Underjordiskt lokstall?
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
Mja,, de här är inte i nyskick. Skumma individer har snott åt sig lite smått o gott. De är nog inte ihoprostade eller så där, så vem vet. Jag kanske skulle fyra på pannan, he he. Trots allt så har jag ju jobbat som drifttekniker o eldat både fastbränslepannor o numera ångpannor sedan -80.
Måste man prata med SJ tro om man vill provköra lite på deras räls?
Det ser ut att stämma skapligt med loket på Bakkes bild, men det är en dörr ut framåt på den vinklade delen av hytten, i allafall på höger sida, det är den sidan man ser först när man kommer in i plåtladan.
Måste man prata med SJ tro om man vill provköra lite på deras räls?
Det ser ut att stämma skapligt med loket på Bakkes bild, men det är en dörr ut framåt på den vinklade delen av hytten, i allafall på höger sida, det är den sidan man ser först när man kommer in i plåtladan.
Senast redigerad av 1 lortopalt, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: glömde kommentera bilden
Anledning: glömde kommentera bilden
[quote=""Bakke""]Härligt att se!
Ja trodde som ovan nämnt att alla var inhämtade. Jag var och tittade när de hämtade 2st beredskapslok i Hofors förra sommaren.
Enligt utsago var de bland de sista kvarvarande då. Men uppenbarligen finns de några kvar.
Hursomhelst hämtades dessa ur en identisk "plåtlada"
Två ståtliga ånglok i absolut nyskick, inplastade för konservering.
En klätterväxel bygdes och därefter eldade de fart på de gamla loken.
Efter 50-60 år i dvala hoppade de igång tämligen omgående. Det var så man fick rysningar över hela kroppen när de tuffade ut över växeln med röken bolmande ur skorstenarna.[/quote]
Det var de första av de sista, som sagt SJM HAR koll.
En nära vän till mig jobbar där och var med vid hämtningen.
Nu är det inte "BARA" att elda på och dra iväg, bla pannan behöver kollas noga innan trycksättning.
Sen tillkommer översyn av alla lager och glidytor.
Därtill kommer tillstånd från BV att nyttja banan osv osv.
Vad gäller saknade delar är det i de flesta fall så att SJM själva varit ute och "lånat" reservdelar, eller plockat av för att de ej ska bli stulna.
Ja trodde som ovan nämnt att alla var inhämtade. Jag var och tittade när de hämtade 2st beredskapslok i Hofors förra sommaren.
Enligt utsago var de bland de sista kvarvarande då. Men uppenbarligen finns de några kvar.
Hursomhelst hämtades dessa ur en identisk "plåtlada"
Två ståtliga ånglok i absolut nyskick, inplastade för konservering.
En klätterväxel bygdes och därefter eldade de fart på de gamla loken.
Efter 50-60 år i dvala hoppade de igång tämligen omgående. Det var så man fick rysningar över hela kroppen när de tuffade ut över växeln med röken bolmande ur skorstenarna.[/quote]
Det var de första av de sista, som sagt SJM HAR koll.
En nära vän till mig jobbar där och var med vid hämtningen.
Nu är det inte "BARA" att elda på och dra iväg, bla pannan behöver kollas noga innan trycksättning.
Sen tillkommer översyn av alla lager och glidytor.
Därtill kommer tillstånd från BV att nyttja banan osv osv.
Vad gäller saknade delar är det i de flesta fall så att SJM själva varit ute och "lånat" reservdelar, eller plockat av för att de ej ska bli stulna.
Senast redigerad av 3 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Felskrivning
Anledning: Felskrivning
Sapere aude.
Perge scelus mihi diem perficias.
Perge scelus mihi diem perficias.
[quote=""lortopalt""]Kvällsfärska bilder.[/quote]
Ett B-lok är det och inget annat.
Ett B-lok är det och inget annat.
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Dålig syn
Anledning: Dålig syn
Sapere aude.
Perge scelus mihi diem perficias.
Perge scelus mihi diem perficias.
Här finns lite bilder på hämtningen av 904 i september i fjol från Hofors.
Systermaskinen 1153 agerar dragare.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=60990
Systermaskinen 1153 agerar dragare.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=60990
Sapere aude.
Perge scelus mihi diem perficias.
Perge scelus mihi diem perficias.
[quote=""lortopalt""]Kvällsfärska bilder.[/quote]
xxxxxxx
--------------
Tydligen en del upprörda känslor kring att du skrivit ut orten i klartext. Så jag har tagit beslutet att ändra till xxxxxx.... trots att det tar emot censurera.
Ta dig en funderare på om det var så klokt, om du ändå vill skriva ut ort, gör det i ett nytt inägg.
/benkar -Moderator
xxxxxxx
--------------
Tydligen en del upprörda känslor kring att du skrivit ut orten i klartext. Så jag har tagit beslutet att ändra till xxxxxx.... trots att det tar emot censurera.
Ta dig en funderare på om det var så klokt, om du ändå vill skriva ut ort, gör det i ett nytt inägg.
/benkar -Moderator
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
[quote=""SS90""]xxxxxxx[/quote]
Vi brukar ju inte ange plats för "känsliga" objekt offentligt här på forumet, xxxxxx är ju ingen världsmetropol direkt.
En lämpligare beskrivning i detta fallet hade varit, någonstans kring horndal.
Eventuella direkta tips tas med fördel via PM.
Bara en tanke..
Vi brukar ju inte ange plats för "känsliga" objekt offentligt här på forumet, xxxxxx är ju ingen världsmetropol direkt.
En lämpligare beskrivning i detta fallet hade varit, någonstans kring horndal.
Eventuella direkta tips tas med fördel via PM.
Bara en tanke..
Senast redigerad av 2 Bakke, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Censurering i tidigare inlägg.
Anledning: Censurering i tidigare inlägg.
- Faniskogen
- Inlägg: 603
- Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07
[quote=""SS90""]xxxxxxx[/quote]
Ja det där var ju tämligen onödigt måste jag säga. Risken för skadegörelse på den aktuella platsen ökade nog just med några 1000%..
Ja det där var ju tämligen onödigt måste jag säga. Risken för skadegörelse på den aktuella platsen ökade nog just med några 1000%..
Senast redigerad av 2 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Ändrat ort till xxxxxxx
Anledning: Ändrat ort till xxxxxxx