Underjordiskt lokstall?
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
-
- Inlägg: 313
- Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
- Kontakt:
[quote=""benkar""]Krylbo var väl en UL (Reservupplagsplats) ? och inte mycket mer än uppställningstunneln och kanske ett enstaka sidoutrymme, medans Grängesberg var en ordinarie omformarstation.
Känns dock inte speciellt lockande krypa ner i Krylbo, med tanke på hur luften kan tänkas vara där nere då det stora inslaget/porten är plomberad..
/B[/quote]
Ingen aning om vilken funktion den har/hade.
Det har du garanterat bättre koll på
Min tanke var bara att ge en storleksmässig jämförelse med Gränges,
Dvs inga 8 tågset eller riksbunkerstorlek på den
Känns dock inte speciellt lockande krypa ner i Krylbo, med tanke på hur luften kan tänkas vara där nere då det stora inslaget/porten är plomberad..
/B[/quote]
Ingen aning om vilken funktion den har/hade.
Det har du garanterat bättre koll på
Min tanke var bara att ge en storleksmässig jämförelse med Gränges,
Dvs inga 8 tågset eller riksbunkerstorlek på den
Citat:Ursprungligen postat av benkar
Krylbo var väl en UL (Reservupplagsplats) ? och inte mycket mer än uppställningstunneln och kanske ett enstaka sidoutrymme, medans Grängesberg var en ordinarie omformarstation.
Känns dock inte speciellt lockande krypa ner i Krylbo, med tanke på hur luften kan tänkas vara där nere då det stora inslaget/porten är plomberad..
/B
[quote=""the watchman""]Ingen aning om vilken funktion den har/hade.
Det har du garanterat bättre koll på
Min tanke var bara att ge en storleksmässig jämförelse med Gränges,
Dvs inga 8 tågset eller riksbunkerstorlek på den [/quote]
Jag är allt annat kalenderbitare på elmatningen till järnvägen, utan en generalist som kan lite lagom om mycket olika saker istället...
Men, Grängesberg fd ordinarie omformarstation är relativt stor, med 2 st uppställningstunnlar, varav den ena är extra lång, finns/fanns sedan ganska så mycket tekniska utrymmen.
Vad det gäller berget i Krylbo så är min uppfattning att det är en "liten" (enbart en tunnel) reservplats för omformarvagnar, i praktiken en tunnel att rulla in vagnarna, förberedd med anslutningar till kraftnätet och matning till järnvägsnätet.
Så, som du skriver, Krylbo-berget är mycket mindre än Grängesberg-berget. Skulle vara kul ta lite bilder, men som skrivet, djupt skeptisk till att kliva ner i ett hål där enda ventilationen/luften troligen kommer ned via upphackad plombering på toppen av berget.
/B
Krylbo var väl en UL (Reservupplagsplats) ? och inte mycket mer än uppställningstunneln och kanske ett enstaka sidoutrymme, medans Grängesberg var en ordinarie omformarstation.
Känns dock inte speciellt lockande krypa ner i Krylbo, med tanke på hur luften kan tänkas vara där nere då det stora inslaget/porten är plomberad..
/B
[quote=""the watchman""]Ingen aning om vilken funktion den har/hade.
Det har du garanterat bättre koll på
Min tanke var bara att ge en storleksmässig jämförelse med Gränges,
Dvs inga 8 tågset eller riksbunkerstorlek på den [/quote]
Jag är allt annat kalenderbitare på elmatningen till järnvägen, utan en generalist som kan lite lagom om mycket olika saker istället...
Men, Grängesberg fd ordinarie omformarstation är relativt stor, med 2 st uppställningstunnlar, varav den ena är extra lång, finns/fanns sedan ganska så mycket tekniska utrymmen.
Vad det gäller berget i Krylbo så är min uppfattning att det är en "liten" (enbart en tunnel) reservplats för omformarvagnar, i praktiken en tunnel att rulla in vagnarna, förberedd med anslutningar till kraftnätet och matning till järnvägsnätet.
Så, som du skriver, Krylbo-berget är mycket mindre än Grängesberg-berget. Skulle vara kul ta lite bilder, men som skrivet, djupt skeptisk till att kliva ner i ett hål där enda ventilationen/luften troligen kommer ned via upphackad plombering på toppen av berget.
