Underjordiskt lokstall?
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
Underjordiskt lokstall?
Fick ett tips om att det ska finnas ett lokstall för beredskapslok i ett berg en bit ifrån en större järnvägsknupunkt i mellersta småland. Den skulle vara "plomberad" med stenar i järnburar men det skulle INTE vara en omformarstation. Ska inte heller finnas några spår dit eftersom man la ut dom varje gång loken skulle flyttas, så jag undra om det kan stämma? låter ganska konstigt. Ska försöka leta upp att nån vecka framöver
- LowAndSlow
- Inlägg: 1331
- Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02
[quote=""huricane4""]Fick ett tips om att det ska finnas ett lokstall för beredskapslok i ett berg en bit ifrån en större järnvägsknupunkt i mellersta småland. Den skulle vara "plomberad" med stenar i järnburar men det skulle INTE vara en omformarstation. Ska inte heller finnas några spår dit eftersom man la ut dom varje gång loken skulle flyttas, så jag undra om det kan stämma? låter ganska konstigt. Ska försöka leta upp att nån vecka framöver[/quote]
Låter lite för otroligt faktiskt, har aldrig hört om något liknande. Men om man lägger ihop ett och ett så får jag fram att personen som tipsade dig kan ha menat upplagsplattsen utanför Nässjö. Finns inga andra större knutar i Småland (Alvesta kandiderar, men Nässjö är större) och "plomberat" med sten i järnburar låter som de portar man stängde. Något som ytterliggare stärker min teori är att spåren ut till stambanan är borta sedan länge. Men jag blir mer än nöjd om du överbevisar mig!
Låter lite för otroligt faktiskt, har aldrig hört om något liknande. Men om man lägger ihop ett och ett så får jag fram att personen som tipsade dig kan ha menat upplagsplattsen utanför Nässjö. Finns inga andra större knutar i Småland (Alvesta kandiderar, men Nässjö är större) och "plomberat" med sten i järnburar låter som de portar man stängde. Något som ytterliggare stärker min teori är att spåren ut till stambanan är borta sedan länge. Men jag blir mer än nöjd om du överbevisar mig!
http://www.lagochlangsam.se/
Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
- bunkrologen
- Inlägg: 1858
- Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30
[quote=""huricane4""]Fick ett tips om att det ska finnas ett lokstall för beredskapslok i ett berg en bit ifrån en större järnvägsknupunkt i mellersta småland. Den skulle vara "plomberad" med stenar i järnburar men det skulle INTE vara en omformarstation. Ska inte heller finnas några spår dit eftersom man la ut dom varje gång loken skulle flyttas, så jag undra om det kan stämma? låter ganska konstigt. Ska försöka leta upp att nån vecka framöver[/quote]
Känns som ett relativt tidsödande arbete att bygga spår när det skall flyttas då det kräver åtminstånde ett lok med makadamvagn samt minst en traktor eller kran. Räls väger ganska mycket, slipers också..
Det innebär alltså ett relativt stort jobb.
Nej, det känns som en skröna.
Sedan att det skulle vara plomberat med stenfyllda stålportar? Jag vill inte kalla en port för en plombering.
Känns som ett relativt tidsödande arbete att bygga spår när det skall flyttas då det kräver åtminstånde ett lok med makadamvagn samt minst en traktor eller kran. Räls väger ganska mycket, slipers också..
Det innebär alltså ett relativt stort jobb.
Nej, det känns som en skröna.
Sedan att det skulle vara plomberat med stenfyllda stålportar? Jag vill inte kalla en port för en plombering.
ofta användes inburade stenar som skydd mot stötvågor, fördelen var att de samtidigt kunde släppa igenom luft för ventilation t.ex.
Bara en fundering, låter ganska okonventionellt att plombera på de viset annars?
Bara en fundering, låter ganska okonventionellt att plombera på de viset annars?
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
[quote=""huricane4""]Fick ett tips om att det ska finnas ett lokstall för beredskapslok i ett berg en bit ifrån en större järnvägsknupunkt i mellersta småland. Den skulle vara "plomberad" med stenar i järnburar men det skulle INTE vara en omformarstation. Ska inte heller finnas några spår dit eftersom man la ut dom varje gång loken skulle flyttas, så jag undra om det kan stämma? låter ganska konstigt. Ska försöka leta upp att nån vecka framöver[/quote]
Beredskapslok i träskjul och plåtförråd har det funnits på många platser i Sverige både ånglok och diesel. Vet flera platser längs med inlandsbanan och mittbanan där det stod lok så sent som 2007.
Kan ju hända att det ståt lok i anslutning till omformare i bergrum.
Beredskapslok i träskjul och plåtförråd har det funnits på många platser i Sverige både ånglok och diesel. Vet flera platser längs med inlandsbanan och mittbanan där det stod lok så sent som 2007.
Kan ju hända att det ståt lok i anslutning till omformare i bergrum.
Sv: Underjordiskt lokstall?
Jag tycker att det helt klart låter som UL:en i Nässjö.
Sv: Underjordiskt lokstall?
Att det inte fanns spår tolkar jag snarare som "det fanns inte spår som satt ihop med "vanliga" spåren". JAg har för mig att detta förekom på flera Upplagsplatser/Omformarstationer.
Man hade ingen vanlig växel eftersom det var så sällan man behövde använda den, istället hade man nån form av växel som man bara lade ut vid de tillfällen då man av någon anledning behövde få in/ut något. (Det finns ett namn på dessa men det står still i min överhettade hjärna just nu.) Det fanns dock färdiga spår från själva anläggningen som slutade ett par meter från ordinarie spår.
Man hade ingen vanlig växel eftersom det var så sällan man behövde använda den, istället hade man nån form av växel som man bara lade ut vid de tillfällen då man av någon anledning behövde få in/ut något. (Det finns ett namn på dessa men det står still i min överhettade hjärna just nu.) Det fanns dock färdiga spår från själva anläggningen som slutade ett par meter från ordinarie spår.
- bunkrologen
- Inlägg: 1858
- Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30
[quote=""rhdf""]Att det inte fanns spår tolkar jag snarare som "det fanns inte spår som satt ihop med "vanliga" spåren". JAg har för mig att detta förekom på flera Upplagsplatser/Omformarstationer.
Man hade ingen vanlig växel eftersom det var så sällan man behövde använda den, istället hade man nån form av växel som man bara lade ut vid de tillfällen då man av någon anledning behövde få in/ut något. (Det finns ett namn på dessa men det står still i min överhettade hjärna just nu.) Det fanns dock färdiga spår från själva anläggningen som slutade ett par meter från ordinarie spår.[/quote]
Du tänker på "klättervxl" ?
Man hade ingen vanlig växel eftersom det var så sällan man behövde använda den, istället hade man nån form av växel som man bara lade ut vid de tillfällen då man av någon anledning behövde få in/ut något. (Det finns ett namn på dessa men det står still i min överhettade hjärna just nu.) Det fanns dock färdiga spår från själva anläggningen som slutade ett par meter från ordinarie spår.[/quote]
Du tänker på "klättervxl" ?
- LowAndSlow
- Inlägg: 1331
- Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02
[quote=""bunkrologen""]Du tänker på "klättervxl" ?[/quote]
Stämmer bra det.
Stämmer bra det.
http://www.lagochlangsam.se/
Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten