder.

Btw SS90. Pics, or it didnt happen.[/quote]

Krylbo var väl en UL (Reservupplagsplats) ? och inte mycket mer än uppställningstunneln och kanske ett enstaka sidoutrymme, medans Grängesberg var en ordinarie omformarstation.

Känns dock inte speciellt lockande krypa ner i Krylbo, med tanke på hur luften kan tänkas vara där nere då det stora inslaget/porten är plomberad.. :eek:

/B
Skriv svar