/B
[quote=""Saddam""]Eller så har han snubblat över något som kan beskrivas som sensationellt![/quote]
Jag vet att SJM har koll på beredskapsloken i Sverige. (SJM: Sveriges Järnvägs Museum)
Eftersom jag är engagerad i dylik verksamhet kan jag säga jag sitter med
"säker" informaton.
Det var ett inslag i tv med Svenska hemliga rum(eller liknande),
journalisten hade följt med SJM som skulle hämta loken och dra ner dom till Gävle.
Av någon konstig anledning "glömde" de att nämna det i inslaget.
Det står i dag en dryg handfull lok kvar ute i bygderna, brist på plats och pengar gör att de står där.
Dessutom är loken av modeller som är rätt vanliga, så det finns i nuläget inget behov av att ta fram dom.
Så tyvärr, inga sensationer.........
Jag vet att SJM har koll på beredskapsloken i Sverige. (SJM: Sveriges Järnvägs Museum)
Eftersom jag är engagerad i dylik verksamhet kan jag säga jag sitter med
"säker" informaton.
Det var ett inslag i tv med Svenska hemliga rum(eller liknande),
journalisten hade följt med SJM som skulle hämta loken och dra ner dom till Gävle.
Av någon konstig anledning "glömde" de att nämna det i inslaget.
Det står i dag en dryg handfull lok kvar ute i bygderna, brist på plats och pengar gör att de står där.
Dessutom är loken av modeller som är rätt vanliga, så det finns i nuläget inget behov av att ta fram dom.
Så tyvärr, inga sensationer.........
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Förtydligande
Anledning: Förtydligande
Sapere aude.
Perge scelus mihi diem perficias.
Perge scelus mihi diem perficias.
- bunkrologen
- Inlägg: 1858
- Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30
De står åtskilliga mil från Gävle. De står i en plåtlada, inget konstigt med det. Första gången jag hörde ryktas om de här var när man var helt ung, 35-40 år sedan, vi kom aldrig åt att kolla då. Det var stängt och inga fönster, nu var jag dit på kul i våras och då var en plåt uppbruten så det gick att komma in och kolla. 40 år senare........
Jag tycker hursomhelst att det är fränt.Några har snott diverse grejor på loken, tyvärr.
Jag tycker hursomhelst att det är fränt.Några har snott diverse grejor på loken, tyvärr.
[quote=""lortopalt""]De står åtskilliga mil från Gävle. De står i en plåtlada, inget konstigt med det. Första gången jag hörde ryktas om de här var när man var helt ung, 35-40 år sedan, vi kom aldrig åt att kolla då. Det var stängt och inga fönster, nu var jag dit på kul i våras och då var en plåt uppbruten så det gick att komma in och kolla. 40 år senare........
Jag tycker hursomhelst att det är fränt.Några har snott diverse grejor på loken, tyvärr.[/quote]
Härligt att se!
Ja trodde som ovan nämnt att alla var inhämtade. Jag var och tittade när de hämtade 2st beredskapslok i Hofors förra sommaren.
Enligt utsago var de bland de sista kvarvarande då. Men uppenbarligen finns de några kvar.
Hursomhelst hämtades dessa ur en identisk "plåtlada"
Två ståtliga ånglok i absolut nyskick, inplastade för konservering.
En klätterväxel bygdes och därefter eldade de fart på de gamla loken.
Efter 50-60 år i dvala hoppade de igång tämligen omgående. Det var så man fick rysningar över hela kroppen när de tuffade ut över växeln med röken bolmande ur skorstenarna.
Jag tycker hursomhelst att det är fränt.Några har snott diverse grejor på loken, tyvärr.[/quote]
Härligt att se!
Ja trodde som ovan nämnt att alla var inhämtade. Jag var och tittade när de hämtade 2st beredskapslok i Hofors förra sommaren.
Enligt utsago var de bland de sista kvarvarande då. Men uppenbarligen finns de några kvar.
Hursomhelst hämtades dessa ur en identisk "plåtlada"
Två ståtliga ånglok i absolut nyskick, inplastade för konservering.
En klätterväxel bygdes och därefter eldade de fart på de gamla loken.
Efter 50-60 år i dvala hoppade de igång tämligen omgående. Det var så man fick rysningar över hela kroppen när de tuffade ut över växeln med röken bolmande ur skorstenarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.