Flygbas eller något vid E4 Värnamo

Hört men inte sett?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

kaji
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:38
Kontakt:

Flygbas eller något vid E4 Värnamo

Inlägg av kaji »

Sitter i bilen och åker E4 söderut. Varenda gång jag passerar detta ställe som är precis på kommungränsen mellan Varberg och Värnamo så går det en väg bokstavligen rakt ut i skogen. Vid E4n är det en stor grind med hjul på så det enkelt ska gå att öppna upp den. Jag har alltid undrat var vägen leder till men aldrig stannat. Min gissning är att det är en flygbas 90 efttersom E4 vid det partiet är väldigt rak och bred.

Någon som varit där? Vet vad det är?

/Kalle-Jojje
Användarvisningsbild
McB
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 18:22

Inlägg av McB »

Tveksamt om det är Varbergs kommun, men kanske Vaggeryd? :)

Hursomhelst så ligger Skillingaryds skjutfält i precis de trakterna, på vänster sida när man färdas söderut. Kan det vara det du har sett?
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Kommungränsen Varberg/Värnamo? E4an går Jönköping, Skillingaryd, Värnamo, Ljungby. Och Varbergs kommun ligger inte längs den sträckningen.

Det du har sett kan inte vara annat än Hagshult, som mycket riktigt är en Bas90.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Anderzon
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 08:25
Kontakt:

Inlägg av Anderzon »

Är det mellan Värnamo och Vaggeryd så pratar vi nog om Ya flygfält vilket är aktivt... de har övningar både på backen och i luften relativt ofta :D

Mvh // Martin
It's fun until someone get's hurt, then it's hilarious!
kaji
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:38
Kontakt:

Inlägg av kaji »

Sorry, det gick lite snabbt att skriva och Varberg börjar också på Va...

Jasså, det är fortfarande aktivt? Det var ju surt...

/Kalle-Jojje
Håkan
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:21

Inlägg av Håkan »

Jag antar att ni menar HÄR

Det är hursomhelst en mycket imponerande flygraka på motorvägen. Känns som man skulle kunna landa med jumbojet där.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Förövrigt så är Hagshult den bas som F17 använder för att öva start/landning på kortbanor.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

*****************************

Mvh/Bb
Skriv svar