Underjordiskt lokstall?

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

[quote=""benkar""]Krylbo var väl en UL (Reservupplagsplats) ? och inte mycket mer än uppställningstunneln och kanske ett enstaka sidoutrymme, medans Grängesberg var en ordinarie omformarstation.

Känns dock inte speciellt lockande krypa ner i Krylbo, med tanke på hur luften kan tänkas vara där nere då det stora inslaget/porten är plomberad.. :eek:

/B[/quote]

Ingen aning om vilken funktion den har/hade.
Det har du garanterat bättre koll på :)
Min tanke var bara att ge en storleksmässig jämförelse med Gränges,
Dvs inga 8 tågset eller riksbunkerstorlek på den ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Citat:Ursprungligen postat av benkar
Krylbo var väl en UL (Reservupplagsplats) ? och inte mycket mer än uppställningstunneln och kanske ett enstaka sidoutrymme, medans Grängesberg var en ordinarie omformarstation.

Känns dock inte speciellt lockande krypa ner i Krylbo, med tanke på hur luften kan tänkas vara där nere då det stora inslaget/porten är plomberad..

/B



[quote=""the watchman""]Ingen aning om vilken funktion den har/hade.
Det har du garanterat bättre koll på :)
Min tanke var bara att ge en storleksmässig jämförelse med Gränges,
Dvs inga 8 tågset eller riksbunkerstorlek på den ;) [/quote]

Jag är allt annat kalenderbitare på elmatningen till järnvägen, utan en generalist som kan lite lagom om mycket olika saker istället... :p

Men, Grängesberg fd ordinarie omformarstation är relativt stor, med 2 st uppställningstunnlar, varav den ena är extra lång, finns/fanns sedan ganska så mycket tekniska utrymmen.

Vad det gäller berget i Krylbo så är min uppfattning att det är en "liten" (enbart en tunnel) reservplats för omformarvagnar, i praktiken en tunnel att rulla in vagnarna, förberedd med anslutningar till kraftnätet och matning till järnvägsnätet.

Så, som du skriver, Krylbo-berget är mycket mindre än Grängesberg-berget. Skulle vara kul ta lite bilder, men som skrivet, djupt skeptisk till att kliva ner i ett hål där enda ventilationen/luften troligen kommer ned via upphackad plombering på toppen av berget.

/B
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

På tal om beredskapslok: här står 2 ånglok och en personvagn + en vagn med en ångpanna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""lortopalt""]På tal om beredskapslok: här står 2 ånglok och en personvagn + en vagn med en ångpanna.[/quote]

Ser ju lite för trevligt ut :) men gissar på att dom tillhör nån museeförening? eller liknande
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""huricane4""]Ser ju lite för trevligt ut :) men gissar på att dom tillhör nån museeförening? eller liknande[/quote]

Eller så har han snubblat över något som kan beskrivas som sensationellt!
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Saddam""]Eller så har han snubblat över något som kan beskrivas som sensationellt![/quote]

Dom verkar ju stå kvar i ett "beredskapslokshus" iaf!
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Saddam""]Eller så har han snubblat över något som kan beskrivas som sensationellt![/quote]

Jag vet att SJM har koll på beredskapsloken i Sverige. (SJM: Sveriges Järnvägs Museum)
Eftersom jag är engagerad i dylik verksamhet kan jag säga jag sitter med
"säker" informaton.

Det var ett inslag i tv med Svenska hemliga rum(eller liknande),
journalisten hade följt med SJM som skulle hämta loken och dra ner dom till Gävle.
Av någon konstig anledning "glömde" de att nämna det i inslaget.

Det står i dag en dryg handfull lok kvar ute i bygderna, brist på plats och pengar gör att de står där.
Dessutom är loken av modeller som är rätt vanliga, så det finns i nuläget inget behov av att ta fram dom.

Så tyvärr, inga sensationer.........
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Förtydligande
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""lortopalt""]På tal om beredskapslok: här står 2 ånglok och en personvagn + en vagn med en ångpanna.[/quote]

Min högst okvalificerade gissning blir att du har varit i Gävle. :)
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

De står åtskilliga mil från Gävle. De står i en plåtlada, inget konstigt med det. Första gången jag hörde ryktas om de här var när man var helt ung, 35-40 år sedan, vi kom aldrig åt att kolla då. Det var stängt och inga fönster, nu var jag dit på kul i våras och då var en plåt uppbruten så det gick att komma in och kolla. 40 år senare........
Jag tycker hursomhelst att det är fränt.Några har snott diverse grejor på loken, tyvärr.
Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

[quote=""lortopalt""]De står åtskilliga mil från Gävle. De står i en plåtlada, inget konstigt med det. Första gången jag hörde ryktas om de här var när man var helt ung, 35-40 år sedan, vi kom aldrig åt att kolla då. Det var stängt och inga fönster, nu var jag dit på kul i våras och då var en plåt uppbruten så det gick att komma in och kolla. 40 år senare........
Jag tycker hursomhelst att det är fränt.Några har snott diverse grejor på loken, tyvärr.[/quote]

Härligt att se!
Ja trodde som ovan nämnt att alla var inhämtade. Jag var och tittade när de hämtade 2st beredskapslok i Hofors förra sommaren.
Enligt utsago var de bland de sista kvarvarande då. Men uppenbarligen finns de några kvar.
Hursomhelst hämtades dessa ur en identisk "plåtlada"
Två ståtliga ånglok i absolut nyskick, inplastade för konservering.
En klätterväxel bygdes och därefter eldade de fart på de gamla loken.
Efter 50-60 år i dvala hoppade de igång tämligen omgående. Det var så man fick rysningar över hela kroppen när de tuffade ut över växeln med röken bolmande ur skorstenarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar